Opbygning af gulvkonstruktion

Hej alle

Jeg står overfor renovering af ca. 70 m2 70'er villa med strøgulv. 
Planen er, at fjerne hele gulvkonstruktionen, som er i huset i dag og starte forfra. Der ligger et betonlag, som jeg påtænker at bibeholde og bygge ovenpå. 
Det giver mig ca. 90 mm fra betongulv til færdig gulv. Jeg er derfor i pladsbekneb og søger lidt råd til opbygning af gulvet.

Min plan er som følgende fra betongulv til færdig gulv:
- Betonlag
- Fugtspærre
- 39x40 mm kerto strør opklodset med murpap mellem fugtspærre og opklodsning. CC strør 400 mm og 500mm mellem opklodsninger. Isolering mellem strør.
- 25mm sporplader + varmefordelingsplader
- 500g gulvpap
- 10 mm spånplade.
- 6mm vinylgulv kliksystem https://floorshop.dk/product/vinyl-sildeben-lvt-klik-med-kork-bagside/ 

Denne konstruktion burde fylde 84 mm, hvilket efterlader mig med 6 mm til opklodsning. Der skal ligge gulvvarmeslanger under gulvet, så søger så meget plads som mulig til opklodsning + slanger.

Mine spørgsmål:
- Er opbygningen korrekt, eller kan jeg gøre noget for at optimere den?
- Når vi snakker opklodsning i omegnen 5-10 mm, hvilken type opklodsning ville i så vælge?
- Jeg er i tvivl om den 10 mm spånplade umiddelbart før slutgulv kan undværes? Er bange for, at ujævnheder i varmefordelingsplader etc. vil give bøvl når vinylgulvet kun er 6 mm tykt, men har jeg ret i mine bange antagelser?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bare banke betonen op, grave jord af i passende højder, isolere med flamingo og støbe et nyt betondæk i stedet for den dårlige løsning med utilstrækkelig isolering?

40 mm isolering + de formodentlig 50 mm sammenklappede terrænbats du har under betonen er langt fra nok.  

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 24-07-2024 13:19:42

Hvorfor ikke bare banke betonen op, grave jord af i passende højder, isolere med flamingo og støbe et nyt betondæk i stedet for den dårlige løsning med utilstrækkelig isolering?

40 mm isolering + de formodentlig 50 mm sammenklappede terrænbats du har under betonen er langt fra nok.  

Vores varmeregning er i dag ret minimal med strøgulv, så jeg er ikke bekymret for den manglende isolering.
Vores tidsplan er meget stram(står med en højgravid kone), så en lang tørretid på beton er ikke en løsning for os.
Synes desuden gulvvarme i sporplader er langt bedre end gulvvarme i beton, da dødtiden i beton er for lang.

Tak for indsparket, men beslutningen omkring konstruktionen er taget.
Har du noget i forhold til de konkrete spørgsmål jeg stiller i indlægget? :)

Jeg går ikke ud fra du har gulvvarme i dit uisolerede strøgulv i dag?

Nå nu du er så forhippet på ikke at banke beton, så er en konstruktion med trykfast eps med spor bedre end spånplader med spor, og ikke ret meget dyre da man sparer varmefordelingspladerne.
Mht. opklodsningerne er det billigste masonitbrikker og murpap. Det har fungeret fint de sidste 50 år.

Om vinylgulvet kan ligges direkte på sporpladerne må du spørge forhandleren om. De reklamerer med kompetent rådgivning, til trods for de hverken angiver fabrikat eller liggevejledning.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 24-07-2024 14:23:13

Jeg går ikke ud fra du har gulvvarme i dit uisolerede strøgulv i dag?

Nå nu du er så forhippet på ikke at banke beton, så er en konstruktion med trykfast eps med spor bedre end spånplader med spor, og ikke ret meget dyre da man sparer varmefordelingspladerne.
Mht. opklodsningerne er det billigste masonitbrikker og murpap. Det har fungeret fint de sidste 50 år.

Om vinylgulvet kan ligges direkte på sporpladerne må du spørge forhandleren om. De reklamerer med kompetent rådgivning, til trods for de hverken angiver fabrikat eller liggevejledning.

Jeg har godt kigget på de plader Nordic Fos laver, jeg går ud fra at det er dem du mener med trykfast EPS. De koster lidt mere ja, men hvis jeg kan anvende dem i stedet er det klart en mulighed. Hvordan vil opbygningen se ud med sådan nogle plader? 
Kan de monteres på CC 400 mm strør? Hvordan fastgøres en 10 mm spånplade til disse EPS plader? 

EPS pladerne har også den fordel, at de allerede har vendespor indbygget i pladen.

Pga. den meget lille isoleringstykkelse, i forhold til normalt kravet på + 300 mm, vil det kræve en forholdsvis høj fremløbstemperatur på dine varmeslanger.
Har du undersøgt hvad max temperatur Vinylgulvet kan klare?

Det er meget atypisk at bruge EPS plader sammen med strøer.
Når man taler om EPS plader, uden beton lag, taler man om flydende gulv, dvs. f.eks. "10 mm spånplader" skal ikke fastgøres til underlaget.

I dit oprindelig oplæg har du 10 mm spånplade, er de med fer og not samling?
Mig bekendt skal de 10 mm spånplader samles/limes til 'en sammenhængende plade, er du OBS på det?
Det kan være at det kræver en tykkere spånplade for at få med fer og not.
F.eks. hvis der opstår korte afstand mellem spånpladerne vil det straks kunne ses på det tynde 6 mm vinylgulv. 

