Bil kan ikke starte - batteri dødt?

Her til morgen kan min bil ikke starte.

Starteren klikker bare. Det virker som om batteriet er temmeligt fladt...
Det har jo været koldt i vejret i nat. Så det er nok derfor batteriet har tabt strøm...

Jeg skal jo nok have skiftet batteriet, men nu er det weekend, så jeg skal vel vente til mandag...

Nå, men jeg kunne vældigt godt tænke mig at få gang i bilen. Er der mon muligt at batteriet kan komme til at virke igen senere på dagen, når solen kommer frem og det bliver varmere?

Jeg frygter det bliver dyrt at skulle få bilen hentet her og kørt til værksted (som ligger ret langt væk) - er der mon nogen måder jeg kan få gang i bilen eller batteriet igen?

Det skal siges at det er et forholdsvist nyt batteri.
Bilen er fra 2016 og batteriet er blevet skiftet på et tidspunkt. Jeg tror det var omkring 2021. ​Batteriet er et originalt batteri.

Her til morgen kan min bil ikke starte. Starteren... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, der følger lader med.
Fordelen synes jeg er, at det er Lithium batteri, så det holder strømmen når den bare ligger. Har tidligere haft en med bly-batteri, - det var ikke pengene værd. For lidt power og døde pga for lidt brug / glemte vedligeholdelsesladning.
Når den er ladet til 100 %, så bruger den kun få procent for at starte en 24 HK 2 cylindret havetraktor med fladt batteri.
Hvilken bilmodel ?
De fleste kan jo åbnes manuelt med en nøgle.
Nogle gange skal der klipses en afdækning af, som sidder over nøglehullet ved håndtaget.
djaydjay skrev den 21-09-2024 13:06:38

Hvilken bilmodel ?
De fleste kan jo åbnes manuelt med en nøgle.
Nogle gange skal der klipses en afdækning af, som sidder over nøglehullet ved håndtaget.

Tak.   Dette virkede https://www.youtube.com/watch?v=59SwbVbwUww

Så er bilen åbnet og motorhjelmen åbnet, så langt så godt. :-)

Nu er jeg kommet så langt som er laderen er tilsluttet strøm.

Jeg skal nu til at tilslutte den batteriet og lade.Men før jeg kan det, skal jeg vælge batteri-type på laderen. Her skal jeg vælge mellem:12V STD max 14,4V.12V AGM max 14,7V.12V CAL max 15,9V.

Jeg har kigget i instruktionsbogen, der står intet om det. Jeg har kigget på batteriet.

Der står forskellige tal og koder, men intet om STD, AGM eller CAL?

Jeg har også forsøgt at søge på batteritypen inde på VARTAs hjemmeside.

Her kan jeg heller ikke finde noget om STD, AGM eller CAL?

Betyder STD bare STandard? Hvad bør jeg vælge?
Annonce
Det er dette batteri:
https://www.myparto.com/en/i35405/ford-autobatterien-1917577

Jeg har søgt lidt omkring typen af batterier og fundet at EFB er en mere avanceret udgave af STD som kræver ladning ved højere spænding:
https://www.rbbattery.com/efb-vs-agm-batteries-whats-the-difference/

Eller det er i hvert fald sådan jeg forstår ovenstående.... Meget af det er russisk for mig..

Der står også, at man for EFB skal have en EFB lader. Betyder det, at jeg nu slet ikke kan bruge den lader jeg har købt? Der står på den, at den er til WET, GEL, SMT, MF, CAL og AGM batterier....

Men når jeg fx på Biltema søger på EFB, så får jeg nul hits på ladere. Selvom jeg får flere hits på batterier...

Hvis jeg kigger her: https://www.rbbattery.com/efb-batteries-everything-you-need-to-know/ 

så står der: "Both EFB and AGM batteries require special chargers in order to avoid overcharging them. The voltage shouldn’t exceed 14,4V. It’s important to check the battery case for things like ideal operating conditions and allowable charging voltage."

I manualen til laderen står der, at STD er maks 14,4V, så det tyder jo på, at det er den jeg skal bruge. Der står så godt nok også, at AGM er 14,7V, selvom ovenstående siger 14,4V max til AGM, så jeg ved ikke, hvad der er til at stole på....

Risikerer jeg at ødelægge noget ved at oplade på STD programmet?

Nej.
Men det er noget rod, at du kører med 2 tråde  
djaydjay skrev den 21-09-2024 14:19:30

Nej.
Men det er noget rod, at du kører med 2 tråde  

Ja. Det var en fejl. Beklager. 

Så jeg kører bare på med std programmet eller hvad? Hvor lang tid?
Til højre i laderens display er vist hvor meget strøm der er på dit batteri. Batteriet tager ikke skade af langvarig (kontinuerlig) ladning, da laderen s blot går over på vedligeholdelsesladning.
Når du tilslutter laderen til dit batteri, skal du altid tilslutte batteriet før du tænder for strømmen til laderen. Når du vil stoppe din ladning skal du ALTID som det første slukke for laderen, inden du kobler laderen fra batteriet. Gnister ved batteriet kan antænde knaldgassen der dannes i batteriet under opladning - så husk rækkefølgen. Kan fortælle at det ikke er spor sjovt når man står med hovedet over et batteri der lige er eksploderet.

Søren O
Søren O skrev den 21-09-2024 16:49:29

Til højre i laderens display er vist hvor meget strøm der er på dit batteri. Batteriet tager ikke skade af langvarig (kontinuerlig) ladning, da laderen s blot går over på vedligeholdelsesladning.
Når du tilslutter laderen til dit batteri, skal du altid tilslutte batteriet før du tænder for strømmen til laderen. Når du vil stoppe din ladning skal du ALTID som det første slukke for laderen, inden du kobler laderen fra batteriet. Gnister ved batteriet kan antænde knaldgassen der dannes i batteriet under opladning - så husk rækkefølgen. Kan fortælle at det ikke er spor sjovt når man står med hovedet over et batteri der lige er eksploderet.

OK.
Hvor mange timer skal man normalt forvente?
Nu kan jeg lige se, at jeg har fået startet laderen på 5A program. Den kan ellers lade med 15A, men nu lader den altså kun med 5A. Den har kørt nogle timer...

Tak for tippet med rækkefølgen. Jeg kan dog ikke helt forstå det. Fordi i manualen til laderen står der, at når man skal tilslutte den, så skal man først tilslutte laderen til strøm fra stikkontakten - nu er laderen i standby. Så skal man vælge batteritype, osv. og SÅ tilslutte laderen til batteriet.

Når man er færdig med at lade står der at man skal gøre det i omvendt rækkefølge. Dvs. batteri af og så strøm.

Jeg tolker det du skriver som værende modsat. Altså først tilslut lader til batteri, så tilslut lader til stikkontakt. Og når man er færde så først sluk på stikkontakt, så afbryd forbindelse mellem batteri og lader....

Er det mig der misforstår manualen eller misforstår jeg dig? Eller er de to ting godt nok direkte modsat?

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis