Opbygning af gulvkonstruktion

Hej alle

Jeg står overfor renovering af ca. 70 m2 70'er villa med strøgulv. 
Planen er, at fjerne hele gulvkonstruktionen, som er i huset i dag og starte forfra. Der ligger et betonlag, som jeg påtænker at bibeholde og bygge ovenpå. 
Det giver mig ca. 90 mm fra betongulv til færdig gulv. Jeg er derfor i pladsbekneb og søger lidt råd til opbygning af gulvet.

Min plan er som følgende fra betongulv til færdig gulv:
- Betonlag
- Fugtspærre
- 39x40 mm kerto strør opklodset med murpap mellem fugtspærre og opklodsning. CC strør 400 mm og 500mm mellem opklodsninger. Isolering mellem strør.
- 25mm sporplader + varmefordelingsplader
- 500g gulvpap
- 10 mm spånplade.
- 6mm vinylgulv kliksystem https://floorshop.dk/product/vinyl-sildeben-lvt-klik-med-kork-bagside/ 

Denne konstruktion burde fylde 84 mm, hvilket efterlader mig med 6 mm til opklodsning. Der skal ligge gulvvarmeslanger under gulvet, så søger så meget plads som mulig til opklodsning + slanger.

Mine spørgsmål:
- Er opbygningen korrekt, eller kan jeg gøre noget for at optimere den?
- Når vi snakker opklodsning i omegnen 5-10 mm, hvilken type opklodsning ville i så vælge?
- Jeg er i tvivl om den 10 mm spånplade umiddelbart før slutgulv kan undværes? Er bange for, at ujævnheder i varmefordelingsplader etc. vil give bøvl når vinylgulvet kun er 6 mm tykt, men har jeg ret i mine bange antagelser?
Hej alle Jeg står overfor renovering af ca. 70 m2... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fremløbstemperaturen på gulvet er maks 27 grader. Resten af huset er temmelig godt isoleret, så jeg tænker ikke, at det bliver et problem at holde varmen.
Jeg tror ikke på at du kan holde varmen med max 27 gr fremløb, og en udetemperatur på omkring -12-15 gr. Har kollega, med gulvvarme, hvor isoleringen er ca 200 mm, i meget kolde perioder er deres fremløbstemperatur godt 35 gr.

Jeg forstår ikke lige det du skrive med korte afstande som kan ses i vinylgulvet?
Ved at have "løse" liggende  "10 mm" spånplader risikerer du at der, over tid, opstår afstand mellem pladerne, som efterfølgende kan ses i vinylgulvet. Bemærk træ er et levende materiale.
Alt andet lige er 12 mm spånplade, med for og not, langt mere gængs.

Hvad man brugte for 40-50 år siden vedr. strøer er ikke ensbetydende med at det stadig er en optimal løsning!

Du skyder dig selv i foden, ja endda begge føder, ved ikke at vælge optimal isolerings løsning!

Ikke optimal løsning, med stor risiko for ikke at kunne holde temperaturen, i kolde perioder, samt væsentlige højere varmeudgifter:
Afrette gulvets højeste punkter med diamantkop med f.eks. vinkelsliber monteret med sugekop.
Total afretning af hele gulvet med tørt sand eller med fin sigtet grus. Alm grus kræver større lagtykkelse pga. små sten.
Fugtspærre hvis betongulvet ikke er tørt.
Max Kingspan isolering. 
EPS varmefordelingsplader med metal fordelingsplader.
12 mm spånplader med fer og not.
Vinylgulv.

Optimal nutidens lovlig isolerings løsning:
1-2 dages ekstra tid med fjernelse at nuværende betongulv, afhængig familie, venner og bekendte. 
Total afretning af hele gulvet med tørt sand eller med fin sigtet grus. Alm grus kræver større lagtykkelse pga. små sten.
Fugtspærre hvis underlaget ikke er tørt.
Min. 300 mm isolering som opfylder nutidens U-værdi.
Vinylgulv.

BOFH skrev den 25-07-2024 09:37:25

SteffenBH skrev den 24-07-2024 22:23:22

Jeg har også overvejet at benytte airflex reflektiv isolering mellem strør sammen med 45 mm mineraluld. Kender du til dette produkt? https://www.olt.dk/index.asp?Action=vb&SeltypeQ=110070&Vnr=1100009000

Alene det at du overvejer airflex siger meget om at der er en hel del viden du endnu ikke har tilegnet dig om det projekt du er på vej ud i.

/BOFH 

Jeg har fået det anbefalet, men siden du har mere viden om det, ville det da være super fedt, hvis du ville dele den med mig?

Det er en ret dyr løsning, så hvis det har begrænset effekt, så vil jeg gerne vide hvorfor  

SteffenBH skrev den 25-07-2024 09:53:12

Jeg har også overvejet at benytte airflex reflektiv isolering mellem strør sammen med 45 mm mineraluld. Kender du til dette produkt? https://www.olt.dk/index.asp?Action=vb&SeltypeQ=110070&Vnr=1100009000

Alene det at du overvejer airflex siger meget om at der er en hel del viden du endnu ikke har tilegnet dig om det projekt du er på vej ud i.

/BOFH 

Jeg har fået det anbefalet, men siden du har mere viden om det, ville det da være super fedt, hvis du ville dele den med mig?

Det er en ret dyr løsning, så hvis det har begrænset effekt, så vil jeg gerne vide hvorfor  

Airflex er en illusion som folk med dit problem gerne vil bedrages af (begrænset plads til isolering).

Du kan starte med at Google lidt, derefter kan du bruge søgefunktionen her på sitet (hvor det tidligere er blevet debateret til hudløshed) og evt også læse denne artikel på ingeniørens hjemmeside.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 25-07-2024 10:04:06

SteffenBH skrev den 25-07-2024 09:53:12

/BOFH 

Airflex er en illusion som folk med dit problem gerne vil bedrages af (begrænset plads til isolering).

Du kan starte med at Google lidt, derefter kan du bruge søgefunktionen her på sitet (hvor det tidligere er blevet debateret til hudløshed) og evt også læse denne artikel på ingeniørens hjemmeside.

/BOFH 

Tak. Det giver stof til eftertanke. 

GSH skrev den 25-07-2024 09:52:35

Fremløbstemperaturen på gulvet er maks 27 grader. Resten af huset er temmelig godt isoleret, så jeg tænker ikke, at det bliver et problem at holde varmen.
Jeg tror ikke på at du kan holde varmen med max 27 gr fremløb, og en udetemperatur på omkring -12-15 gr. Har kollega, med gulvvarme, hvor isoleringen er ca 200 mm, i meget kolde perioder er deres fremløbstemperatur godt 35 gr.

Jeg forstår ikke lige det du skrive med korte afstande som kan ses i vinylgulvet?
Ved at have "løse" liggende  "10 mm" spånplader risikerer du at der, over tid, opstår afstand mellem pladerne, som efterfølgende kan ses i vinylgulvet. Bemærk træ er et levende materiale.
Alt andet lige er 12 mm spånplade, med for og not, langt mere gængs.

Hvad man brugte for 40-50 år siden vedr. strøer er ikke ensbetydende med at det stadig er en optimal løsning!

Du skyder dig selv i foden, ja endda begge føder, ved ikke at vælge optimal isolerings løsning!

Ikke optimal løsning, med stor risiko for ikke at kunne holde temperaturen, i kolde perioder, samt væsentlige højere varmeudgifter:
Afrette gulvets højeste punkter med diamantkop med f.eks. vinkelsliber monteret med sugekop.
Fugtspærre hvis betongulvet ikke er tørt.
Max Kingspan isolering. 
Vinylgulv.

Optimal nutidens lovlig isolerings løsning:
1-2 dages ekstra tid med fjernelse at nuværende betongulv, afhængig familie, venner og bekendte. 
Fugtspærre hvis underlaget ikke er tørt.
Min. 300 mm isolering som opfylder nutidens U-værdi.
Vinylgulv.

Tak for uddybende svar :)

Din ikke optimale løsning er egentlig ret interessant. Det kræver lidt ekstra arbejde i afretning af betonlaget, til gengæld spares der arbejde på opklodsning af strør osv. Det er lidt svært at spå om hvor plant betonlaget er, men man kan jo håbe på, at det ser nogenlunde ud.
Hvis jeg afretter med sand/grus, så er det vel ikke nemt at fastgøre kingspan pladerne til underlaget? Ville du bare lime dem sammen, så de ligger som én stor plade eller hvad anbefaler du her? 

Nu nævner du EPS plader med metal fordelingsplader. Er det ikke meningen at disse EPS plader benyttes uden ekstra varmefordelingsplader?

Kingspan har dette billede som opbygning, jeg tænker lidt det er lignende din "ikke optimale løsning". Bare med EPS sporplader frem for dem i træ?

Annonce
Isoleringspladerne, Kingspan eller EPS, skal ikke fastgøres, de lægges bare tæt sammen.

Hvad der er bedst af sporplader, spånplader eller EPS sporplader har jeg ingen erfaring om.
Ud fra foto på Internetter ser det, ud på nogle foto, at EPS sporplader er med integreret varmefordelingsplader.
F.eks. VVS-Eksperten har dem som Alu-XPS, men som sagt, ingen anelse om pris og kvalitet.

Det er kun underlaget for Vinylgulvet der skal være i "en  flade".

Vedr. eks betongulv og diamantkop/vinkelsliber kan du måske fjerne knaster/betontoppe med denne og måske redde 1-2 cm i højden, men det kan du først se når eks. gulv er væk.

Som sagt jeg turde ikke belave mig på en ikke optimal løsning.
Superdiy: Ah, dem kendte jeg ikke - men det ligner en fin løsning! Jeg ville dog stadig bruge noget andet lige under. XPS'erne opgives til  0,034 W/(m·K) og fx Kingspans OPTIM-R er nede på 0,007 W/(m·K); altså næsten den femdobbelte isoleringsevne. Det er sikkert skidedyrt - men man kan jo regne på tilbagebetalingstiden, som jeg vil forvente er fornuftig; selv med dagens moderate (!) energiafgifter... ;-) Jeg har dog reelt ingen kendskab til produktet, så man skal nok lige læse om det. Det lyder næsten for godt til at være sandt!

GSH skrev den 25-07-2024 12:03:47

Isoleringspladerne, Kingspan eller EPS, skal ikke fastgøres, de lægges bare tæt sammen.

Hvad der er bedst af sporplader, spånplader eller EPS sporplader har jeg ingen erfaring om.
Ud fra foto på Internetter ser det, ud på nogle foto, at EPS sporplader er med integreret varmefordelingsplader.
F.eks. VVS-Eksperten har dem som Alu-XPS, men som sagt, ingen anelse om pris og kvalitet.

Det er kun underlaget for Vinylgulvet der skal være i "en  flade".

Vedr. eks betongulv og diamantkop/vinkelsliber kan du måske fjerne knaster/betontoppe med denne og måske redde 1-2 cm i højden, men det kan du først se når eks. gulv er væk.

Som sagt jeg turde ikke belave mig på en ikke optimal løsning.

Min frygt ved at fjerne klaplag + singelslag er egentlig mest, at skulle til at støbe et nyt betondæk med dertilhørende lange tørretid.
Men efter at have læst lidt mere rundt omkring og jeres guides, så ser det ud til at man også kan lave det som et let terrændæk, uden at støbe et betondæk.

Så hvis jeg fjerner klaplag + singelslag kan jeg lave følgende opbygning:
- Stampet og nivelleret sandpude
- 300 mm trykfast isolering
- Dampspærre
- Sporplader + varmefordelingsplader
- 500g gulvpap
- 12 mm gulvspånplade med fer og not
- Vinylgulv

Vil dette være en gangbar løsning? 
Det er jo ikke opbrydningen af klaplaget jeg er bange for, det er betondækket jeg vil undgå..

Noget ala. nedenstående taget fra TRÆ12 bogen, som jeg tænker at bestille.
Løsningen er fin, du skal bare lige have fundet ud af hvad der bærer dine indvendige vægge, ofte er der ikke sokkel under og de er opbygget oven på dækket.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 25-07-2024 12:52:56

Løsningen er fin, du skal bare lige have fundet ud af hvad der bærer dine indvendige vægge, ofte er der ikke sokkel under og de er opbygget oven på dækket.

/BOFH 

Ifølge de originale dokumenter fra husets opførelse er husets skillevægge på fundamenter 60 cm under terræn. Det burde i så fald ikke give problemer?

Hvordan isolere man bedst muligt ud mod vægge, såfremt sokler stikker lidt ud fra væggen og umuliggør at EPS'en kan lægges helt ud til kanten, og hvordan med trykstyrke her?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis