Varmepumpe

Kære LDS’er
Jeg har for nyligt fået mig en luft til vand varmepumpe. I databldet står der at varmelegmet kan yde 8,6kw ved 400v, og der kræves et hpfi relæ af type B. Mit spørgsmål er om de 8,6kw/21,6ampere  fordeles over 3 faser, så man kan nøjes med 10 ampere gruppe? Og hvorfor skal det være af type B relæ?
På forhånd tak 
Kære LDS’er Jeg har for nyligt fået mig en luft... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du bruger da bare en firpolet 16A automatsikring og tilslutter til en fase og nul. Så har du 230V. Intet problem i det.

fase
Ville det gøre noget hvis jeg brugte en aut sikring af karakteristik C? Jeg har en nemlig en helt ny en liggende i skuret, som ikke skulle bruges til noget. Kan jeg så nøjes med at bruge en 4 kvadrat kabel til at sløjfe med?
Ib8383 skrev den 19-10-2024 10:55:53

Ville det gøre noget hvis jeg brugte en aut sikring af karakteristik C? Jeg har en nemlig en helt ny en liggende i skuret, som ikke skulle bruges til noget. Kan jeg så nøjes med at bruge en 4 kvadrat kabel til at sløjfe med?

C karakteristik tåler højere startstrømme. Du bruger det samme kvadrat til at sløjfe med, som der er brugt i forvejen. Pas nu på at du ikke laver en kortslutning i tavlen, når du skal tilslutte det ny HPFI relæ eller kombirelæet. Du er ude på et område, hvor det kan være livsfarligt at få stød. Kan jeg gå ud fra, at du ikke er uddannet inden for elfaget?

fase
Jeg får en elektrikker til at hjælpe mig med noget af det. Jeg kan godt lide at rode med el, derfor al mine spørgesmål. Til dagligt er jeg vvs mand,så jeg kender mine begrænsninger. Er der en metode til at finde ud af hvilken aut sikringer man skal benytte?
Sikringen skal dimensioneres efter den strøm, der skal bruges. Det gælder for både smeltesikringer og automatsikringer. Det kan jo ikke nytte at sætte en sikring på 10A i, hvis der skal bruges 16A. En analog til det er, at du skruer et 1/2" rør i hvor der skal bruges 1". Lige bortset fra at hos dig sprænges det 1/2" rør ikke fordi det er forkert. Men du får sikkert en klage fra kunden over manglede tryk eller kapacitet.

fase
Annonce
Den er jeg godt med på. Jeg tænkte nu mere på hvilken karakteristik sikring skal være
Ib8383 skrev den 19-10-2024 11:39:50

Den er jeg godt med på. Jeg tænkte nu mere på hvilken karakteristik sikring skal være

Karakteristikken er afhængig af, hvad der skal tilsluttes. En motor med tung start som f.eks. en kompressor kunne man vælge en C eller D karakteristik. Derudover har smeltesikringer også forskellige karakteristikker. Flink, middeltræg, træg. Bare nogle eksempler. Automatsikringer har også forskellige karakteristikker som f.eks. A, B, C eller D. Karakteristikkerne mellem smeltesikringer og automatsikringer er ikke umiddelbart sammenlignelige. Jeg kan anbefale dig at finde smelte- og udløse kurver nettet. 

fase
Super. Tak for en go samtale. Den var meget lærerig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis