Korrosion på nyt rustfri vandbeholder???

Hej Alle,

Jeg har et spørgsmål til hvordan en varmevandsbeholder som er nyt installeret og 3 uge gammel kan rust på de fleste af svejsninger?

varmevandsbeholder er lavet specielt til opgave af en engelsk fabrikant men svejsning holder ikke???

Fabrikant afrikansk prøver at forstå at det er aggressiv vand eller fejl installation. Men alle rør og fittings er rustfri eller rødgods.

Jeg vil meget gerne høre fra en som har professionelt erfaring med den slags?

På forhånd tak!
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til brugsvand skal du ikke have rødgods før stål. Så ruster det. Endvidere, en stålbeholder ruster blot ved fugt i luften, hvis den ikke er malet.

Indvendigt plejer de at have en glaskeramisk coating af en art, så den burde ikke ruste så hurtigt indvendigt. Men dine billeder, om end utydelige, viser vist kun udvendig ubehandlet stål?

Først er fabrikanten engelsk, og til sidst skriver du at den er afrikansk?

Elektronikteknikeren
Skulle beholderen være lavet af rustfrit stål ?    
Så ligner det nogle seriøst dårlige svejsninger, som ikke ae afsyret efterfølgende (svejsninger i rustfrit skal afsyres, for ikke at ruste, varmen i svejsningerne trækker nogle ting til overfladen, som kan ruste hvis de ikke afsyres, eller behandles på andre måder)
Stadig hvis beholderen er lavet i rustfrit stål, så kunne jeg godt være nervøs for hvordan bagsiden af svejsningerne ser ud inde i beholderen, som burde være fyldt med argon mens den er svejset.          

Vi prøver igen, i morgen --
Foto er ikke specielt gode...

Men det ligner ikke rustfrit stål - det plejer at have meget mere metalglans. Og så kryber korrosionen alt for langt væk fra svejsningerne til at det ligner rustfrit stål.

Ser heller ikke ud til at være passiveret efter svejsning.

Hvis du vil checke - så kan Force tech. lave en metalanalyse af stålet - så kan du se om det indeholder den rigtige sammsætning af metaller mht. Cr, Ni, Fe, Co, m.v. Tror det koster ca. 1000 kr.
Uddannet rustfast smed her: Der ser helt galt ud, ligner rigtigt nok ikke rustfrit stål, er det magnetisk? Er svejsningerne magnetiske? 

Rustfrit stål er i langt de fleste tilfælde ikke magnetisk. 

Selv hvis det var meget ætsende miljø ville det næppe se sådan ud efter 3 måneder, jeg har erfaring med at fremstille tanke og kar til stærkt ætsende væsker osv. Har aldrig set rustfrit stål ruste sådan, det ligner almindeligt sort stål, hvor at den varmepåvirkede zone omkring svejsningen har givet anledning til tidlig rustdannelse. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Selv hvis det var meget ætsende miljø ville det næppe se sådan ud efter 3 måneder, jeg har erfaring med at fremstille tanke og kar til stærkt ætsende væsker osv. Har aldrig set rustfrit stål ruste sådan, det ligner almindeligt sort stål, hvor at den varmepåvirkede zone omkring svejsningen har givet anledning til tidlig rustdannelse. 

Tuisand tak for alle jeres svar!

Det er efter 3 uge! Ikke 3 månder!!!

https://newarkcylinders.co.uk/products/hg-series-cylinders/

Manufacturing Material:316L Stainless Steel for 500mm diameter units
Stainless Steel = Rustfri Stål

Billeder er fra et inspektions kamera af indersiden af en vandbeholder og vandbeholderen er utæt!

Annonce
Gregeren skrev den 19-09-2024 20:29:21

Til brugsvand skal du ikke have rødgods før stål. Så ruster det.

Først er fabrikanten engelsk, og til sidst skriver du at den er afrikansk?

@Gregeren 

I følje den artikle må men godt brug rødgods med rustfri stål…
https://www.viega.dk/da/virksomheden/presse/Nar-rustfrit-stal-ruster.html

På engelsk kaldes rødgods ’gunmetal’, og det skyldes, at rødgods i gamle dage var det, man støbte kanoner af. Når man i dag hæver sunkne skibe op fra havbunden, kan kanonerne stadig bruges. Det siger lidt om rødgods’ bestandighed,” siger Leon Buhl og fortsætter:
”I dag anses rødgods for at være rustfri i almindelige drikkevandsinstallationer, og derfor anbefales det også normalt at anvende rødgodsfittings omkring spalterne, hvor de mest almindelige typer af korrosion netop forekommer.”
Rødgods er også nævnt i SBi-anvisning 227 fra 2009, der udgives af Statens Byggeforskningsinstitut og handler om forebyggelse af korrosion i vvs-installationer. Her står blandt andet, at dannelsen af mikrofilm, dvs. belægninger på de indvendige røroverflader, øger korrosionspotentialet af vandet, og at det kan medvirke til spaltekorrosion af rustfrit stål – men at presfittings af rødgods giver øget bestandighed mod spaltekorrosion i rør af rustfrit stål.

Firma er Engelsk… det var en oversættelses fejl!

myatix skrev den 19-09-2024 21:37:11

Tuisand tak for alle jeres svar!

Det er efter 3 uge! Ikke 3 månder!!!

https://newarkcylinders.co.uk/products/hg-series-cylinders/

Manufacturing Material:316L Stainless Steel for 500mm diameter units
Stainless Steel = Rustfri Stål

Billeder er fra et inspektions kamera af indersiden af en vandbeholder og vandbeholderen er utæt!

Det er jo kun modellerne på 500mm og større der er i rustfrit stål..

Sakset fra pdf på siden du linker til..

je_ns skrev den 19-09-2024 23:14:26

Duplex SS er også rustfri stål.

Det kan godt være de har brugt rustfrit stål, nu jeg er klar over at vi ser billeder fra indersiden som har været i direkte kontakt med vandet, ellers havde hele fladen været ensarten rustet. 

Men det undrer mig ikke at tanken er utæt, det er helt ude og skide med de dårlige svejsninger som virkelig har kogt alle de ædle metaller ud af stålet og det er tydeligt ikke forsøgt fikset med passivering. Alt det rustne og derved porøse stål giver også større anledning til bakterievækst i tanken. Det er virkelig en discount model.

Metroterm overfladebehandler jo deres tanke indvendigt med emalje, for at undgå tæring og mindske grobund for bakterier.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ildstaal skrev den 19-09-2024 23:29:55

je_ns skrev den 19-09-2024 23:14:26

Duplex SS er også rustfri stål.

Ja det havde jeg lige overset  
Men 1.0 eller 1.5 mm i godstykkelse er jo ikke prangende..
Selv om det er rustfrit stål, er det langtfra bestandig mod tæring. (men der vel nogle anoder monteret ?)

Ingen anoder monteret eller ikke nogen de oplyser i deres teknisk materiale.

Vi har haft en Bosch Europur vandbeholder i 21 år uden problemer men den nyt vandbeholder har kun holdt i 3 uge? Det synes jeg er vildt??

Jeg er i gang med at kæmpe med dem (Newark) og har skrivet til vandværk (Hofor) i forholdt til det de påstår er begrundelse for rust i beholderen. (aggressivt vand).

Hofor skrive:

Tak for din henvendelse.
Jeg har forhørt mig med mi kolleger i vandkvalitets-afdelingen, og de kan umiddelbart ikke se, at problemerne med jeres beholder skyldes vores vand.
Der er pt. ingen lokale vandværker i drift i Dragør pga. fund af PFAS. Dragør forsynes derfor fra Tårnby forsyning og HOFORs regionale vandværker via to såkaldte aftag, som vi også har beskrevet på hjemmesiden: Vandkvalitet i Dragør Kommune - HOFOR

Hårdheden ved de to aftag, der forsyner Dragør, måles hver tredje måned og ligger på 18-20 hårdhedsgrader (dH) - og er altså meget hårdt vand. Vandet, vi leverer, kommer fra grundvand (ikke brøndvand), og det er ikke er ’kalkaggressivt’ vand, der kan skade rør og samlinger.”

Lige nu kikke vi på et “Vaillant unistor” som passer til vores ny varmepump. Det skul også har et anode og emalje overfladebehandling ligesom MetroTherm.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også