Montering af lampe - skal det være så svært?

Jeg overtog for ca. 1 år siden et hus fra 1969, hvor det er lykkedes mig at montere lamper i de fleste rum. Har dog 2 lampeudtag hvor jeg slet ikke kan få det til at spille. Med udgangspunkt i vedhæftede billede, er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad der skal monteres i L og N?

På forhånd tak.
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var omkring den tid man skiftede fra et farvesystem til et andet. Med det gamle system var N sort. Den anden er en tændledning, og den kan have alle mulige farver. Hvis afbryderen ikke tænder flere lamper, er det nok den grønne. Men det kan være alle andre farver, dog nok ikke hvid. Du kan prøve dig frem.

Hvis det er efter det nye system er N blå, men det plejer at være lys blå.

Sort er N, og mit bud vil være at den "dobbeltmuffe", som har 2 skruer er L (kan ikke se farven)
For nu at føje noget til jenshøjs svar ville jeg udskifte kronemuffen med en dobbelt samlemuffe.

fase
Lad os høre hvad du finde ud af. Du kan som nævnt godt prøve dig frem ved at tilslutte lampen. Med en polsøger eller et voltmeter er det lidt lettere. Så behøves du ikke at skille det ad, for at finde ud af hvilken ledning, der spænding på når afbryderen er tændt.
Det lykkedes ved at sætte den sorte ledning i L og grøn i N. Dog er tændt lampe sluk på afbryderen. Hvis jeg bytter om på de to ledninger, vil det så være omvendt? 
Annonce
Emc skrev den 18-09-2024 20:20:29

Det lykkedes ved at sætte den sorte ledning i L og grøn i N. Dog er tændt lampe sluk på afbryderen. Hvis jeg bytter om på de to ledninger, vil det så være omvendt? 

Nej det ændrer ikke noget ved at bytte de to ledninger. Du skal have fat i afbryderen. Der er vel ikke korrespondance på lampestedet. Prøv at løsne afbryderen og sæt et billede af afbryderen set bagfra ind i et svar.

fase
I afbryderen sad der en hvid ledning i den højere (set forfra, med afbryderen monteret) og en grøn i venstre.
Jeg kan ikke helt se hvorfor det er grøn og hvid, når lampen der tænder, er forbundet til sort og blå.
Jeg har begivet mig ud i at montere en lampe i vores gang. Her er der korrespondance mellem 2 afbrydere, men her virker det heller ikke. Der er 4 sorte, 4 røde, 2 blå, 1 grøn, 2 gule og 3 hvide ledninger. Jeg synes jeg har prøvet et utal af kombinationer hvor sort er inkluderet, men igen uden held. 
S. Fabrin skrev den 18-09-2024 21:47:50

Emc skrev den 18-09-2024 20:20:29

Nej det ændrer ikke noget ved at bytte de to ledninger. Du skal have fat i afbryderen. Der er vel ikke korrespondance på lampestedet. Prøv at løsne afbryderen og sæt et billede af afbryderen set bagfra ind i et svar.

Nej ingen korrespondance i dette lampeudtag.  

S. Fabrin skrev den 18-09-2024 15:44:11

For nu at føje noget til jenshøjs svar ville jeg udskifte kronemuffen med en dobbelt samlemuffe.

Jeg er tilbøjelig til at udskifte hele ledningsnettet 😂

Emc skrev den 19-09-2024 15:57:23

I afbryderen sad der en hvid ledning i den højere (set forfra, med afbryderen monteret) og en grøn i venstre.
Jeg kan ikke helt se hvorfor det er grøn og hvid, når lampen der tænder, er forbundet til sort og blå.
Jeg har begivet mig ud i at montere en lampe i vores gang. Her er der korrespondance mellem 2 afbrydere, men her virker det heller ikke. Der er 4 sorte, 4 røde, 2 blå, 1 grøn, 2 gule og 3 hvide ledninger. Jeg synes jeg har prøvet et utal af kombinationer hvor sort er inkluderet, men igen uden held. 

Prøv at tilslutte den ene ledning fra lampen til den grønne ledning, der sikkert er tændledningen. Derefter finder du nullen ved at sætte den anden ledning til f.eks. den sorte. Det er med stor sandsynlighed den grønne, der er tændledning og den sorte er sikkert nullen.

fase
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis