2 bevægelsescensorer til 1 lampe

Vi har en bevægelsescensor ved vores indgange, som vi aldrig har været helt tilfredse med. 
Problemet er, at den sidder i et hjørne, idet hoveddør og bryggersdør sidder i hver sin bygning, således at de sidder i 90 grader i forhold til hinanden. Den ene døre helt inde i ​hjørnet, og den anden ca.  1,3 m fra hjørnet.
Jeg vil gerne have, at lampen tænder så snart vi træder ud af en af dørene, men samtidig skal den også tænde når nogen nærmer sig dørene.
Jeg har justeret utallige gange, men enten skal man meget tæt på døren, før der kommer lys, eller også kommer der ikke lys, hvis en ikke så høj person kommer ud af døren.
Så jeg har tænkt på, om man kan sætte 2 stk op til at styre samme lampe, så jeg kan lade den ene pege mod dørene og den anden ud mod vejen, hvor man kommer fra, når man skal ind til dørene.

Kurt B. Andersen
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan man ikke køre med en bevægelsessensor og to microswitche på dørene? Alle tre styrer et relæ der tænder lampe(rne)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du kan uden problemer montere 2 (eller flere) bevægelsessensorer til samme lampe(r).

Søren O
Det skyldes at din bevægelses sensor sidder forkert.
Sensoren sender "stråler" ud i vifteform og for at den skal virke skal mindst 2 af "strålerne" blive brudt.
Så du kan risikere at du går imellem 2 stråler indtil du er tæt på den.
Flyt sensoren så du bryder strålerne på tværs. Jo længere væk fra sensoren (indtil en vis grænse selvfølgelig), jo "tykkere" er strålerne og dermed er de nemmere at bryde.

Man ser tit fejlen i indkørsler, hvor sensoren sættes over garagedøren/carporten. Det virker fint når en bil kører ind, men en person har sværere ved at bryde strålerne, og for slet ikke at tale om om dyr...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@PinkHenrik: Sensorerne sender godt nok ikke stråler ud, hvorfor de også kaldes PIR (Passive InfraRed) sensorer. Varme er stråling som bliver dirrigeret via en form for fresnellinse ind til en krystal, der afgiver en svag strøm/spænding, når den bliver udsat for infrarød stråling. Noget elektronik aflæser så denne strøm, og hvis strømmen tænder og slukker (oscillerer) i et irregulært mønster, betragtes det som bevægelse, og relæet tændes.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Det var også derfor jeg skrev "stråler" i anførselstegn.
Men detektoren virker bedst ved at blive brudt fra siden og ikke forfra. Det var det der var min pointe.

Som andre skriver kan du sagtes have 2 pir på din lampe. De tre ledninger der går til den nuværende pir, lader du blive. Så forbinder 3 fra et nyt kabel på de samme klemmer i den første pir til samme klemmer i den nye. Du skal nok bruge et 5-ledet kabel, da du ikke må bruge gu/grøn til andet end jord. Hvis jord er forbundet i den første pir forbinder du den også videre, således at du har 4 ledninger aktive. Timer skal stilles rimeligt ens i begge. Det kan være svært at indstille følsomhed, da du ikke ved hvilken der reagerer.

Hvis sensoren sad i øjenhøjde ved siden af den dør, der vender mest mod tilgangvejen, ville den sikkert virke alene.

Denne fra Servodan virker rimeligt godt.
https://www.lavprisel.dk/niko-minilux-bevaegelsessensor-200-hvid-53808

PIR føleren er opdelt i sektorer, der måler temperatur. Sker der en temperaturændring mellem et pat sektorer, opfattes det som bevægelse. Denne temperaturændring får så føleren til at trække et relæ og dermed f.eks. tænde lyset. Du kan bruge alle sensorer, du har brug for, hvis de er tilsluttet samme fase. Du vil kunne opleve, at ved høj lufttemperatur er følsomheden nedsat. Det kan opleves varme sommernætter.

fase
Jeg takker for alle svarene. Af hensyn til følsomhed, vil jeg så nok investere i 2 nye, så der er en chance for, at jeg kan få indstillet dem nogenlunde ens, og så forbinde dem som anført af GodeVen.
PinkHenrik kan du anvise et sted at placere den, så jeg kan nøjes med een? 
Jeg tænker på, om det evt. kunne være til højre for den bageste dør til højre, og bør jeg så vælge en på 200 grader som GodeVen peger på?
En del af problemet nu er, at den skal pege meget nedad for at fange dem, der går ud af dørene, og så fanger den ikke rigtig dem, der nærmer sig dørene, før de står ud for dem.
Jeg har også tænkt på, og jeg i stedet skulle overveje en løsning med en føler på 360 grader i stil med
360 grader censor
hvor jeg så bare skal have konstrueret noget, som skal agere "loft" for den, da den jo bør monteres, som den ses på billedet. Har en ide om, at den måske kunne dække området godt.

Eller måske kunne man finde en lampe med indbygget sensor i stil med nuværende, og så udskifte denne i stedet for.

Kurt B. Andersen
Det er svært at komme med noget konkret, men tænk på at sætte, den så du bryder "strålerne" på tværs af detektoren.
Der er som regel ikke noget problem når man er mindre end 1 meter fra den, men problemet stiger jo længere væk fra detektoren man kommer.

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis