Sænket loft med spots i badeværelse

Hej,

Er begyndt renovering af vores badeværelse og vil gerne sætte spots op og har fundet spots med 28mm indbygningshøjde.

Vores nuværende loft i badeværelset er malet/pudset som andre steder i huset. Der er 2,45m til loftet.

Er det lovligt at bygge en ramme på 25mm og sætte fibergips op på 10mm, så loftet sænket  35mm, så der er 8mm luft mellem spots og det nuværende loft?

Eller er der et bedre alternativ, når jeg ønsker at loftet sænket så lidt så muligt?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den umiddelbart bedste løsning er at tage det pudsede loft ned og den forskalling det sidder på. Så isoleres og sættes dampspærre op inden der forskalles til fibergips. De fleste LED spot må sættes i isolering så de må gerne skubbe lidt på dampspærre
Den næstbedste er at save et hul på måske 20 x 20 cm hvert sted hvor der skal være spot, trække kabler over det pudsede loft, og så sætte 12 mm fibergips direkte op under det pudsede loft. Der kan dog være problemer med dampspærre i den konstruktion
Der hvor kabler skal igennem bjælker saves / bores også et hul og pudslaget tages væk under bjælken, så der er plads til at kablet kan krydse under bjælken. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ev elmand

Jeg har nu prøvet at fjerne pudset og kan se at der er lagt brædder, hvor på de har lagt isoleringen. Se vedlagt billede.

Skal jeg så fjerne alt pudset og sætte dæmpspærre op på dem? Eller skal brædderne også ned?

Kan se at der er lagt ca 100mm isolering hvorefter der er brædder igen og herefter kommer vores tag.
Dette er en meget velkendt konstruktion. Du skal "bare" tage brædderne ned, så falder pudslaget naturligvis også ned. Husk beskyttelses briller og støvmaske.
Tag det ned fra en ende af og efterhånden som du kommer frem sætter du ståltråd op pr. ca 30 cm  for at holde isolering på plads. Det kan fastholdes med papsøm, klamper eller klammer i trykluft magasin. 
Når bjælker er renset for søm osv. sættes dampspærre op, derefter forskalling og elinstallation. 
Dampspærre strammes ikke alt for meget, så kan det godt tåle at spots klemmer det lidt op.Det forudsætter at der vælges spot som må sidde i isolering. 

Tak Erik.

To spørgsmål.
1. Er det nødvendigt at tage brædderne ned? Kunne man ikke fjerne alt pudset og sætte dæmpspærre op på brædderne og derefter lave en ramme hvorpå vådrumsgipspladerne sættes på, så der er plads til spots og ledninger?

2. Følger jeg din anbefaling, skal der så isolering på mellem dæmpspærren og vådrumsgipspladen?

Annonce
Hvis det hele er så gammelt så ville jeg også tage isoleringen ned for at skifte den til noget nyt - gammel glasuld/rockwool som måske er sunket lidt sammen isolerer ikke ret godt over et badeværelse man gerne vil holde lunt hele tiden - der vil være en minimumsgevinst på 30-40% ved at montere en moderne batt i samme tykkelse med lambda 30 el 32 i isoleringsværdi.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tråden starter jo med at du ønsker at beholde god lofts højde. Så hvis du ikke tager brædder ned, så kan du lige så godt beholde pudslag også. Denne er kun på 1 cm. 
Men det er meget nemmere at tage brædder ned, da der ellers er en masse klamper, ståltråd og lign. som driller dig. 
Du skriver at du vil lave "ramme" Jeg mener bare der skal forskalling op i passende afstand til gips - / fibergips plade.
Ja der kan anbringes isolering under dampspærre, bare det er maks 1/3 af total isolerings tykkelse. 
i øvrigt helt enig med BOFH m.h.t. gammel isolering. 

Jeg er begyndt at tage brædderne ned. Skifter ikke isolering, da vi skal skifte tag i løbet af det næste år og have mere isolering på alligevel.

Spørgsmål:
- Er det en speciel dampspærre der skal bruges?
- Jeg havde forstillet mig at bruge 30mm til skelet til vådrumsgips eller fibergipspladerne. Har fundet spots som kræver 28mm bygge højde. Er det ikke Ok?
Du kan godt bruge 22 mm brædder. Du skal jo også regne pladetykkelsen med. Men du skal undgå at sætte brædder hvor du ønsker spot. Hvis det er en type med fjeder til at fastholde dem med, så virker de ikke så godt 
Men med 22 mm brædder er det næsten ikke besværet værd at prøve at isolere det tynde lag. 

Hej Erik,

Kan alle typer dampspærre bruges?

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også