Hej
OK. Allerførst det vigtigste spørgsmål:
Hvordan er træ stærkest: når årene går vandret på belastningen eller lodret på belastningen?
En illustration på hvad jeg mener ses i første billede:
Billedet viser et tværsnit af en ribbe eller en oval rundstok.
Hvis man forestiller sig at den belastes med vægt oppefra, hvilken er så stærkest? A, hvor årene i træet går vandret på belastningen? Eller B, hvor årene i træet går lodret på belastnigen?
Jeg er med på, at jeg som udgangspunkt skal finde træ som har flest mulige åre/tætte årer, da det er stærkere.
Her er lidt baggrund for hvad projektet drejer sig om:
I min stue er der fritlagte hanebånd.
Jeg vil gerne lave en slags ribbe eller trænings-bom som jeg kan bruge til at løfte mig op i armene på samme måde som vist på billede 2.
Jeg overvejer at lægge en tværgående lægte eller reglar på 45x45 a la denne:
https://www.bygma.dk/byggematerialer/tra/reglar/bygma-reglar-hovlet-4-sider---45x45mm100p1437047050-0100/?srsltid=AfmBOoq5mnxoeST0wnPlRIxcSyr16Bbaj21_JYL5ZZRadfUTWEn87Yz2Denne vil jeg så skære til, så den række 3cm ind over hanebåndsbjælken i begge sider (se billede 3 og 4) og så montere den med et vinkelbeslag eller evt. to vinkelbeslag (se billede 5).
En kvadratisk reglar på 45x45mm er ikke særlig behagelig at holde om og løfte sig op i, men derfor tænker jeg at høvle eller snitte den til, så den inde mod midten får en oval form ligesom en ribbe (se billede 1), men samtidig har kvadratisk form ude i enderne, så den er nem at montere med vinkelbeslag.
Alternativt skal jeg finde mig en rundstok på måske 40mm tykkelse. Men så har jeg stadig brug for at vide, hvilken retning jeg skal montere den med...
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker om projektet. Er der noget der kunne gøres smartere/bedre?