maling af indvendig dør?

Jeg skal male en indvendig dør i et 70er hus. Den skal bare være hvid. Men hvilken maling bruger man til det? Det er jo træ af en slags, så skal jeg have fat i noget høj glans. Glans 40 eller sådan noget?  Eller kan gl 25 klare det?

Eller skal jeg bare bruge den almindelige vægmaling jeg har brugt til resten af huset - glans 7?

Jeg går ud fra, at jeg bare skal demontere døren og lægge den på nogle bukke. Og så male den ene side med rulle. Vente et døgn. Vende døren og male den anden side med rulle. Vente et døgn og gentage processen. Er der noget jeg ​har glemt?

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vigtigste er forarbejdet, dvs. slbning,  spartling., afdækning mv. -  er der et farveskift fra mørk til hvid, ville jeg bruge en lys grunder/primer først og efterfølgen maling x 2. Max. glans 50 og gerne mindre ( 25 ) . Det er træls når en dør skiller sig ud med for meget glans. Bruger du bukke, så er en fin rulle ok, men træk lige det malede over til sidst med en bred pensel, ellers får du en nubret overflade.

Hvilken type dør, - er den tidligere malet eller er det en "brun" finer / træ dør ?
Hvis den ikke tidligere er malet, så ville jeg bruge en spærregrunder først, for at sikre mod gennemslag fra træ / finer.
Men ellers lyder fremgangsmåde fin, omend lidt slibning før og en let mellemslibning nok ikke skader  
Når du skal male døren er det langt lettere at male den mens den er monteret, da du så kan male hele døren af en gang.
Du skal bare starte med hængsels siden, og huske ikke at lukke den før den er tør.

Selvbygger med stort S. 
cdp skrev den 23-08-2024 10:24:47

Det vigtigste er forarbejdet, dvs. slbning,  spartling., afdækning mv. -  er der et farveskift fra mørk til hvid, ville jeg bruge en lys grunder/primer først og efterfølgen maling x 2. Max. glans 50 og gerne mindre ( 25 ) . Det er træls når en dør skiller sig ud med for meget glans. Bruger du bukke, så er en fin rulle ok, men træk lige det malede over til sidst med en bred pensel, ellers får du en nubret overflade.

Døren har tidligere været blændet af. Derfor er døren malet hvid på den ene side, men hvor det kun er det som har været synligt af døren der er malet. Den del af døren som har været skjult af karmen (ca. 1cm hele vejen rundt i kanten) er ikke malet. Den fremstår i mørk træfiner.

Den anden side af døren er tydeligvis blevet malet med langhåret rulle og ikke særligt pænt. Her forestiller jeg mig, at jeg er nødt til at slibe døren med korn 120 sandpapir. Evt. på rysepudser.

Jeg forestiller mig ellers at pudse døren let med korn 120 over det hele. Bare i hånden på de pænere sider...

Jeg ved ikke, om den ene cm i kanten gør at det jeg skal have spærregrunder på?

Ville en maling som denne i glans ​40 være egnet?
https://www.jemogfix.dk/trae-metalmaling-modehvid-vandbaseret-2-5-l-stabile/6110/9019404/

Hvis jeg skal have grunder på, er det så sådan noget her?
https://www.jemogfix.dk/spaerregrunder-til-trae-0-75-liter-luxi/6144/9034434/

Når du skriver at jeg skal trække over med en bred pensel, er det så sådan en her du mener?
https://www.jemogfix.dk/vinkelpensel-120-mm-traefix/6130/9024235/

(gør det noget den er vinklet?)

Eller ville en 70mm være rigeligt?
Det er begrænset hvor meget jeg har malet med pensel...

djaydjay skrev den 23-08-2024 10:26:54

Hvilken type dør, - er den tidligere malet eller er det en "brun" finer / træ dør ?
Hvis den ikke tidligere er malet, så ville jeg bruge en spærregrunder først, for at sikre mod gennemslag fra træ / finer.
Men ellers lyder fremgangsmåde fin, omend lidt slibning før og en let mellemslibning nok ikke skader  

Døren er en brun finer dør.

Men den er malet hvid på den ene side og "gråhvid" på den anden side.
Der er ca. 1cm kant hele vejen rundt på den ene side, hvor den ikke er malet. Dvs. her er det noget mørkebrun træ finer der er synligt.
Jeg ved ikke, om den ene cm i kanten gør at det jeg skal have spærregrunder på?

Den anden side af døren er tydeligvis blevet malet med langhåret rulle og ikke særligt pænt. Her forestiller jeg mig, at jeg er nødt til at slibe døren med korn 120 sandpapir. Evt. på rysepudser.

Jeg forestiller mig ellers at pudse døren let med korn 120 over det hele. Bare i hånden på de pænere sider...

