Tag - Tømrer vil have 30% "upfront" iht. materiale bestilling? STARK vil ikke udskrive faktuea til mig så jeg betaler og har ejerskab over materialer dag 1???!

Hej, 
som topic angiver så vil vores mindre Tømrer have 30% "upfront" iht. materiale bestilling, hvilket jeg godt kan forstå iht. 100k, som er en del penge for et par år gamelt firma. 

STARK vil ikke udskrive faktuea til mig så jeg dermed betaler og har ejerskab over materialer fra dag 1. Eller dvs. det vil de gerne, men så får man ikke Erhvervs/Tømrer rabat så at sige. 

Så inden jeg roder med dette mere, vil jeg lige hører om der er andre løsninger? Og dermed lidt sparring!
Og hvor meget er der mon i forskel på en mindre tømrer og hans rabat vs. de 10% jeg kna få ved at oprette en konto?

Det er som sådanne set sidste hurdle, da prisen er god og vi har en super konstruktiv diskution men denne unge lokal tømrer.

MVh K
Hej,  som topic angiver så vil vores mindre Tømrer... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 26-09-2024 07:12:01

Har du en skriftlig kontrakt med tømreren, hvor betalingen og i hvilke rater der skal betales fremgår?
Ja, jeg har tilbudt, ca. 1/3 upfront iht. betaling af materialer såfremt vi kan gøre det på en måde hvor jeg er sikkeret, 1/3 ved undertag færdig og 1/3 ved færdiggørelse af hele taget. 

Har du en skriftlig kontrakt eller ej? Du får leveret materialerne på din matrikel. Det er ikke ualmindeligt at der betales et beløb ved indgåelse af kontrakt. Du er tilsyneladende bange for at blive taget for 100.000 eller hvad?

fase
Jeg ville være betænkelig ved at indgå handler med firmaer der ikke har råd til at finansiere den smule materialer på tømmerhandlen - pågældende firma har jo sikkert en konto og er dermed blevet kreditvurderet lavt af et ratingbureau siden tømmerhandlen ​ikke vil give en løbende kredit.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 26-09-2024 11:34:09

Jeg ville være betænkelig ved at indgå handler med firmaer der ikke har råd til at finansiere den smule materialer på tømmerhandlen - pågældende firma har jo sikkert en konto og er dermed blevet kreditvurderet lavt af et ratingbureau siden tømmerhandlen ikke vil give en løbende kredit.

/BOFH

BOFH, du er inde  på noget af det rigtige.......!

Det viser sig at den pågældende tømer kun har 80k kredit i STARK og da STARK først sender en faktura når der leveres, så opstår problemet. Altså, da der går 3-5 uger før det leveres bliver tømers kredit låst for alle andre opgaver i denne periode indtil der leveres pga. et tag koster mere end dette. Så selvom jeg betaler faktueraen så er tømer låst for yderligere indkøb i den periode indtil der leveres/betales, og derfor vil han gerne have penge upfront.

Jeg har sagt til STARK at jeg godt vil betale den faktuera her og nu, men det hælper jo så ikke pga. de først tager sig betalt ved levering og ikke vil køre betaling igennn inden levering. 

Jeg har også foreslået at give anden garenti, i form af bankgarenti osv.

Ligeledes, har jeg sagt at det var schisme også en lav kredit for en tømmer og sagt til STARK de må løfte den for ham :-)

STARK vil undersøge og vende tilbage.
Lyder som en … uerfaren tømrer, hvis han i disse tider ikke har likviditet eller kredit. Det er jo som lægmand bekymrende når de profesionelle, her stark - som benytter lidt bedre værktøjer til kreditvurdering end folk flest - ikke har tilkendt ham en kredit, der muliggør tagentrepriser. Tænker lidt om det er hans resortområde?

Det kan selvfølgelig også være, at konen er på barsel, bilen skiftet eller festool holdt udsalg eller andet der har drænet hans likviditet.

Uanset, likviditet er det, der for alvor lukker virksomheder ned, så der er imo et par alarmklokker, der ringer 
Annonce
Men tilbage til: har du en skriftlig kontrakt? hvad siger cvr om ham og hans virksomhedshistorik? Har han ansatte eller er det enmands? Er det is eller aps?
Hvis du betaler en faktura på materialerne direkte til tømreren for materialerne, er risikoen for at miste penge meget begrænset da de så i tilfælde af konkurs er dine hvis de er leveret på adressen.

Selvbygger med stort S. 
HrT skrev den 26-09-2024 19:10:40

Men tilbage til: har du en skriftlig kontrakt? hvad siger cvr om ham og hans virksomhedshistorik? Har han ansatte eller er det enmands? Er det is eller aps?

Ingen kontrakt endnu, i og med vi er i tilbudsfasen. Ung tømer med 1 ansat. MEget lokal og har gået på mine børns skole, Startede i 2022. Har lavet tag før. Jeg ved fra STARK sælger at de arbejder på hans kreditvudering a la "work in progress" blev der sagt?!?

CVR, antyder ingen problemer........men jo jeg bliver også lidt bekymmeret om jeg har fat i den rigtige her.
Superdiy skrev den 26-09-2024 19:14:22

Hvis du betaler en faktura på materialerne direkte til tømreren for materialerne, er risikoen for at miste penge meget begrænset da de så i tilfælde af konkurs er dine hvis de er leveret på adressen.

Som sagt, så går der fra bestilling en 5-6 uger før vare leveres, og tømreren wil med sine lille kredit blive låst i at indkøbe andet endtil varen er leveret i og med STARK ikke trækker pengene før end de leverer. 

Hvis STARK kunne overtales til jeg betalte denne fakuera med det samme, ville det hele være meget lettere. Men igen advarsellampen lyser lidt.
Hejsa
Jeg havde valgt en anden tømre da de ting du siger ikke lyder særligt tillidsvækkende. At tømren ikke har kredit må være hans problem og du kan ikke forventes at have tillid til ham blindt. 
Jeg har aldrig fået lavet så store projekter men alle gange jeg har brugt en tømre eller vvs så betaler jeg altid først EFTER og det har de professionelle selv insisteret på. 
For mig et det en tillidssag.
I øvrigt lyder det underligt at de ikke engang vil give ham 100k i kredit - selv jeg kan da købe for højere beløb på kredit i bygma.

Bjørn
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis