maling af indvendig dør?

Jeg skal male en indvendig dør i et 70er hus. Den skal bare være hvid. Men hvilken maling bruger man til det? Det er jo træ af en slags, så skal jeg have fat i noget høj glans. Glans 40 eller sådan noget?  Eller kan gl 25 klare det?

Eller skal jeg bare bruge den almindelige vægmaling jeg har brugt til resten af huset - glans 7?

Jeg går ud fra, at jeg bare skal demontere døren og lægge den på nogle bukke. Og så male den ene side med rulle. Vente et døgn. Vende døren og male den anden side med rulle. Vente et døgn og gentage processen. Er der noget jeg ​har glemt?

Jeg skal male en indvendig dør i et 70er hus. Den... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
cdp skrev den 23-08-2024 15:52:57

Jeg kender ikke maling fra Jemogfix, men det du linker til er sikkert udmærket hvis det kan dække ordenligt.
 Om du maler døren siddende eller aftaget, afgør du selv - den flade pensel, skal blot være til at udglatte, så ikke for tyk og gerne 40-70 min bred. Men få slebet godt ned i det groft malede ( 80-120 ) og køb et par slibesvampe ( ca. 180 ) til ml. slibning. Det er såmænd ikke raket videnskab. 

Mange tak for dine input.

Jeg har købt malingen i glans 40 fra Jem og Fix.
Skal jeg brugel bruge en spærregrunder pga. der er en 1cm umalet kant hele vejen rundt?
Vil det komme til at trække igennem, hvis jeg ikke bruger spærregrunder på hele døren selvom det kun er en lille kant?

Og hvordan gør jeg med spærregrunderen? Skal den have en gang eller to gange?

Jeg har fået taget et billede af døren som viser den tynde kant med bar træ rundt i kanten.
Vil dette mon kræve spærregrunder?

Og hvordan skal jeg male med grunderen? Skal jeg bare give kanten en gang? Eller skal jeg male hele døren med grunder 2 gange før jeg maler med alm maling to gange?

Slib hele det malede område godt, så bunden er fast og mal alt med en primer 1-2 gange, mellem slib derefter og afslut med 2x dækmaling, så tror jeg du bliver tilfreds - evt. huller mv. skal spartles/tørre først inden primer.

cdp skrev den 04-09-2024 11:07:24

Slib hele det malede område godt, så bunden er fast og mal alt med en primer 1-2 gange, mellem slib derefter og afslut med 2x dækmaling, så tror jeg du bliver tilfreds - evt. huller mv. skal spartles/tørre først inden primer.

Tak for svar!

Måske dumt spørgsmål men: Er en primer det samme som spærregrunder?

cdp skrev den 04-09-2024 11:07:24

Ville der være godt at bruge rystepudser til første slibning med korn 60?Overflade er temmeligt grim fordi det er malet med rulle og det er svært at få slebet det grimme rulle mønster væk med slibeklods. 

Annonce
Eksempel på hvordan det ser ud efter en gang hånd slibning med korn 60

Korn 60 på en rystepudser vil give meget tydelige og forholdvis dybe ridser, så du vil nok komme til at bruge anselig meget tid på efterfølgende slibninger med finere sandpapir for at fjerne disse ridser.
En rystepudser er ikke specielt egnet, når man skal have fjernet tykke lag. 
De er bedst til finpudsning.
Vil i stedet anbefale, at du sliber med en excentersliber.
For det første tager den meget hårdere fat, og den laver ikke så kraftige ridsespor.
Men brug max korn 80 på excenteren, eller prøv gerne først med 120, for at undgå for meget efterslibning.
Sådan en gang excenterslibning tager altså fat.
Husk at maskinen skal stå på emnet, når den startes og gerne også når den stoppes. 
Hvis man får sat den skævt på kan den hurtigt lave et hak, men ellers er den let at have med at gøre.

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 09-09-2024 21:58:24

Korn 60 på en rystepudser vil give meget tydelige og forholdvis dybe ridser, så du vil nok komme til at bruge anselig meget tid på efterfølgende slibninger med finere sandpapir for at fjerne disse ridser.
For det første tager den meget hårdere fat, og den laver ikke så kraftige ridsespor.
Men brug max korn 80 på excenteren, eller prøv gerne først med 120, for at undgå for meget efterslibning.
Husk at maskinen skal stå på emnet, når den startes og gerne også når den stoppes.
Hvis man får sat den skævt på kan den hurtigt lave et hak, men ellers er den let at have med at gøre.

Ok. Har bare ikke en excentersliber.  Men har rysteren. Det var egentlig bare for at få en maskine til at klare meget af det hårde arbejde. Måske korn 120 på rystepudser ville gå an?

kurta skrev den 09-09-2024 21:58:24

Jeg kan se, at jeg kan få en excentersliber til billige penge (200kr) hos Onkel Harald:

https://www.harald-nyborg.dk/mitsutomo-excentersliber-18-v
Den kunne jo være fristende at købe bare til dette projekt. Mon den ville være egnet?

Der medfølger K60, K100 og K160 sandpapir. Vil det mon være egnet? Og vil det medfølgende mon kunne holde til slibe arbejdet på en enkelt dør? eller bør jeg købe ekstra papir med det samme?

Hvilke andre typiske projekter vil excentersliberen være egnet til? 
En excentersliber er overlegen på næsten alle parametre ift rystepudseren, den kan fjerne mere materiale på kortere tid med færre slibespor. Det eneste den ikke kan er at komme ind i et lukket hjørne.
Ville dog ikke købe den med batteri. Slibearbejde tager lang tid, akku-maskiner er som hovedregel begrænset i deres effektforbrug og ved man gider ikke at processen tager længere tid end den behøves.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også