Lampeudtag

Jeg håber, at I kan hjælpe.

Jeg er ved at skifte et lampeudtag til trådløs version. Udtaget styrer to sæt lamper. Huset er fra midten af 70’erne.

I den oprindelige opstilling havde jeg gul i fasen og blå i nul. I afbryderen var der en gul og en hvid.

Oppe i lampeudtaget var der desuden tre hvide, der var samlet i en muffe.

Nu kan jeg ikke få det til at virke med det nye udtag. Jeg laver en eller anden dum fejl, men jeg har prøvet alle kombinationer😀Kan I hjælpe igen?

På forhånd tusind tak for jeres hjælp. 
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra, at lampen skal være trådløs. Hvis det er rigtigt skal den brune i lampen forbindes til de hvide i udtaget, så der er konstant spænding på lampen.

fase
Hej Fabrin

Tak for svar. Jeg skal lige være helt sikker. Jeg er ved at installere/skifte udtaget. Jeg har ingen brune ledninger.

Til gengæld har jeg to gule, der sad i det oprindelige og to blå.

Derudover sidder der tre hvide (strømførende) i en muffe.

Mit bedste bud selv var, at jeg sløjfer de to gule, og fører det hvide til udtaget sammen med de to blå. Men det virker ikke rigtig.

Får vi en type på den trådløse som du vil installere? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Udover det I kan se af billedet, så er der som sagt også en muffe med tre hvide/strømførende ledninger oppe i “huset”.

Og for at være helt sikker. Men de gule bliver overflødige - både dem i installationen, og den gule, der sidder i væggen ved afbryderen? 
Annonce
Når jeg skriver brun ledning, mener jeg den brune i lampen og ikke i installationen.
Du forbinder de hvide i installationen (de sidder i muffen i loftsdåsen) til klemmen L i det nye udtag. De blå ledninger forbindes til N. De gule kan du samle med den muffe, der nu er blevet tilovers.
Derefter skal udtaget programmeres.

fase
Enig med Fabrin. ( opfølgning på PM fra trådstarter)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej begge

Perfekt. Det prøver jeg. Tusind tak for hjælpen!

Jeg vender tilbage med resultatet om en uges tid!
Hej igen

Så er jeg hjemme fra ferie, og har prøvet, som anvist. Men stadig ingen succes. Det lader til, at det fungerer fint på forsiden - hvor man normalt vil sætte en lampe til. Men jeg glemte at fortælle, at udtaget skal styre to lamper, der er monteret på bagsiden. Når jeg monterer som anvist, så sker der ikke noget. Ej, heller, hvis jeg monterer de blå i udtaget med en pil (M1).

Har jeg overset noget ovenlyst? 
Blå i N
Hvide i L

Den ene af de gule må gå videre til de andre lamper, og den anden gule til afbryderen.
Du skal finde den af de gule, som går til de andre lamper, og forbinde den til "pil".
Den gule fra afbryderen skal ikke bruges.

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis