Nyt tag på sommerhus - ventilation/udhæng hvordan?

Hej LDS,

Jeg har for nyligt købt et sommerhus fra 1966 med eternittag med asbest. Jeg vil gerne skifte taget inden 1/1-25, så jeg selv kan nedtage pladerne og i samme ombæring lave så meget som muligt af det nye tag, inden jeg får en prof til at påføre tagpap, da finanserne er lidt knappe.
Planen er at lave tagpap med listedækning på underlag af rupløjede brædder. Det er et 11x6m sadeltag med 20 graders hældning.

Jeg er dog kommet gevaldigt i tvivl omkring konstruktionen af udhæng/ventilation og har forgæves søgt nettet tyndt de sidste dage uden rigtigt at blive klogere.
Det gamle tag har udhæng monteret oven på spærrene og tagpladerne monteret på tværliggende lægter hvilket så giver nødvendig luftspalte.
Jeg vil meget gerne bibeholde udhæng oven på spær, da tag og hus er meget lave og udhæng på undersiden af spær vil blokere en del for lysindfald, samt genere højere mennesker langs husmuren.
Jeg er dog i tvivl om hvordan en sådan konstruktion skal udføres i praksis; Hvis jeg sømmer tagbrædderne direkte oven på spær så vil et udhæng oven på spærrene ikke længere have luftspalte og sikre ventilation. Så, hvordan udføres en sådan konstruktion i praksis? Skal jeg have en form for afstandsstykke/påforing oven på de gamle spær og montere tagbrædderne på disse og hvordan monterer jeg i så fald udhængsbrædderne?
Jeg har vedhæftet billeder af nuværende tagkonstruktion og udhæng og sætter stor pris på jeres inputs!

Mvh
Morten
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ser jeg kun tagplader indefra, men der se de ud til at have 10 -20 år i sig endnu. Hvordan det er udefra kan jo ikke ses her.
Kravene er normalt 15 mm sprække sammenlagt i udhæng i begge sider, 5 cm afstand fra isolering og op til tag. Samt samme udluftnings areal ved rygning. 
Nu er dit hus jeg ikke så bred, så jeg ville nok lade de sprækker være i udhæng som er der, og så lægge en lægte på langs oven på spær. Mon ikke sprækker sammenlagt er op imod de 15 mm
På den måde får du udluftet, beholder udhæng som det er, og du får hævet dine brædder så taget kan gå ud over tagrenden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar, Erik.
Der er givetvis liv tilbage i taget endnu, men det er bestemt ikke kønt og jeg har netop monteret ny beklædning på hele huset og ville derfor gerne have taget skiftet også.
Som jeg forstår det du skriver, så er det at sømme en afstandsliste oven på spær og herefter montere tagbrædder på denne? I princippet efter samme model som montering af beklædningen på facaden. Kan man benytte en ganske almindelig trykimprægneret 25x45 ligesom på facaden uden det svækker konstruktion eller lign?
Og skal denne klemliste i så fald skæres til ved udhæng så den nærmere bliver 45x10, da udhængsbrædderne er ca. 15mm høje?
Du kan sømme en hvilken som helst lægte eller andet oven på spær uden at svække dem. 
Du skal nok op i 45 x 45 reglar og så skære de nederste 15 mm af disse for at komme forbi udhængs brædder. Det er ikke en fordel med trykimprægneret der. 
Men det er nemmere at se når du har taget et par tagplader af. 

Hej igen,

Nu fik jeg undersøgt det lidt nærmere og afmonteret et par plader. Det yderste bræt i udhænget som rendejernene er monteret i, viser sig at være en taglægte 38x73. Jeg overvejer derfor om jeg kunne påmontere lægter oven på spærrene for at ramme den samme højde på 38mm - det vil også lette arbejdet op gennem taget, da der ligger flere lægter af 38mm højde, som det også kan ses på billedet. Således kan jeg skære nye lægter til der passer oven på spærrene mellem de tværgående taglægter og nøjes med kun at skære højden til over udhænget.

Til gengæld vil det så kun give ca. 25mm luft over udhænget, da de resterende udhængsbrædder er 10-15mm høje. Er det for lidt? Jeg har læst min. 50mm oven på isolering, men der er jo ingen isolering i udhænget og længere inde på taget vil dette krav være fuldt opfyldt da afstanden jo øges op mod rygningen, som det også ses på billedet. Så min bekymring er hvorvidt 20-25mm luftspalte skaber nok flow. Der kommer også ventilationsskinne i rygningen på taget.

Det næste spørgsmål er om man må montere en lægte på 73mm bredde oven på et spær på 45mm bredde? Det vil jo så rage ud over siderne og jeg er i tvivl om hvorvidt det er et problem ifht styrke og montering af tagbrædder over?

Jeg mindes også at have læst, at påforingen ikke må have runde/høvlede kanter som 45x45 reglar. Har det noget på sig? Jeg tænker desuden også de 7mm det vil efterlade oven på lægterne er tæt på umuligt / ikke holdbart. Så måske skal jeg finde noget endnu højere, evt 70mm spærtræ? Jeg ved bare ikke om det gør taget for højt, så det kommer til at se mærkeligt ud.
Jeg ville tage en tagside ad gangen. Fjerne alt incl gamle lægter. Så kan du lægge en hel lægte på spærene. Evt brug de gamle lægter. Læg brædder på og så samme tur med den anden tagflade.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Det var også min tanke, som sagt dog med bevaring af udhænget. Så du tænker 20-25mm spalte over udhængsbrædderne og op til tagbrædderne giver nok luftgennemstrømning?
De 20 -25 mm over udhængsbrædder vil være nok. Det svarer til de 15 mm sprække som der bør være sammenlagt imellem brædder. 
Afstanden øges ned til isolering men de 50 mm afstand skal så stadig opretholdes hvor isolering er tæt på taget.
Der er ingen styrkemæssige problemer med at påforings-lægte på langs af spærene er bredere end spær. 
Jeg ser heller ikke et problem i at der er afrundede kanter. Det er der godt nok ikke på lægter. 
Jeg forstår ikke lige problemet med de 7 mm Jeg kan godt se at forskellen på 38 mm og 45 mm er 7. Men jeg kan ikke se noget problem i at bruge 45 x 45  regler hvis det er det som passer bedst. 

Min bekymring omkring de 7mm er at det simpelt skulle være tæt på umuligt at arbejde med og potentielt knække og gå i stykker. Så når jeg skærer reglarne til og skal lave stykket på 7mm tykkelse til der hvor lægten ligger.

Tak for alle inputs!
Mortenhet skrev den 27-07-2024 07:52:37

Min bekymring omkring de 7mm er at det simpelt skulle være tæt på umuligt at arbejde med og potentielt knække og gå i stykker. Så når jeg skærer reglarne til og skal lave stykket på 7mm tykkelse til der hvor lægten ligger.

Tak for alle inputs!

Hvilken lægte?

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Den nederste i udhænget ved tagrenden. Den bliver bevaret, for rendejernene er skruet i den. Så en evt regel oven på spærrene skal ud over den i en tykkelse på 7mm.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis