Ventilationsrør, kan de blive for store?

Hej LDS. Jeg ved at skulle lave ventilation og har lidt svært ved at lure om rør kan blive for store eller om man altid kan justere ned på ventilen (uden det suser).
Jeg tænker blot at bruge 160mm som hovedkanal og så have 125mm forgreninger. Behovet 200m3/h som skal trækkes af en Nilan Comfort 300.

Bør man have reduktion til 100mm på de steder som er tæt på anlægget?

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I den forbindelse du skal bruge det, så kan rørene ikke blive for store. Man reducerer ofte til 100 mm når det er ud til 1 eller 2 ventiler. Men det er mere et spørgsmål om pris og plads hvor rørføring skal foregå. 
Taler vi om spånudsugning f.eks. så der det en helt anden sag. Her skal rørene ikke være for store, da der skal opretholdes en stor lufthastighed for at spånerne ikke lægger sig i rørene 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret ev. Ingen spån, bare varmegenvinding i hus :)

Giver det så mening at bruge 125mm forgrening langt fra anlægget eller er tryktab over afstand så lille i 160mm hovedrør at man kan se bort fra det? Har nemlig en del bøjninger i den fjerne ende fra anlægget. 

Det er fint med 125 mm hvor du kun har maks 2 - 3 ventiler tilbage. Med den beskedne luftmængde er er ikke nogen grund til at tænke på tryktab i det store rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super :)

Jeg har læst denne guide. Goenergi guide

Er det bandlyst at have bøjning direkte på t-stykke?

Annonce
dsdsdk skrev den 25-07-2024 07:24:01

Jeg har læst denne guide. Goenergi guide

Er det bandlyst at have bøjning direkte på t-stykke?

Du bør undgå T-stykker og i stedet anvende 45 gr afgrening. Det giver mindre tryktab og mindre støj.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Y-stykke til 850kr og to bøjninger. Av så løber det da op :)

Det nilan har planlagt/monteret til os har både t stykker og adskillige 90 bøjninger.
Så det vil virke - men 'bare' være mindre effektivt.
Du kan jo i teorien beregne hvor meget mindre effektivt det vil være, og beregne hvor lang tid det vil tage inden det tjener sig hjem. 
Prøv at kikke under GUIDES her ligger detaljeret beskrivelse for ventilation. ( FORUM-PROJEKTER-GUIDES )

Gætter bare her. 1kwh mere i døgnet. 2,5kr/kwh. Merpris ystykke er 7000kr. Så giver det 7,6 år for at være i 0. 

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også