Ventilationsrør, kan de blive for store?

Hej LDS. Jeg ved at skulle lave ventilation og har lidt svært ved at lure om rør kan blive for store eller om man altid kan justere ned på ventilen (uden det suser).
Jeg tænker blot at bruge 160mm som hovedkanal og så have 125mm forgreninger. Behovet 200m3/h som skal trækkes af en Nilan Comfort 300.

Bør man have reduktion til 100mm på de steder som er tæt på anlægget?

Hej LDS. Jeg ved at skulle lave ventilation og har... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der tror jeg du overestimerer.
Så vidt jeg kan se på energimærket, bruger anlægget ca. 289kwh/år.
Jeg tror ikke et y stykke fordobler det.
Dog Koster et y stykke vel heller ikke 7000?!
Men man kan lige så godt gøre det rigtigt når man er igang - jeg ville bare fortælle hvordan de 'professionelle' gør det 🙃
Vil skulle bruge 6 y-stykker som koster 5100k mere. Ved ikke hvor jeg fik de 7000kr fra :/

Har du læst sitets guide om samme? Hvis ikke, så er det absolut anbefalesværdigt.

Derudover erfaringer fra en med genveks:
- større rør til udsugning anbefales (logisk - der er færre udsugninger og større udskiftning).
- lyddæmpning er nødvendigt (vi valgte flex, og har ikke lydgener - men faste er bedre).
- isolering er et must.
- lav en skarp tegning og ret til før du går i gang. Indtænk hvordan anlægget vender og serviceres, og hvordan du minimerer antal delinger og rør.
- få kondensslangen frostsikret med kabel. Alt andet kommer aldrig til at virke.
- Overvej køling. 
Vil skulle bruge 6 y-stykker som koster 5100k mere.???

Er det i størrelsen a la Ø500 eller hvad 

Hvor har du 5100K fra, er det fra en "Guldsmed"?
https://billigventilation.dk/vare/yvtr30/
750kr + et par bøjninger. T-stykker koster 100kr.

Tak for tips. Jeg får læst guiden. Har læst duka rørpakke guide og go’energi guiden. 

Annonce
dsdsdk skrev den 25-07-2024 13:41:08

Tak for tips. Jeg får læst guiden. Har læst duka rørpakke guide og go’energi guiden. 

Det er immervæk også både mærkevare og dyrt. Kan købes for 250,- i ø100 så næppe meget mere i større gods. 

Navnet Billigventilation er kun af navn ikke af gavn. Det burde hedde Dyrventilation 

Bemærk at Bukserør er den dyreste løsning, samt 30gr er ikke så gængs som 45 gr afgrening, derved også dyrere.
F.eks. TVTR45 xx-xx er væsentlig billigere.

F.eks firmaet Knappan.dk er væsentlig billigere.
Der er også Wattoo.dk
Eller VVS-Eksperten.dk

Brug vor fælles ven Google og søg på den givne betegnelse for det givne fittings.
dsdsdk skrev den 25-07-2024 13:41:08

45 gr påstik koster ikke ret meget mere end et T-stykke

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

I den ventilations guide du selv henviser til anbefales 45 gr påstik. plus 45grader bøjning. Et påstik er hvor man laver et passende hul i hovedrør og sætter en 45grader tud på. det er tidskrævende og der skal tætnes godt med ventilations pasta.
Jeg mener ikke det har den store betydning med T stykker kontra Y stykker. 
Min erfaring er at man beregner det hele med maks belastning, men kører en meget stor del af tiden på 1/2 kraft. Deraf mindre lufthastighed og tryktab. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for tip om forhandlere. Blev nok lidt snydt af navnet :)

Et spørgsmål mere. Hvornår bruges muffer vs nippel? Bruger man nippel og tape?

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også