Malet rør med spraymaling giver løbere - kan jeg fikse det?

Jeg har netop malet et galvaniseret vandrør med Hammerite Smooth ( https://www.bauhaus.dk/hammerite-metalmaling-glateffekt-spray-hvid-400-ml )

Jeg har hængt røret op lodret i et stykke ståltråd og spraymalet det 3 gange med 15min mellemrum "vådt i vådt".

Som det ses på billederne herunder er der kommet en del grimme løbere...

Så hvad gør jeg nu?

Jeg kan enten vælge at leve med det, omend jeg synes det er lidt grimt.

Eller jeg kan prøve at gøre noget ved det.

Kan jeg fx slibe løberne væk med sandpapir korn 220 eller deromkring og så male det een gang mere - mere forsigtigt?

Findes der et trick til at male uden at få løbere?
Jeg synes jeg gjorde det som stod på anvisningen på dåsen... Men det er meget sjældent jeg maler med spray.

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Malingen skal være ordentlig tør før du kan skibe i det.
Du har haft sprøjtet for meget maling på - for hurtigt. Tyndere- og flere lag er løsningen.

Søren O
Søren O skrev den 03-10-2024 21:22:30

Malingen skal være ordentlig tør før du kan skibe i det.

OK. Jeg malede det i aftes. Er det så ikke tør til at slibe i nu? eller mener du, at det skal hærde helt op først? Hvilket vel kan tage uger/måneder?

Du har haft sprøjtet for meget maling på - for hurtigt. Tyndere- og flere lag er løsningen.

Ja, det har jeg nok. Men jeg synes det er enormt svært.... Jeg syntes det så mega tyndt ud da jeg sprøjtede første lag på. Fejlen var nok, at jeg kom til at sprøjte for meget på der - eller gik for tæt på, fordi jeg syntes at det så for svagt ud...

Men tror du det kan fikses ved at slibe løberne af med korn 220? eller evt. korn 120? (er korn 120 bedre?)
Og så male en gang mere?
Måske kunne man skære det tykkeste af med en skarp hobbykniv. Når det så er tørret op, så kune man slibe resten med sandpapir.

Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 03-10-2024 22:04:57

Måske kunne man skære det tykkeste af med en skarp hobbykniv. Når det så er tørret op, så kune man slibe resten med sandpapir.

Jamen hvornår er det tørret op? Der er gået over 24 timer siden jeg malede det. Er det så  nu?

Kan du slibe i det uden at det sætter sig i papiret så er det tørt.
Annonce
johnm skrev den 04-10-2024 07:06:09

Kan du slibe i det uden at det sætter sig i papiret så er det tørt.

OK. TAk for info.

Jeg prøvede at tage en hobbykniv og skar de værste "dråber" af. De var sådan lidt viskelæder konsistens indeni, så måske ikke helt færdigtørre.

MEN nu tænker jeg: Jeg kan lade det ligge noget tid og hærde helt op, hvorefter jeg så kan slibe det med sandpapir... Men det bliver måske alligevel svært at få en pæn finish...

ELLER jeg kunne måske tage sådan en stålbørste aggregat til at sætte på vinkelsliber og så slibe det hele ned.... Altså nu - inden der er hærdet helt op og sikkert mega svært at få af. Dette ville risikere at beskadige galvaniseringen, men galvaniseringen er jo ikke super vigtig når jeg nu alligevel maler det... Jeg købte egentlig bare galvaniseret, fordi det var det jeg kunne få fat på hurtigt....

Hvad er bedst 1: vente og slibe let med sandpapir - eller 2: give den fuld skrald med stålbørste og tage al malingen af nu?

Ved heller ikke om nr. 2 er realistisk? Kan jeg mon tage malingen af med stålbørste overhovedet?
Dette er typen af redskaber til vinkelsliberen, jeg taler om.
Skær det værste af, og slib om en uge.
Fejlen er naturligvis at du har givet det for meget ad gangen. Din egen beskrivelse rammer plet, også når jeg selv maler, og får løbere. 
LennartBertelsen skrev: Jeg syntes det så mega tyndt ud da jeg sprøjtede første lag på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan evt. Bruge Lak/maling fjerner

En god tommelfinger regel med spray maling er at første lag kun skal dække 50% men i et jævnt lag, og de efterfølgende lag kun sprøjtes med ca. samme lag tykkelse hvis man vil undgå løbere, specielt på mindre dele som et rør hvor det er nemt at sprøjte for meget. Med undtagelse af spray lak der kræver et homogent vådt sidste lag. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
ev elmand skrev den 04-10-2024 10:07:19

Skær det værste af, og slib om en uge.
Fejlen er naturligvis at du har givet det for meget ad gangen. Din egen beskrivelse rammer plet, også når jeg selv maler, og får løbere. 
LennartBertelsen skrev: Jeg syntes det så mega tyndt ud da jeg sprøjtede første lag på.

Shit! En uge! 

Jeg havde håbet på at kunne have det klart her i weekenden :¨(

Du mener ikke det bliver godt at slibe det af med stålbørste på vinkelsliber?

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Find og køb din maling direkte på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis