Sænket loft med spots i badeværelse

Hej,

Er begyndt renovering af vores badeværelse og vil gerne sætte spots op og har fundet spots med 28mm indbygningshøjde.

Vores nuværende loft i badeværelset er malet/pudset som andre steder i huset. Der er 2,45m til loftet.

Er det lovligt at bygge en ramme på 25mm og sætte fibergips op på 10mm, så loftet sænket  35mm, så der er 8mm luft mellem spots og det nuværende loft?

Eller er der et bedre alternativ, når jeg ønsker at loftet sænket så lidt så muligt?
Hej, Er begyndt renovering af vores badeværelse... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja alle typer godkendte dampspærrre. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik,

Spørgsmål om spots. Har jeg læst reglerne korrekt at man gerne må anvende IP44 godkendte spots ved bruseren, når der er over 2,25m til loftet?

Badeværelset er 2,50m x 1,35m, med et ovenlys vindue på 0,5m x 0,5m, så er 6 spots Ok?
Jeg har lavet en tegning med placeringen. Ser det ok ud?

Over højde på 2,25 er det og med IP 44 
Jeg ville nok søge efter en symmetrisk placering, men det er helt op til dig. Er bruseren f.eks. monteret oppe i loftet eller kan der både være bruse hoved og spot samme sted på tegning. 

Tænk også på praktikken og skyggerne. Man vil gerne have frontbelysning foran vasken og spejlet - ikke kun bagfra.

Derudover er en del kvinder glade for lys i badet ift hårfjerning osv. ser sågar at nogle laver en decideret ben-skammel til dét.

Generelt har jeg aldrig oplevet for meget lys på et badeværelse - kun for skarpt lys. Dæmpbart lys vil klart være en fordel, som supplement til det meget fine tagvindue i allerede har. 
Bruseren kommer ud fra væggen.

Så du vil flytte den spot så alle var på række?

Hvad med de andre spots omkring ovenlys vinduet?
Annonce
Efter jeres gode feedback har jeg lavet en opdatering så der kommer 7 spots op. Så kommer der samtidig symmetri og planen var at sætte en lysdæmper op.

Det bliver badeværelse til vores børn (3 piger), så lidt ekstra lys er nok kun godt 😀
BPetersen skrev den 20-08-2024 15:24:51

Bruseren kommer ud fra væggen.

Så du vil flytte den spot så alle var på række?

Hvad med de andre spots omkring ovenlys vinduet?

Jeg foretrækker personligt symmetri, men har også set pæne asymmetriske løsninger. 

Din sidste tegning viser et meget godt forslag. 

Så er pudsloftet kommet ned.

Skal til at sætte dampspærre op og opbygge en forskalling til gipsloftet.

Der er 3 bærende bjælker til at skrue forskallingen fast i. Den ene er 40 cm fra væggen og den anden er 30cm fra væggen og den sidste er tæt ved ovenlysvinduet.

Hvordan sætter man forskallingen fast ved væggen hvor der ikke er en bærende bjælke med bare isolering?
Der kan lægges en lægte hen over forskalling, og så et par skruer igennem denne lægte. Du borer ind igennem lægten med f.eks. 9 mm metal bor. Så bores igennem hullet og ind i muren med 8 mm mur bor. Rawlplugs ind i hullet og skruen bagefter. Det hele bankes ind til skruen mangler ca. 20 mm hvorefter det skrues resten af stykket. 
Lidt på samme måde ved ovenlysvindue. Lægte hen over den forskalling som løber igennem. Så kan den forskallingsende som hænger frit fastgøres. 
Det er en form for udveksling. 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også