Malet rør med spraymaling giver løbere - kan jeg fikse det?

Jeg har netop malet et galvaniseret vandrør med Hammerite Smooth ( https://www.bauhaus.dk/hammerite-metalmaling-glateffekt-spray-hvid-400-ml )

Jeg har hængt røret op lodret i et stykke ståltråd og spraymalet det 3 gange med 15min mellemrum "vådt i vådt".

Som det ses på billederne herunder er der kommet en del grimme løbere...

Så hvad gør jeg nu?

Jeg kan enten vælge at leve med det, omend jeg synes det er lidt grimt.

Eller jeg kan prøve at gøre noget ved det.

Kan jeg fx slibe løberne væk med sandpapir korn 220 eller deromkring og så male det een gang mere - mere forsigtigt?

Findes der et trick til at male uden at få løbere?
Jeg synes jeg gjorde det som stod på anvisningen på dåsen... Men det er meget sjældent jeg maler med spray.

Jeg har netop malet et galvaniseret vandrør med... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil have et flot resultat, skal du regne med at det skal slibes helt i bund.

Hvis det er første gang man maler med spray, er løbere mere en regel end en undtagelse. Anden gang passer man godt på - men så er der lige et sted, hvor det ser meget tyndt ud. Så bliver man ivrig, og får for meget på igen.

Det kan blive meget flot med spraymaling, men det kræver at man betaler nogle lærepenge.
GodeVen skrev den 04-10-2024 12:23:37

Hvis du vil have et flot resultat, skal du regne med at det skal slibes helt i bund.

Hvis det er første gang man maler med spray, er løbere mere en regel end en undtagelse. Anden gang passer man godt på - men så er der lige et sted, hvor det ser meget tyndt ud. Så bliver man ivrig, og får for meget på igen.

Det kan blive meget flot med spraymaling, men det kræver at man betaler nogle lærepenge.

Ok. Tror du jeg kan tage det af med de der stålbærster ovenfor?

Det kan du helt sikkert. Jeg ville afslutte med almindeligt sandpapir. Hvis du sliber det hele væk med stålbørster, behøves du ikke at vente på at det størkner mere.
Det er problematisk at slibe løbere, da de har det med at være synlige, til næsten alt malingen er væk.  
Glem det at male rør med spray. Køb en lille dåse med hvid  hamerite og mal det på med en fin pensel. Gør som der står på dåsen mal anden gang inden for det beskrevne tidsrum eller vent 3 uger, med næste gang.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 04-10-2024 14:17:34

Glem det at male rør med spray. Køb en lille dåse med hvid  hamerite og mal det på med en fin pensel. Gør som der står på dåsen mal anden gang inden for det beskrevne tidsrum eller vent 3 uger, med næste gang.

OK. 

Men for at male om skal jeg jo så lige have malingen af.... Her er jeg i tvivl om, hvorvidt det er en god ide at forsøge sig med de der stålbørster inden malingen hærder helt op. Er jeg helt galt på den med den ide?

Jeg forventer at nogen skriver: Prøv det dog bare af... Men grunden til at jeg ikke bare lige hopper ud i at prøve det af er, at jeg forventer at skulle bruge dette rør - og jeg ønsker ikke at risikere at ødelægge det, hvis jeg kan det?
Jeg håber at der stadig er noget der kan reddes her...

Jeg var ikke klar over, at rør ikke kunne males ordentligt med spray.
Annonce
Og tænd en ordentlig lampe når du maler, så evt. løbere ses med det samme, og kan tørres af med en klud.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Selvfølgelig kan du male rør med spray. Du skal som i andre situationer, hvor du maler med spray, male i tynde lag og flere gange. Så når du begynder, maler du med et lag, der ikke nødvendigvis dækker, lader det tørre og sprøjter anden gang med et dækkende lag. Sådan fortsætter du til du har malet færdig. Spraymaling er tyndt og derfor får du nemt løbere, appelsinhud og andre sjove ting.

fase
S. Fabrin skrev den 04-10-2024 15:33:53

Selvfølgelig kan du male rør med spray. Du skal som i andre situationer, hvor du maler med spray, male i tynde lag og flere gange. Så når du begynder, maler du med et lag, der ikke nødvendigvis dækker, lader det tørre og sprøjter anden gang med et dækkende lag. Sådan fortsætter du til du har malet færdig. Spraymaling er tyndt og derfor får du nemt løbere, appelsinhud og andre sjove ting.

OK. Har du et råd til, hvordan jeg gør med det rør jeg har nu?

Jeg har skåret de fleste dråber af....

Skal jeg slibe al maling af? Og er stålbørste på vinkelsliber egnet hertil?

Eller skal jeg slibe malingen delvist af let med sandpapir?

Du kunne begynde med at fjerne løberne f.eks. med en hobbykniv. Så ser du, om der er niveauforskelle i malingen. Det er der nok, så sandpapir er så vejen frem til udjævning af forskellene. Nu maler du så i mange tynde lag Tålmodighed er en dyd  

fase
S. Fabrin skrev den 04-10-2024 16:08:41

Du kunne begynde med at fjerne løberne f.eks. med en hobbykniv. Så ser du, om der er niveauforskelle i malingen. Det er der nok, så sandpapir er så vejen frem til udjævning af forskellene. Nu maler du så i mange tynde lag Tålmodighed er en dyd  

Ok. Jamen jeg har fjernet løbere med hobby kniv. Jeg frygter der bliver grimme kratere. 

Er jeg helt gal på den med stålbørste ideen?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også