Lampeudtag

Jeg håber, at I kan hjælpe.

Jeg er ved at skifte et lampeudtag til trådløs version. Udtaget styrer to sæt lamper. Huset er fra midten af 70’erne.

I den oprindelige opstilling havde jeg gul i fasen og blå i nul. I afbryderen var der en gul og en hvid.

Oppe i lampeudtaget var der desuden tre hvide, der var samlet i en muffe.

Nu kan jeg ikke få det til at virke med det nye udtag. Jeg laver en eller anden dum fejl, men jeg har prøvet alle kombinationer😀Kan I hjælpe igen?

På forhånd tusind tak for jeres hjælp. 
Jeg håber, at I kan hjælpe. Jeg er ved at skifte... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jenshøj

Tusind tak for svar. Burde der ikke være kontakt til den trådløse kontakt uanset, om jeg forbinder den gule ledning eller ej, hvis jeg har forbundet den blå og hvide rigtigt? 
Opgaven skal deles op i to dele. 
1. Virker din lampe nu. Med det mener jeg, kan du tænde og slukke for lampen tilsluttet udtaget N og f?
2. Hvis du kan svare ja til det, skal du sikkert bruge en af de gule ledninger til at tilslutte den næste lampe på klemmen f.

fase
Hej Fabrin

Jeg skulle lige til at skrive.

I den oprindelige opsætning virkede begge lamper via det manuelle tryk i væggen. Der var udtaget forbundet på følgende måde:

Gule i det udtag (forbundet med et gult kabel i afbryderen på væggen) og blå i det udtag (både fra installation og lampen (af mangel på plads til den blå ledning fra lampen sad den sammen med de blå ledninger fra installationen.

Derudover er der i installationen en samling hvide ledninger, som var muffet af i den oprindelige opsætning.

Den opsætning, som jdg mener, bør virke, er:

Hvid ledning til L og blå ledning fra lampe til nul. Og gul ledning til mellemledningen.

således muffer jeg de blå ledninger fra installationen.

Der er strøm på nul og L når jeg laver den opsætning. Men jeg har ikke forbindelse til den trådløse afbryder.

Jeg synes bare, at det burde være ligetil😀
Som jeg forstår dit tidligere svar, så virker forsiden af udtaget, når hvid forbindes til L og blå til N.
Du mangler så at få andre lamper, som skal forbindes til bagsiden til at virke. Det gør du ved at tage den gule ledning, som går videre til de andre lamper og forbinder den til pil. Den gule ledning som oprindeligt gik til afbryderen skal ikke bruges.
Hej igen

Det er mig, der er uklar. Det virkede i den oprindelige installation med gul og blå. Men når jeg prøver i den nye opstilling, hvor jeg forbinder med hvid (som var sløjfet i den oprindelige installation) og blå fra lampen (og sløjfer den blå fra den oprindelige installation), så virker det ikke.

Jeg kan se, at der er strøm på nul og fase, men intet lys i lampen. Og jeg kan ikke tænde eller slukke på den trådløse afbryder.

Giver det mening? 
Annonce
Det er ikke helt klart hvad du mener med "sløjfer den blå fra den oprindelige installation". Betyder det, at du ikke forbinder de blå ledninger i installationen til udtaget?

"der er strøm på nul og fase, men intet lys i lampen". Hvordan konstaterer du at der strøm de steder? Hvad forstår du ved nul og fase? Hvilke farve ledninger taler du om?

Hvis vi først forholder os til bagsiden af udtaget, hvad har du så forbundet til L og N?
Hej igen

Ja, jeg bruger ikke de blå fra installationen i den nye opsætning. Det skyldes, at jeg antager, at de blå ledninger fra installationen knytter sig til den oprindelige opsætning med styring fra afbryderen i væggen. Der er en ledning fra lampen, som var forbundet med de øvrige blå i den eksisterende ledning. Den brune gik sammen med de to gule.

Jeg konstaterer, at der er strøm ved at måle på dem. Så jeg kan sagtens tage fejl.

På bagsiden har jeg den hvide forbundet til L og den blå fra lampen forbundet til Nul. 
Dit nye udtag kræver nul og fase for at virke. Derfor skal blå fra installationen forbindes til N. De hvide, som er fase, til L
Lampen skal tilsluttes på forsiden.
Hej igen

Ok. Perfekt. Det prøver jeg. Vil det kunne lade sig gøre, at montere lampen på bagsiden, da jeg helst vil undgå at have en ledning hængende. 
jorbesen skrev den 28-07-2024 23:45:03

Hej igen

Ok. Perfekt. Det prøver jeg. Vil det kunne lade sig gøre, at montere lampen på bagsiden, da jeg helst vil undgå at have en ledning hængende. 

Hvordan vil du så trække ledningen, hvis den ikke må være synlig? Ledninger, der kommer fra dåsen, hører til den faste installation. Noget andet er kablet til det andet lampested.

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis