Strøm fra afbryder 1 pol til stikkontakt

Jeg har vedhæftet en illustration af min nuværende situation på et værelse. Jeg håber at man kan se, hvad der foregår; jeg har et kabel fra mit relæ til en samledåse, som ligger på loftet. Derudover har jeg installationsdåser til afbryder og 2 stikkontakter (2 modul), med kabler. Jeg skal have en lampe i midten af værelset. Hvordan ville i bærer jer ad? Er det muligt at føre strøm fra samledåsen påmæoftet til lampested, fra lampested til afbryder, og fra afbryder til stikkontakter, og i så fald, hvordan skal kablerne sidde i afbryderen, så jeg sikrer at der altid vil være strøm i stikkontakterne? 

Med venlig hilsen

Peter 
Jeg har vedhæftet en illustration af min nuværende... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men sætter man faserne i samme hul i klemmen med pilen ned, eller i hvert sit hul i klemmen med pilen ned? 
der må kun komme 1 ledning i hvert hul ,så en ledning i hvert hul!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Det er som om at fasen i Lb klemmen i dobbelt stikkontakten ikke sidder fast? Hullerne i Lb ser tomme ud, uden kobber. Er det normalt? 
du skal ikke bruge Lb , kontakterne er internt forbundet !

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Okay fedt. Læste blot et sted på internettet, at man skulle forbinde Lb og La, men tænkte også selv, at der måtte være en intern forbindelse. 
Annonce
ev elmand skrev den 03-08-2024 23:14:42

Det er som du beskriver, bortset fra at jeg aldrig laver samledåser på loftet. 
Ofte kommer det med kabel fra lampested i et andet rum eller direkte fra sikrings gruppen.
Så skal der 5 x 1,5 mm2 kabel ned til afbr. / stikk.
Brun er fase, samles i lampested i muffe eller udtag L og skal i afbryder pil ind og videre til stikkontakt 
Sort går i Lampested M1 og i afbryder pil ud
Blå er nul og samles i lampested N og sættes i stikkontakt N
Gul/grøn i lampested Jord symbol og i Stikkontakt jordsymbol. 
Det sidste forudsætter at der er aktiv jordforbindelse i den dåse du tager strømmen fra. 
Ellers samler du blot jordledning i lampested og montere stikkontakter uden jord. 

Vil det sige, at man kan samle alle ledningerne i lampeudtaget? Grunden til at jeg spørger, er fordi, at jeg er lidt usikker på, om fasen i lampeudtaget vil årsage, at lampen får strøm direkte fra fasen (og i dette tilfælde for meget strøm?), uden at kunne blive afbrudt af afbryderen?

Hvis jeg kan samle alle ledningerne i lampeudtaget, vil det klart være en mere overskuelig og bedre økonomisk løsning, da jeg ikke skal bruge ekstra ledninger fra forgreningsdåsen.

Jeg håber spørgsmålet giver mening.
Ja, alle ledninger kan samles i lampeudtaget. Det betyder, at du kan trække et kabel 3x1,5 mm2 fra f.eks. et andet lampested til det ny lampested og fordele ud til din afbryder og stikkontakt.
Alle brune (fasen) samles i klemmen L.
Alle blå (nullen) samles i klemmen N.
Den grå eller sorte fra afbryderens klemme pil ud monteres i klemmen M1.
Din lampe forbindes til N og M1.

fase
Tusind tak for det hurtige og præcise svar hr. Fabrin 🙂
Hvad er ind og hvad er ud her, eller er det ligegyldigt? 
Brun i La, blå i N og gulgrøn i jordklemmen. Ledningerne afisoleret 15 mm skal i en af de små huller.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis