Montering af lampe - skal det være så svært?

Jeg overtog for ca. 1 år siden et hus fra 1969, hvor det er lykkedes mig at montere lamper i de fleste rum. Har dog 2 lampeudtag hvor jeg slet ikke kan få det til at spille. Med udgangspunkt i vedhæftede billede, er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad der skal monteres i L og N?

På forhånd tak.
Jeg overtog for ca. 1 år siden et hus fra 1969... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De billeder, du viser sidst, har intet med korrespondancetænding at gøre. Billederne viser to enpolede afbrydere, hvor der ikke er en fase i den ene afbryder, der dermed ikke har nogen funktion udover at sløjfe den røde ledning. Har du prøvet at koble lampen til sort og rød?

fase
S. Fabrin skrev den 21-09-2024 10:31:00

De billeder, du viser sidst, har intet med korrespondancetænding at gøre. Billederne viser to enpolede afbrydere, hvor der ikke er en fase i den ene afbryder, der dermed ikke har nogen funktion udover at sløjfe den røde ledning. Har du prøvet at koble lampen til sort og rød?

Jeg tror det var den grønne ledning der ikke var monteret i afbryderen der var nøglen. Jeg monterede den og efterfølgende satte jeg lampen på sort og grøn og derefter virkede det - også korrespondancen.

Måske jeg kan sløjfe en/begge de røde ledninger, men lampen korrespondancen og lampen virker, så tænker jeg lader det blive som det er. :) 
Jeg er dog gået igang med endnu en lampe i vores stue og den laver også ballade.
Der sidder to kontakter og den ene lampe fungerer i vores køkken, men den anden virker ikke.

Jeg vedhæfter lige lidt billeder af afbryder og lampeudtag.

Hvar laver den knækkede blå i afbryderen? Får du lys i lampen, når du forbinder til brun og blå/sort i lampeudtaget? Hvis du får lys, har du fundet fase (brun) og nul ​(blå/sort). Du flytter nu de brune fra lampen over i grå eller sort fra afbryderen for at se om det så virker. 

fase
S. Fabrin skrev den 22-09-2024 14:25:28

Hvar laver den knækkede blå i afbryderen? Får du lys i lampen, når du forbinder til brun og blå/sort i lampeudtaget? Hvis du får lys, har du fundet fase (brun) og nul (blå/sort). Du flytter nu de brune fra lampen over i grå eller sort fra afbryderen for at se om det så virker.

Hej igen og beklager svartiden. 

Jeg ved ikke hvad den blå laver. Den har ikke været monteret, så vidt jeg kan se. Skal den monteres i afbryderen?

Jeg får lys når jeg forbinder til brun og blå/sort, men når jeg forbinder lampen til enten grå eller sort, så kan jeg ikke slukke lampen. 

Kan det tænkes at den blå skal monteres i afbryderen? 

Hvad med den røde dut der mangler i afbryderen i højere side. Har det noget at sige?  

Annonce
Kan du ikke vise et billede af afbryderne set bag fra med de nuværende ledninger monteret. Kan afbryderen være en kroneafbryder eller en korrespondanceafbryder.

fase
S. Fabrin skrev den 25-09-2024 15:37:29

Kan du ikke vise et billede af afbryderne set bag fra med de nuværende ledninger monteret. Kan afbryderen være en kroneafbryder eller en korrespondanceafbryder.

Det må være en kroneafbryder, da den ene benyttes og virker til en lampe der er i vores køkken. Her er et par billeder - håber de kan bruges. 

Du viser en kroneafbryder. Det betyder, at enten grå eller sort er tændledningen, hvis afbryderen er den afbryder, der tænder og slukker for lampestedet, hvor du vil montere din lampe.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis