Strøm fra afbryder 1 pol til stikkontakt

Jeg har vedhæftet en illustration af min nuværende situation på et værelse. Jeg håber at man kan se, hvad der foregår; jeg har et kabel fra mit relæ til en samledåse, som ligger på loftet. Derudover har jeg installationsdåser til afbryder og 2 stikkontakter (2 modul), med kabler. Jeg skal have en lampe i midten af værelset. Hvordan ville i bærer jer ad? Er det muligt at føre strøm fra samledåsen påmæoftet til lampested, fra lampested til afbryder, og fra afbryder til stikkontakter, og i så fald, hvordan skal kablerne sidde i afbryderen, så jeg sikrer at der altid vil være strøm i stikkontakterne? 

Med venlig hilsen

Peter 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du fører et 3x1,5 mm2 fra dåse til lampested. Fase brun, nul blå og gulgrøn jord.
Fra lampested til afbryder fører du et 5x1,5 mm2. Fase brun, nul blå, sort eller grå tændledning og gulgrøn jord. Der bliver en ledning tilovers.
Fra afbryder tik stikkontakter fører du 3x1,5 mm2. Fase brun, nul blå og gulgrøn jord.
Brun sløjfes lampested i klemme L videre til afbryder og videre til stikkontakter. Blå samles i lampested klemme N og samles i muffe i afbryder og videre til stikkontakter. Sort eller grå monteres i afbryder og lampestedets klemme M1.
Gulgrøn monteres i klemmer mærket med jordtegn.
Du er klar over, at der skal bruges godkendt materiel i både lampested og som afbryderunderlag, og at det er aut. arbejde.

fase
Det er som du beskriver, bortset fra at jeg aldrig laver samledåser på loftet. 
Ofte kommer det med kabel fra lampested i et andet rum eller direkte fra sikrings gruppen.
Så skal der 5 x 1,5 mm2 kabel ned til afbr. / stikk.
Brun er fase, samles i lampested i muffe eller udtag L og skal i afbryder pil ind og videre til stikkontakt 
Sort går i Lampested M1 og i afbryder pil ud
Blå er nul og samles i lampested N og sættes i stikkontakt N
Gul/grøn i lampested Jord symbol og i Stikkontakt jordsymbol. 
Det sidste forudsætter at der er aktiv jordforbindelse i den dåse du tager strømmen fra. 
Ellers samler du blot jordledning i lampested og montere stikkontakter uden jord. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for vejledningen gutter. Jeg er klar over, at der skal bruges godkendt materiale, og at arbejdet skal udføres af en autoriceret 😊👍
Og hvad gør man i tilfælde, hvor man har en lampe som denne, som ikke har M1 mærkning. Kan man i dette tilfælde blot samle fase ved lampested i en muffe, som går videre til afbryder og stikkontakter, og så føre sort fra lampested, samt sort fra afbryder i L klemmen på lampen? 
Lampestedet er skillepunktet mellem den faste installation og stedet, hvor lampen tilsluttes.
Dit lampested laver du med en loftdåse, hvor ledningerne fra din dåse på loftet og fra afbryder afsluttes i et lampeudtag. Fra lampeudtaget føre du et stykke 2x0,75 mm2 ledning til lampen.
dåse og udtag er vist i billederne.

fase
Annonce
Hej Fabrin. Tak for afklaringen. Jeg tænkte dog at man kunne undlade lampeudtaget helt, hvis loftlampen skal sidde helt tæt mod loftet, men jeg kan se, at loftlampen har nogle dutter, som skaber et mellemrum mellem loftet og lampen, så der skulle gerne være plads til et lampeudtag. 
Du behøver ikke sætte låget på lampeudtaget, og du kan forøge afstanden mellem lampe og udtag ved at lægge nogle små mellemstykker mellem lampe og loft. Mellemstykkerne lægger du mellem "dutterne" og loftet, så bliver de holdt fast af skruerne.

fase
Det var da utroligt, så meget hjælp man kan få herinde 🙌 Fantastisk 😃
Ps: Hvordan forbinder man fase fra afbryder med fase til stikkontakt? Er det blot ved at sætte fase til stikkontakt i samme klemme på afbryderen, som allerede har en fase, og i så fald, skal man så tænde for afbryderen for at få strøm til stikkontakten? 
Hvis du sætter fase til stikkontakten i klemmen med fase i afbryderen, er der altid strøm i stikkontakten. Den anden klemme i afbryderen er til at tænde og slukke for lampen.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis