Hvilken vej skal årene vende i træ for det er stærkest?

Hej

OK. Allerførst det vigtigste spørgsmål:
Hvordan er træ stærkest: når årene går vandret på belastningen eller lodret på belastningen?
En illustration på hvad jeg mener ses i første billede:
Billedet viser et tværsnit af en ribbe eller en oval rundstok.
Hvis man forestiller sig at den belastes med vægt oppefra, hvilken er så stærkest? A, hvor årene i træet går vandret på belastningen? Eller B, hvor årene i træet går lodret på belastnigen?

Jeg er med på, at jeg som udgangspunkt skal finde træ som har flest mulige åre/tætte årer, da det er stærkere.

Her er lidt baggrund for hvad projektet drejer sig om:
I min stue er der fritlagte hanebånd.
Jeg vil gerne lave en slags ribbe eller trænings-bom som jeg kan bruge til at løfte mig op i armene på samme måde som vist på billede 2.

Jeg overvejer at lægge en tværgående lægte eller reglar på 45x45 a la denne: https://www.bygma.dk/byggematerialer/tra/reglar/bygma-reglar-hovlet-4-sider---45x45mm100p1437047050-0100/?srsltid=AfmBOoq5mnxoeST0wnPlRIxcSyr16Bbaj21_JYL5ZZRadfUTWEn87Yz2

Denne vil jeg så skære til, så den række 3cm ind over hanebåndsbjælken i begge sider (se billede 3 og 4) og så montere den med et vinkelbeslag eller evt. to vinkelbeslag (se billede 5).

En kvadratisk reglar på 45x45mm er ikke særlig behagelig at holde om og løfte sig op i, men derfor tænker jeg at høvle eller snitte den til, så den  inde mod midten får en oval form ligesom en ribbe (se billede 1), men samtidig har kvadratisk form ude i enderne, så den er nem at montere med vinkelbeslag.

Alternativt skal jeg finde mig en rundstok på måske 40mm tykkelse. Men så har jeg stadig brug for at vide, hvilken retning jeg skal montere den med...

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker om projektet. Er der noget der kunne gøres smartere/bedre?

Hej OK. Allerførst det vigtigste spørgsmål:... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kovas skrev den 29-09-2024 12:39:29

Jeg tjekkede lige i motionscentret vores ribbe er bøg både sider og tværstænger. Og enig med John Larsen de er lige stærke. Men er der en grund til at du vil lave i fyrretræ? jeg ville  ikke selv gøre det. Ude i haven mellem 2 træer har jeg sat et 3/4" vandrør som jeg bruger til at hænge i. Sådan et lagt over to hanebånd og sikret med to skruer så er du oppe og ringe.

Altså jeg vil da meget hellere lave dem i egetræ eller alternativt ask eller bøg. Men jeg har ikke lige sådan nogle tilgængeligt... Jeg ved ikke, hvor jeg kan købe en rundstok i eg?

Vandrør har jeg lidt svært ved at se, hvordan kan laves pænt... Så skal det nok males med noget hammerlak eller lign...
kovas skrev den 29-09-2024 12:39:29

Jeg tjekkede lige i motionscentret vores ribbe er bøg både sider og tværstænger. Og enig med John Larsen de er lige stærke. Men er der en grund til at du vil lave i fyrretræ? jeg ville  ikke selv gøre det. Ude i haven mellem 2 træer har jeg sat et 3/4" vandrør som jeg bruger til at hænge i. Sådan et lagt over to hanebånd og sikret med to skruer så er du oppe og ringe.

Jo mere jeg tænker over det, så er din ide med at bruge et 3/4" vandrør faktisk alligevel en god løsning...

Jeg tænker på, om man mon ville kunne montere sådan en montagegrundflange:
https://www.jemogfix.dk/montage-grundflange-34-oe70-mm-galvaniseret/8101/9044647/ 

I begge sider og så derimellem skue sådan et galvaniseret nippelrør ind som dette:
https://www.jemogfix.dk/nippelroer-galvaniseret-34-x-1000-mm/8110/9813262/

Montagegrundflangen skal så bare være forsvarligt skruet ind i siden af hanebåndet... Fordi nu bliver det pludseligt skruerne som holder denne skive som skal holde vægten af personen....

Og så kommer jeg til at tænke på, om det kan give problemer at skrue sådanne ting ind i den bærende del af husets konstruktion? Kan jeg risikere at gøre skade på spær/hanebåndskonstruktionen ved dette?

Næste udfordring bliver så, at jeg jo kun kan købe nippelrør med gevind i længder af 1000mm, 1500mm, osv.... Men det skal jo passe temmeligt nøjagtigt for at det virker... Og der er ikke nøjagtigt 1000mm mellem de to bjælker. Der er nok 94cm eller noget i den stil... Så skal røret jo nok være 93cm eller deromkring... Jeg har ikke lige udstyret til at skære gevind selv... Og er det ikke også noget med at selvom man fik en vvs'er til at skære gevindet, så vil det skulle tage rimeligt hårdt fat om røret og dermed lave grimme mærker i røret? - og ødelægge galvaniseringen?

Skruer i midten af hanebåndet er uden problem for styrken. Hvis du får en vvs er til at lave gevind så har han nok en Rigid gevind maskine. Sådan en har jeg brugt og den laver ikke mærker i røret. men du kan osse bore et hul i det ene hanebånd som er dybt nok til at sætte røret så langt ind i at du kan skrue den anden ende i sådan er ​flange som du har vist. Sådan et hul boret i midten af hanebåndet gør ingen skade. Men personligt ville jeg lægge røret ovenpå hanebåndene og sikre det med et par rørbøjler.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Er 3/4” rør ikke for tyndt? Jeg mener at det bedste greb er ved omkring ø 40 mm. Så det må være 1 1/4”, eller måske lidt mindre 1”.
Et par rør-/kabelbøjler vil være fint til fiksering. Og så måske lige bore et 9 mm. hul en cm. længere ude end bøjlerne til en fransk skrue.

Søren O
Tykkelsen på røret kan man jo ha som man lyster, Men alle vægtstænger i vores center er 30mm. Jo tykkere den er jo svære bliver den at holde om. Jeg har selv et 3/4" rør som jeg synes er fint fordi fingerne kan komme så meget omkring stangen at du kan låse dem med tomlen. Da der var nedlukning under corone købte jeg et  30mm rundjern som erstatning for de rigtige vægtstænger, men jeg jeg fandt ikke rigtigt en metode til at sætte et massivt stål mellem to træer som jo ikke står stille. Derfor røret. Det er klart at Lennart kan købe ​30mm rundjern og lægge op, men fåes de galvaniserede?

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 29-09-2024 18:55:28

Skruer i midten af hanebåndet er uden problem for styrken. Hvis du får en vvs er til at lave gevind så har han nok en Rigid gevind maskine. Sådan en har jeg brugt og den laver ikke mærker i røret. men du kan osse bore et hul i det ene hanebånd som er dybt nok til at sætte røret så langt ind i at du kan skrue den anden ende i sådan er flange som du har vist. Sådan et hul boret i midten af hanebåndet gør ingen skade. Men personligt ville jeg lægge røret ovenpå hanebåndene og sikre det med et par rørbøjler.

Jeg har også overvejet at lægge det ovenpå. Det var bare de der monteringsbeslag der så smarte ud - og så gør det det muligt at få stangen lidt længere ned. Det gør man ikke skal hoppe så højt for at nå den 😊

Men jeg kan godt se det smarte i at bruge rørbøjler og lægge den ovenpå...

Jeg vil ikke til at bore store huller i bjælken hvis jeg kan blive fri...

En anden ting: Hvis jeg bruger rørbøjler, hvordan forhindrer jeg så røret i at dreje rundt inden i bøjlen? 
Søren O skrev den 29-09-2024 18:59:33

Er 3/4” rør ikke for tyndt? Jeg mener at det bedste greb er ved omkring ø 40 mm. Så det må være 1 1/4”, eller måske lidt mindre 1”.

Tjoh, det kan da godt være. Det var bare den størrelse der blev foreslået....

Ved ikke lige hvor jeg kan finde 1 1/4" rør...

Og så måske lige bore et 9 mm. hul en cm. længere ude end bøjlerne til en fransk skrue.

Hvad mener du med det?

kovas skrev den 29-09-2024 20:15:09

Tykkelsen på røret kan man jo ha som man lyster, Men alle vægtstænger i vores center er 30mm. Jo tykkere den er jo svære bliver den at holde om. Jeg har selv et 3/4" rør som jeg synes er fint fordi fingerne kan komme så meget omkring stangen at du kan låse dem med tomlen. Da der var nedlukning under corone købte jeg et  30mm rundjern som erstatning for de rigtige vægtstænger, men jeg jeg fandt ikke rigtigt en metode til at sætte et massivt stål mellem to træer som jo ikke står stille. Derfor røret. Det er klart at Lennart kan købe 30mm rundjern og lægge op, men fåes de galvaniserede?

Er 3/4" rør som dem jeg linkede til ca. 30mm udvendigt?
Jeg tror at 30mm vil være fint idet jeg også godt kan lide at tommelen kan nå helt omkring og mødes med de andre fingrer
Er det bare mig der ikke synes fastgørelsen er et problem. Køb det rør eller den rundstok du mener er passende. Bor huller i hanebåndene, eller hvor du lyster, så røret kan monteres. Det ene hul hele vejen igennem, det andet hele vejen minus ca 10mm, skub så røret/rundstokken i, og følg efter med en konisk prop og lidt lim.
Færdig slut.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nu er der jo flere muligheder i spil. Jeg tænker at et  28-30 eller 40mm hul kun kan bores i midten for optimal styrke. Er det en oval profil som vist i starten er det et noget større arbejde at lave hullet. Men til Lennart Når du afviser at lægge røret ovenpå, så spørger jeg hvordan havde du tænkt at fastgøre den oprindelige fyrretræs pind.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også