Ville en maling som denne i glans 40 være egnet?
https://www.jemogfix.dk/trae-metalmaling-modehvid-vandbaseret-2-5-l-stabile/6110/9019404/

Hvis jeg skal have grunder på, er det så sådan noget her?
https://www.jemogfix.dk/spaerregrunder-til-trae-0-75-liter-luxi/6144/9034434/

Annonce
Superdiy skrev den 23-08-2024 11:49:23

Når du skal male døren er det langt lettere at male den mens den er monteret, da du så kan male hele døren af en gang.
Du skal bare starte med hængsels siden, og huske ikke at lukke den før den er tør.

Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor det er langt lettere at male døren når den er monteret. Så skal jeg jo til at dække af på gulvet osv. og passe på ikke at ramme gulv eller karm med malingen.

Og hver gang nogen skal igennem døren (hvilket er ret tit), så skal de passe på ikke at røre ved noget maling...

Hvis jeg afmonterer døren og lægger ​den på et par bukke, kan jeg jo male den i ro og mag udenfor uden at skulle bekymre mig om maling i boligen.

Jeg kender ikke maling fra Jemogfix, men det du linker til er sikkert udmærket hvis det kan dække ordenligt. 
 Om du maler døren siddende eller aftaget, afgør du selv - den flade pensel, skal blot være til at udglatte, så ikke for tyk og gerne 40-70 min bred. Men få slebet godt ned i det groft malede ( 80-120 ) og køb et par slibesvampe ( ca. 180 ) til ml. slibning. Det er såmænd ikke raket videnskab. 

cdp skrev den 23-08-2024 15:52:57

Jeg kender ikke maling fra Jemogfix, men det du linker til er sikkert udmærket hvis det kan dække ordenligt.
 Om du maler døren siddende eller aftaget, afgør du selv - den flade pensel, skal blot være til at udglatte, så ikke for tyk og gerne 40-70 min bred. Men få slebet godt ned i det groft malede ( 80-120 ) og køb et par slibesvampe ( ca. 180 ) til ml. slibning. Det er såmænd ikke raket videnskab. 

Har ikke brugt slibesvampe før. Er det bedre end en kork klods og sandpapir (hvilket jeg plejer at bruge).

Jeg har i forvejen korn 60, korn 120 og korn 220.
Jeg tænkte at bruge 120 til første slibning over det hele. Evt. korn 60 til den grimme side der har fået rulle; og så korn 220 til mellemslibning. Går det ikke fint an?
Er der nogen grund til at skulle ud og købe slibesvampe og andre kornstørrelser?
Du kan fint nøjes med dit slibepapir, men den pensel du overvejer at bruge er alt for grov. 
Du skal vælge en lakpensel, da den er meget finere. Ligeledes bør du vælge en fin rulle, som er beregnet til lak. Så kan du få det mest glat. 
Rul kun 20-30 cm i bredden ad gangen og i hele dørens længde. Så trækker du penslen hen over den våde maling i hele dørens længde, så du får et langt fint strøg.
Hvis du har brugt en rigtig rulle, skal du faktisk bare lægge penslen på og trække den let, således at det kun er penslens egen vægt der trækkes med. Penslen skal faktisk kun sørge for evt at "punktere" /glatte de små bobler der er tilbøjelig til at komme når man ruller malingen på. 
Hvis du kan se, at malingen faktisk er løbet fint sammen uden bobler efter rulning, kan du undvære efterfølgende at bruge pensel.
Det er forskelligt hvordan maling løber sammen ved rulning (tynd eller tyk maling osv).

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 24-08-2024 22:50:20

Du kan fint nøjes med dit slibepapir, men den pensel du overvejer at bruge er alt for grov.
Du skal vælge en lakpensel, da den er meget finere. Ligeledes bør du vælge en fin rulle, som er beregnet til lak. Så kan du få det mest glat.
Rul kun 20-30 cm i bredden ad gangen og i hele dørens længde. Så trækker du penslen hen over den våde maling i hele dørens længde, så du får et langt fint strøg.
Hvis du har brugt en rigtig rulle, skal du faktisk bare lægge penslen på og trække den let, således at det kun er penslens egen vægt der trækkes med. Penslen skal faktisk kun sørge for evt at "punktere" /glatte de små bobler der er tilbøjelig til at komme når man ruller malingen på.
Hvis du kan se, at malingen faktisk er løbet fint sammen uden bobler efter rulning, kan du undvære efterfølgende at bruge pensel.
Det er forskelligt hvordan maling løber sammen ved rulning (tynd eller tyk maling osv).

Mange tak for dine input.
Jeg har vistnok en blødere pensel i 60mm. Ved dog ikke, om den hedder lakpensel.

Jeg har købt malingen i glans 40 fra Jem og Fix.

Men nu er jeg kommet i tvivl om jeg skal bruge en spærregrunder pga. der er en 1cm umalet kant hele vejen rundt?
Vil det komme til at trække igennem, hvis jeg ikke bruger spærregrunder på hele døren selvom det kun er en lille kant?

Og hvordan gør jeg med spærregrunderen? Skal den have en gang eller to gange?

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også