Opbygning af gulvkonstruktion

Hej alle

Jeg står overfor renovering af ca. 70 m2 70'er villa med strøgulv. 
Planen er, at fjerne hele gulvkonstruktionen, som er i huset i dag og starte forfra. Der ligger et betonlag, som jeg påtænker at bibeholde og bygge ovenpå. 
Det giver mig ca. 90 mm fra betongulv til færdig gulv. Jeg er derfor i pladsbekneb og søger lidt råd til opbygning af gulvet.

Min plan er som følgende fra betongulv til færdig gulv:
- Betonlag
- Fugtspærre
- 39x40 mm kerto strør opklodset med murpap mellem fugtspærre og opklodsning. CC strør 400 mm og 500mm mellem opklodsninger. Isolering mellem strør.
- 25mm sporplader + varmefordelingsplader
- 500g gulvpap
- 10 mm spånplade.
- 6mm vinylgulv kliksystem https://floorshop.dk/product/vinyl-sildeben-lvt-klik-med-kork-bagside/ 

Denne konstruktion burde fylde 84 mm, hvilket efterlader mig med 6 mm til opklodsning. Der skal ligge gulvvarmeslanger under gulvet, så søger så meget plads som mulig til opklodsning + slanger.

Mine spørgsmål:
- Er opbygningen korrekt, eller kan jeg gøre noget for at optimere den?
- Når vi snakker opklodsning i omegnen 5-10 mm, hvilken type opklodsning ville i så vælge?
- Jeg er i tvivl om den 10 mm spånplade umiddelbart før slutgulv kan undværes? Er bange for, at ujævnheder i varmefordelingsplader etc. vil give bøvl når vinylgulvet kun er 6 mm tykt, men har jeg ret i mine bange antagelser?
Hej alle Jeg står overfor renovering af ca. 70 m2... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
SteffenBH skrev den 25-07-2024 13:07:10

Ifølge de originale dokumenter fra husets opførelse er husets skillevægge på fundamenter 60 cm under terræn. Det burde i så fald ikke give problemer?

Nej

Hvordan isolere man bedst muligt ud mod vægge, såfremt sokler stikker lidt ud fra væggen og umuliggør at EPS'en kan lægges helt ud til kanten, og hvordan med trykstyrke her?

Man tilskærer strimler og/eller laver opfyld med en egnet fugeskum som danner lukkede celler. Et andet alternativ er leca-kugler.

Trykstyrke sikres vha gulvspån som kun får lidt reduceret styrke langs kanten. Alternativt pudser man sokkel lige.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis