Varmepumpe

Kære LDS’er
Jeg har for nyligt fået mig en luft til vand varmepumpe. I databldet står der at varmelegmet kan yde 8,6kw ved 400v, og der kræves et hpfi relæ af type B. Mit spørgsmål er om de 8,6kw/21,6ampere  fordeles over 3 faser, så man kan nøjes med 10 ampere gruppe? Og hvorfor skal det være af type B relæ?
På forhånd tak 
Kære LDS’er Jeg har for nyligt fået mig en luft... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ib8383 skrev den 18-10-2024 10:01:57

Jeg troede ikke at der var noget jævnstrøm i en varmepumpe. Troede så noget kun forekom når man havde med batterier at gøre

Der er vel en styring på varmepumpen. Den kan godt afgive lidt DC.

I øvrigt er der en fejl i mit ene svar. HPFI relæet skal kunne håndtere en jævnstrømskomposant og ikke automatsikringen. Hvis automatsikringen der i mod er et kombirelæ skal den være type B, der kan håndtere en jævnstrømkomposant.

fase
Er det så både aut sikring og hpfi der skal være af type B? Når den får 3 faser, er det så ikke også 400v, eller hvad er foskellen på 2 og 3 faser?
Ib8383 skrev den 18-10-2024 11:08:13

Er det så både aut sikring og hpfi der skal være af type B? Når den får 3 faser, er det så ikke også 400v, eller hvad er foskellen på 2 og 3 faser?

Det er sådan, at hvis du bruger et HPFI relæ og en automatsikring, der ikke er sammenbyggede, foran din varmepumpe, skal HPFI relæet kunne tåle jævnstrøm. Hvis du bruger et kombirelæ, der er HPFI relæ og automatsikring sammenbygget, skal du bruge en type B. Et kombirelæ type B kombinerer HPFI relæ og automatsikring.

Når der er 3 faser L1, L2 og L3. kan du mellem 2 af de 3 faser måle 400 V. Altså L1 og L2 måler du 400V. Mellem L1 og L3 måler du 400V og mellem L2 og L3 måler du også 400V. Mellem hver af de 3 faser og nul måler du 230V.

fase
Hvis min hpfi er af type B, skal min aut sikring også være det eller kan det være en C?
Ib8383 skrev den 18-10-2024 21:07:59

Hvis min hpfi er af type B, skal min aut sikring også være det eller kan det være en C?

Du blander tingene sammen. A, B og C er udløsekarakteristikker for automatsikringer. I dit tilfælde kan du vælge mellem at bruge et HPFI relæ og en automatsikring eller en kombination, hvor HPFI og automatsikring er bygget sammen. Automatsikringen er så typisk med B karakteristik. HPFI er en videreudvikling af HFI relæet. HPFI relæet kan tåle en vis del jævnstrøm.

fase
Annonce
Er det så fordi når man siger et hpfi relæ skal være af type B, så betyder det ikke det samme som det gøre for en automatsikring. Det er måske det det der er lidt forvirrende
HPFI relæet af typen B er til brug ved: "Afbryderen kobler ud ved tilfælde af jordfejlstrøm på netværket forårsaget af 3-fasede grupper, såsom solcelleanlæg, pumpesystemer eller motorer med inverter."

fase
Så betyder det måske ikke så meget hvilken karakteristik en automatiksikring skal have til en varmepumpe?
Ib8383 skrev den 18-10-2024 23:31:08

Så betyder det måske ikke så meget hvilken karakteristik en automatiksikring skal have til en varmepumpe?

Jeg kender ikke din varmepumpe, men kompressorer er typisk tungtstartende, så jeg ville vælge B karakteristik.

Skal du selv lave installationen?

fase
Ifølge databladet bruger den 14 ampere i startstrøm. Ja jeg regner med selv at lave det. Jeg har bare svært ved at finde en 16 ampere aut sikring hos grossisten med 2 klemmer, da udedelen kun skal have 230v ifølge producenten. Selve udedelen bruger 3.4kw
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis