Hvilken vej skal årene vende i træ for det er stærkest?

Hej

OK. Allerførst det vigtigste spørgsmål:
Hvordan er træ stærkest: når årene går vandret på belastningen eller lodret på belastningen?
En illustration på hvad jeg mener ses i første billede:
Billedet viser et tværsnit af en ribbe eller en oval rundstok.
Hvis man forestiller sig at den belastes med vægt oppefra, hvilken er så stærkest? A, hvor årene i træet går vandret på belastningen? Eller B, hvor årene i træet går lodret på belastnigen?

Jeg er med på, at jeg som udgangspunkt skal finde træ som har flest mulige åre/tætte årer, da det er stærkere.

Her er lidt baggrund for hvad projektet drejer sig om:
I min stue er der fritlagte hanebånd.
Jeg vil gerne lave en slags ribbe eller trænings-bom som jeg kan bruge til at løfte mig op i armene på samme måde som vist på billede 2.

Jeg overvejer at lægge en tværgående lægte eller reglar på 45x45 a la denne: https://www.bygma.dk/byggematerialer/tra/reglar/bygma-reglar-hovlet-4-sider---45x45mm100p1437047050-0100/?srsltid=AfmBOoq5mnxoeST0wnPlRIxcSyr16Bbaj21_JYL5ZZRadfUTWEn87Yz2

Denne vil jeg så skære til, så den række 3cm ind over hanebåndsbjælken i begge sider (se billede 3 og 4) og så montere den med et vinkelbeslag eller evt. to vinkelbeslag (se billede 5).

En kvadratisk reglar på 45x45mm er ikke særlig behagelig at holde om og løfte sig op i, men derfor tænker jeg at høvle eller snitte den til, så den  inde mod midten får en oval form ligesom en ribbe (se billede 1), men samtidig har kvadratisk form ude i enderne, så den er nem at montere med vinkelbeslag.

Alternativt skal jeg finde mig en rundstok på måske 40mm tykkelse. Men så har jeg stadig brug for at vide, hvilken retning jeg skal montere den med...

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker om projektet. Er der noget der kunne gøres smartere/bedre?

Hej OK. Allerførst det vigtigste spørgsmål:... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
JohnLarsen skrev den 29-09-2024 23:09:15

Er det bare mig der ikke synes fastgørelsen er et problem. Køb det rør eller den rundstok du mener er passende. Bor huller i hanebåndene, eller hvor du lyster, så røret kan monteres. Det ene hul hele vejen igennem, det andet hele vejen minus ca 10mm, skub så røret/rundstokken i, og følg efter med en konisk prop og lidt lim.
Færdig slut.

Jeg ønsker ikke at bore hul igennem bjælkerne. 

kovas skrev den 30-09-2024 07:34:58

Nu er der jo flere muligheder i spil. Jeg tænker at et  28-30 eller 40mm hul kun kan bores i midten for optimal styrke. Er det en oval profil som vist i starten er det et noget større arbejde at lave hullet. Men til Lennart Når du afviser at lægge røret ovenpå, så spørger jeg hvordan havde du tænkt at fastgøre den oprindelige fyrretræs pind.

Jamen det afviser jeg bestemt ikke 😊Jeg tænkte bare det var smartere at få stangen lidt længere ned så jeg ikke skal hoppe så høj for at nå den. Men hvis det er bedst at montere ovenpå så gør jeg det. Det var også det der var planen med rundstokken  

Men hvordan undgår jeg røret drejer rundt?

Du kan bore et 4mm hul igennem en rørbøjle og røret og sætte en skrue igennem røret ned i hanebåndet. Men nemmere hvis du har lidt  gummi feks fra en cykelslange el. så lægger du det i spænd mellem rør og bøjle så drejer det ikke.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 30-09-2024 08:23:34

Du kan bore et 4mm hul igennem en rørbøjle og røret og sætte en skrue igennem røret ned i hanebåndet. Men nemmere hvis du har lidt  gummi feks fra en cykelslange el. så lægger du det i spænd mellem rør og bøjle så drejer det ikke.

Smart med gummi, hvis det kan holde det alene. 

Er 3/4" rør som dem jeg linkede til ca. 30mm udvendigt?

https://www.jemogfix.dk/nippelroer-galvaniseret-34-x-1000-mm/8110/9813262/ 

Jeg går ud fra, at 3/4" betyder indvendig diameter, ikke sandt?

Nej det er 26,9mm eller der omkring. De der vandrørsmål er mærkelige indvendig er det 21.4 og 3/4" er lig ca 19mm. Hvis gummiet er i spænd flytter det sig ikke, men du kan jo mærke om du kan vride det. Eller lav et hak i hver ende af røret ned mod træet og sæt en skrue i hakket så er det sikret mod både drejning o udskridning.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 30-09-2024 14:11:49

Nej det er 26,9mm eller der omkring. De der vandrørsmål er mærkelige indvendig er det 21.4 og 3/4" er lig ca 19mm. Hvis gummiet er i spænd flytter det sig ikke, men du kan jo mærke om du kan vride det. Eller lav et hak i hver ende af røret ned mod træet og sæt en skrue i hakket så er det sikret mod både drejning o udskridning.

God ide.

Du lyder som en der selv træner. Jeg har derfor tillid til din vurdering angående ergonomien i det her: Er det rigtigt forstået, at 3/4" eller 26,9mm rørtykkelse efter din vurdering er den optimale til sådan en pull-up stang?

Og ville du male den med glat hammerlak eller med hammereffekt? Jeg tænker at hammereffekt måske kan give et bedre greb? 
Hej Lennart. Ja jeg træner ganske meget. Da jeg skulle lave den stang ude i min have var der ikke så mange muligheder pga corona. så det blev et galv rør fra jemog fix på 3/4" det skulle være galvaniseret pga udenfor, Skulle jeg lave det som du inde i et opvarmet rum mellem 2 hanebånd ville jeg nok ta over til min smed og købe en passende længde 30mm rundjern. Og male det med hammerlak om der er hammereffekt er lige meget. Hvis du holder fast ved vandrøret så er maling ikke nødvendigt, men jeg har tænkt på at man kunne bevikle stangen med sådan noget som man bruger til cykelstyr, men egentlig fungere det fint som det er. I motionscenteret er er et stativ til det samme som er beklædt med noget gummi, men jeg synes ikke det er bedre. Kan du lave en pull up på nuværende tidspunkt? eller er det en ambition?

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
kovas skrev den 30-09-2024 15:39:50

Hej Lennart. Ja jeg træner ganske meget. Da jeg skulle lave den stang ude i min have var der ikke så mange muligheder pga corona. så det blev et galv rør fra jemog fix på 3/4" det skulle være galvaniseret pga udenfor, Skulle jeg lave det som du inde i et opvarmet rum mellem 2 hanebånd ville jeg nok ta over til min smed og købe en passende længde 30mm rundjern. Og male det med hammerlak om der er hammereffekt er lige meget. Hvis du holder fast ved vandrøret så er maling ikke nødvendigt, men jeg har tænkt på at man kunne bevikle stangen med sådan noget som man bruger til cykelstyr, men egentlig fungere det fint som det er. I motionscenteret er er et stativ til det samme som er beklædt med noget gummi, men jeg synes ikke det er bedre. Kan du lave en pull up på nuværende tidspunkt? eller er det en ambition?

Tak for svar ang. tykkelse osv.

Jeg tror bare jeg går med galvaniseret, fordi det er det de har hos Harald. Og så maler jeg det mest pga. udseenet.

Jeg kan godt lave et par pull-ups, selvom jeg er kommet ud af form, men vil gerne op og tage flere. 

Har du lavet andre gode hjemmetræningsudstyr? 

Det kunne være sjovt hvis du ville dele lidt billeder til inspiration. Der er nok også mange andre der kan få glæde af lidt ideer til hjemmetræning 💪😎
kovas skrev den 30-09-2024 16:54:11

Hej igen  prøv at læse denne tråd fra cronatiden https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/231732/s/stoebe-vaegtskiver der har jeg og andre forskellige forslag og billeder. Du er meget velkommen til at spørge mere.

Tak for tippet. Jeg kigger lige den igennem. 

Jeg vil dog sige, at jeg mest laver øvelser, hvor min krop udgør vægten. Dvs. jeg bruger ikke håndvægte, løftestænger, osv. 
Jeg tænker det er det man kalder calisthetics?
Min rutine minder lidt om denne som Arnold S lagde online på reddit under corona: https://superherojacked.com/2020/03/21/arnold-schwarzeneggers-stay-at-home-workout/ (kan desværre ikke finde linket til den oprindelige reddit post)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også