Montering af lampe - skal det være så svært?

Jeg overtog for ca. 1 år siden et hus fra 1969, hvor det er lykkedes mig at montere lamper i de fleste rum. Har dog 2 lampeudtag hvor jeg slet ikke kan få det til at spille. Med udgangspunkt i vedhæftede billede, er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad der skal monteres i L og N?

På forhånd tak.
Jeg overtog for ca. 1 år siden et hus fra 1969... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
At det er hvid og grøn, der er i afbryderen og du kan få lampen til at lyse mellem grøn og sort er nu meget logisk.

Fasen, der er hvid, kommer fra eltavlen. Når der tændes for afbryderen løber strømmen i den grønne ledning op til lampen. Fra lampen løber det tilbage til tavlen i nul-lederen, der er sort.

Hvis dit eneste problem er at afbryderen virker omvendt, kan du løse det ved at vende afbryderen 180 grader. Så kommer det til at passe.
S. Fabrin skrev den 19-09-2024 17:51:34

Emc skrev den 19-09-2024 15:57:23

I afbryderen sad der en hvid ledning i den højere (set forfra, med afbryderen monteret) og en grøn i venstre.
Jeg kan ikke helt se hvorfor det er grøn og hvid, når lampen der tænder, er forbundet til sort og blå.
Jeg har begivet mig ud i at montere en lampe i vores gang. Her er der korrespondance mellem 2 afbrydere, men her virker det heller ikke. Der er 4 sorte, 4 røde, 2 blå, 1 grøn, 2 gule og 3 hvide ledninger. Jeg synes jeg har prøvet et utal af kombinationer hvor sort er inkluderet, men igen uden held. 

Prøv at tilslutte den ene ledning fra lampen til den grønne ledning, der sikkert er tændledningen. Derefter finder du nullen ved at sætte den anden ledning til f.eks. den sorte. Det er med stor sandsynlighed den grønne, der er tændledning og den sorte er sikkert nullen.

Tak for hjælpen, men det var umiddelbart ikke løsningen. Jeg har forsøgt med den grønne og hver og en af de 4 sorte. Jeg har også forsøgt med alle de røde både med den grønne og blå. Hvis jeg tager udgangspunkt i 2 værelser hvor lamperne virker, så er de forbundet til sort og blå, så jeg fatter ikke hvorfor det skulle være anderledes i dette tilfælde. Jeg har dog tjekket de 2 afbrydere til lampen i korrespondancen, og der er der trukket en rød ledning til begge afbrydere. Underligt nok, så når jeg tilslutter til henholdsvis en af de røde og en af de blå, så tænder lampen ude i gangen, når jeg slukker For en lampe (som så ikke slukker) inde på et af de værelser hvor lampen er tilsluttet blå og sort. (Sort = L og blå = N) 

Hvis det vil være behjælpeligt, kan jeg prøve at tegne et diagram, hvor de forskellige ledninger kommer fra og hvordan de er forbundet?
Du skriver at ledningerne i afbryderen er hvid og grøn. I lampestedet er der en grøn ledning. Det må være tændledningen. Nu mangler du så at finde nullen. Du skal ikke skille de sorte ad for at finde ud af om det er nullen. Prøv om du kan tænde lampen ved at slutte den til den grønne og enten de sorte eller de blå. 

fase
S. Fabrin skrev den 20-09-2024 15:52:36

Du skriver at ledningerne i afbryderen er hvid og grøn. I lampestedet er der en grøn ledning. Det må være tændledningen. Nu mangler du så at finde nullen. Du skal ikke skille de sorte ad for at finde ud af om det er nullen. Prøv om du kan tænde lampen ved at slutte den til den grønne og enten de sorte eller de blå. 

I forbindelse med den første lampe jeg satte op, var det en hvid og grøn ledning der sad i afbryderen. 

Den lampe jeg er ved at sætte op i vores gang kan tændes med to kontakter. I begge afbrydere er ledningerne hvide og røde. 

Emc skrev den 20-09-2024 15:17:34

Jeg har forsøgt med den grønne og hver og en af de 4 sorte. 

Alle sorte skal være forbundet sammen, som de var før du gik i gang. Du skal ikke skille dem ad.
Det samme gælder de røde og blå, som var koblet sammen.

Prøv at forbinde den ene ledning fra din lampe til de sorte. Og den anden lampe til enten rød, blå eller grøn. Men uden at adskille noget, som var samlet oprindeligt.

Sort er ud fra de givne ​oplysninger med sikkerhed nul. Så der ​skal den ene ledning fra lampen forbindes til.
Din udfordring er dermed kun at finde ud af hvor den anden skal tilsluttes.
Annonce
Jeg er lost. Skrev du ikke at du kunne få det til at virke mellem sort og grøn, afbryderen virkede blot omvendt? Nu skriver du at der er to afbrydere. Det er det man kalder korrespondance. Så kan man ikke se på omskifteres stilling om der er tændt eller slukket. Der vil være tændt når begge står ens eller begge står forskelligt afhængig af hvordan det er forbundet. ​

Virker det mellem grøn og sort?

GodeVen skrev den 20-09-2024 19:20:11

Jeg er lost. Skrev du ikke at du kunne få det til at virke mellem sort og grøn, afbryderen virkede blot omvendt? Nu skriver du at der er to afbrydere. Det er det man kalder korrespondance. Så kan man ikke se på omskifteres stilling om der er tændt eller slukket. Der vil være tændt når begge står ens eller begge står forskelligt afhængig af hvordan det er forbundet.

Virker det mellem grøn og sort?

Dette lampeudtag som jeg er igang med at sætte en lampe op i nu, er ude i vores gang. Herude er der korrespondance mellem to afbrydere og et kæmpe miskmask af ledninger 4 sorte, 4 røde, 2 blå, 1 grøn. 

Det andet lampeudtag, hvor jeg fik det til at virke med den grønne og sorte (og afbryderen virkede omvendt), sidder inde på et værelse.

Med udgangspunkt i de to  andre rum, hvor det fungerer, og lamperne er monteret på henholdsvis sort og grøn og sort og blå, ville det give mening at montere det på sort og blå/grøn, men det virker ikke. Jeg forsøger lige igen i dag, når familien er oppe og smider en status. 

Nå så lyset i værelset virker, og vi skal nu have lyset i gangen til at fungere. I en korrespondance er der flere ledninger og dermed måske det du kalder et miskmask af ledninger.
Du tager nu et billede af de to korrespondanceafbrydere set bagfra sådan at det er til at se, hvilken farve ledning der sidder i klemmen P på afbryderen. Jeg er dog stadig tilbøjelig til at mene, at lampen skal tilsluttes grøn og sort. de sorte skal selvfølgelig være samlede gerne i en dobbelt samlemuffe, hvor ledningerne fra installationen er i det ene hul, så det andet hul er til ledningen fra lampen.

fase
Hermed billede af de to afbrydere i korrespondancen.

Øverst billede er der 1 hvid og en rød ledning i afbryderen. Nederst er der 2 røde i afbryderen, men i samme hul. 
Sådan, nu spiller det! Da jeg afmonterede af af afbryderen hvor der var 2 røde ledninger i samme hul, kunne jeg se at der sad en grøn ledning som ikke var monteret i noget hul. Den satte jeg så i hullet og monterede lampen på grøn og sort og nu virker lampen med korrespondance!
Tusind tak for hjælpen til jer alle. :) 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis