Ventilationsrør, kan de blive for store?

Hej LDS. Jeg ved at skulle lave ventilation og har lidt svært ved at lure om rør kan blive for store eller om man altid kan justere ned på ventilen (uden det suser).
Jeg tænker blot at bruge 160mm som hovedkanal og så have 125mm forgreninger. Behovet 200m3/h som skal trækkes af en Nilan Comfort 300.

Bør man have reduktion til 100mm på de steder som er tæt på anlægget?

Hej LDS. Jeg ved at skulle lave ventilation og har... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Muffer bruges for samling af rørfittings med læbetætning.
Nippel bruges f.eks. til samling af 2 rørstykker.
Normalt bruges der ikke tape når der er læbetætning på rørfittinges.
Vedhæfter montagevejledning for selvskærende skruer, hvad er det mest almindelige samlemetode.
Popnitter er også mere tidskrævende, samt med risiko for utæthed.

Vedr. Erik's bemærkning:
Jeg mener ikke det har den store betydning med T stykker kontra Y stykker. 
Min erfaring er at man beregner det hele med maks belastning, men kører en meget stor del af tiden på 1/2 kraft. Deraf mindre lufthastighed og tryktab. 

Et er at mene et andet er at vide 

F.eks. GO'Energi har en gennem bearbejdet dokumentation og erfaring for hvad der er godt og skidt, som er i stærk kontrast til Erik's ovennævnte bemærkning.

Desværre er ventilations brancher præget af den hårde konkurrence, som florerer i byggebranchen. 

Her på Forummet har der være flere tydelige eksempler på hvor galt det kan gå 
Man bruger kun nippel med gummilæbe hvis rørlængde man kan købe eller man kan håndtere op på loftet er for korte. Man bruger stort set ikke muffer, men skærer et stykke rør af på 10 cm hvis det er 2 stk fittings som skal sidde tæt sammen. Det kan være bøjning nedad hvor der lige før sidder en lyddæmper. 
Tætningen er den dobbelt gummilæbe som sidder i fittings. 
Og husk så at skære/slibe den lille spidse tap af som fremkommer fra falsen i den spiral der er i spirorør. Og det med det samme rør er skåret over. Jeg har lært det på den hårde måde. 
Ved montering  på et snævert loft med 500 mm rør ( indeklima i børnehave ) har jeg fået sådan en spids hugget 20-25 mm ind under huden på den ene hånd. Så jeg måtte have hjælp fra den anden hånd for at hive den skadede hånd fri. Bvadr

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg vil mene at Lindab erden mest seriøse leverandør af ventilationskomponenter. Det er et “kæmpe” firma med mange års erfaring. Deres dokumentation er meget omfattende, så er der noget specielt, så kig nærmere på det.

Søren O
Jeg synes selv at have fordele ved at søge leverandører vha pricerunner.dk 
Ikke sikker på om det lige er den vare du søger, men check lige en sammenligning på ​pricerunner af 45 gr 110 mm kloakrør. ​​​

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Bonus spørgsmål. Hvis man vil have lyddæmperen så tæt på loftfladen som muligt, kan man så bruge korte bøjninger til ventil?
Og hvilken type ventilrammer skal man gå efter (to lag gips). 

Alt andet lige, er Lyddæmper med 50 mm større radius, så du kan nok ikke få plads til lyddæmperen med kort BKMU bøjning.
Så vidt huskes er der kun 2 typer ventilationsrammer, normalt bruges type ILU, type ILRU er blot med større radius.

Vedr. muffer, lad være med selv at stå og skære dem, det kan ikke svare sig. 
Mufferne er med rundet ender, som ikke beskadiger gummitætningerne, det kan gå i en nødsituation. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også