Er du bekendt med Kingspan produkter, som har bedre isoleringsevne end det bedste EPS?

I vedhæftet pdf-fil vises kun med betonlag, i min optik kan de også bruges under flydende gulve, hvis der er tvivl kan leverandøren afklare dette spørgsmål.

Annonce
GSH skrev den 24-07-2024 15:59:34

Pga. den meget lille isoleringstykkelse, i forhold til normalt kravet på + 300 mm, vil det kræve en forholdsvis høj fremløbstemperatur på dine varmeslanger.
Har du undersøgt hvad max temperatur Vinylgulvet kan klare?

Det er meget atypisk at bruge EPS plader sammen med strøer.
Når man taler om EPS plader, uden beton lag, taler man om flydende gulv, dvs. f.eks. "10 mm spånplader" skal ikke fastgøres til underlaget.

I dit oprindelig oplæg har du 10 mm spånplade, er de med fer og not samling?
Mig bekendt skal de 10 mm spånplader samles/limes til 'en sammenhængende plade, er du OBS på det?
Det kan være at det kræver en tykkere spånplade for at få med fer og not.
F.eks. hvis der opstår korte afstand mellem spånpladerne vil det straks kunne ses på det tynde 6 mm vinylgulv. 

Er du bekendt med Kingspan produkter, som har bedre isoleringsevne end det bedste EPS?

I vedhæftet pdf-fil vises kun med betonlag, i min optik kan de også bruges under flydende gulve, hvis der er tvivl kan leverandøren afklare dette spørgsmål.

Fremløbstemperaturen på gulvet er maks 27 grader. Resten af huset er temmelig godt isoleret, så jeg tænker ikke, at det bliver et problem at holde varmen.

Med hensyn til den 10mm spånplade, så har jeg set et par enkelte butikker der har dem med fer og not. Hvor er det et krav henne? 🤔 Det er selvfølgelig altid en bedre løsning end samlinger der er stødet sammen og limet.
Jeg forstår ikke lige det du skrive med korte afstande som kan ses i vinylgulvet?

Kingspan ser spændende ud, men ser også ret dyrt ud.
Hvordan vil du lave en opbygning af gulvet ved brug af kingspan?

Jeg har også overvejet at benytte airflex reflektiv isolering mellem strør sammen med 45 mm mineraluld. Kender du til dette produkt? https://www.olt.dk/index.asp?Action=vb&SeltypeQ=110070&Vnr=1100009000
Hvorfor er det lige, at du vil have strøer etc. i? Jeg ville (også) tro, at det optimale var at fylde maksimalt isolering i (det bedste "gængse", der kan klare trykket - jeg gætter på det nok er Kingspan).
Jeg kan ikke se hvordan man kan undvære varmefordelingsplader, når der ikke støbes omkring vameslangerne?!
Det ville være optimalt (=mere isolering, mindre spånplade) med et gulv der kunne lægges direkte på isolering/varmefordelingsplader. Og jeg synes under alle omstændigheder, det virker dumt at vælge et med kork på undersiden (uanset at sælger skriver "egnet til gulvvarme")! Kork isolerer udmærket og specielt med den minimale isolering, du ender med, bør man da forsøge at optimere varmeledningen op mod rummet!
Gnyff skrev den 25-07-2024 00:27:57

Hvorfor er det lige, at du vil have strøer etc. i? Jeg ville (også) tro, at det optimale var at fylde maksimalt isolering i (det bedste "gængse", der kan klare trykket - jeg gætter på det nok er Kingspan).
Jeg kan ikke se hvordan man kan undvære varmefordelingsplader, når der ikke støbes omkring vameslangerne?!
Det ville være optimalt (=mere isolering, mindre spånplade) med et gulv der kunne lægges direkte på isolering/varmefordelingsplader. Og jeg synes under alle omstændigheder, det virker dumt at vælge et med kork på undersiden (uanset at sælger skriver "egnet til gulvvarme")! Kork isolerer udmærket og specielt med den minimale isolering, du ender med, bør man da forsøge at optimere varmeledningen op mod rummet!

Hej Gnyff.

Grunden til strør var egentlig, at det var den konstruktion jeg så mulig uden at brække betonlaget op.

Hvis betonlaget ikke er jævnt(antager jeg ikke at det er), hvordan vil du udlægge og nivellere isoleringen, og hvordan vil du mene opbygningen skal se ud i en sådan gulvkonstruktion? Beton, kingspan, etc.

Gulvet er valgt, da det var det konen forelskede sig i :)

Selvom jeg principielt syntes det er en dårlig løsning med for lidt isolering, så afret med grus ovenpå betonen, udlæg trykfast isolering, xps plader med spor.

Att. Gnyff. Han kan spare arbejdsgangen med varmefordelingspladerne da den er indbygget i xps pladerne.

Selvbygger med stort S. 
SteffenBH skrev den 24-07-2024 22:23:22

Jeg har også overvejet at benytte airflex reflektiv isolering mellem strør sammen med 45 mm mineraluld. Kender du til dette produkt? https://www.olt.dk/index.asp?Action=vb&SeltypeQ=110070&Vnr=1100009000

Alene det at du overvejer airflex siger meget om at der er en hel del viden du endnu ikke har tilegnet dig om det projekt du er på vej ud i.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis