Nyt tag på sommerhus - ventilation/udhæng hvordan?

Hej LDS,

Jeg har for nyligt købt et sommerhus fra 1966 med eternittag med asbest. Jeg vil gerne skifte taget inden 1/1-25, så jeg selv kan nedtage pladerne og i samme ombæring lave så meget som muligt af det nye tag, inden jeg får en prof til at påføre tagpap, da finanserne er lidt knappe.
Planen er at lave tagpap med listedækning på underlag af rupløjede brædder. Det er et 11x6m sadeltag med 20 graders hældning.

Jeg er dog kommet gevaldigt i tvivl omkring konstruktionen af udhæng/ventilation og har forgæves søgt nettet tyndt de sidste dage uden rigtigt at blive klogere.
Det gamle tag har udhæng monteret oven på spærrene og tagpladerne monteret på tværliggende lægter hvilket så giver nødvendig luftspalte.
Jeg vil meget gerne bibeholde udhæng oven på spær, da tag og hus er meget lave og udhæng på undersiden af spær vil blokere en del for lysindfald, samt genere højere mennesker langs husmuren.
Jeg er dog i tvivl om hvordan en sådan konstruktion skal udføres i praksis; Hvis jeg sømmer tagbrædderne direkte oven på spær så vil et udhæng oven på spærrene ikke længere have luftspalte og sikre ventilation. Så, hvordan udføres en sådan konstruktion i praksis? Skal jeg have en form for afstandsstykke/påforing oven på de gamle spær og montere tagbrædderne på disse og hvordan monterer jeg i så fald udhængsbrædderne?
Jeg har vedhæftet billeder af nuværende tagkonstruktion og udhæng og sætter stor pris på jeres inputs!

Mvh
Morten
Hej LDS, Jeg har for nyligt købt et sommerhus fra... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Åh, nu er jeg med. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du piller naturligvis rendejern af og genmonterer dem på den nye lægte / reglar. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for tips og tricks, det fungerede umiddelbart nemt og godt og der er kommet godt med ventilationsspalte under brædderne.
Desværre holdt mine presenninger ikke til skybruddet lørdag og jeg fik derfor ufrivilligt brusebad overalt fra loftet indvendigt. Jeg har nu kasseret al isolering på loftet og lader al træet tørre godt igennem i en måneds tid før jeg atter isolerer. Oprindeligt lå der kun 70mm gammel mineraluld og jeg havde købt til at efterisolere med papiruld, da huset ikke har dampspærre. Jeg havde heldigvis ikke fået flyttet al papirulden op på loftet endnu, så jeg har stadig liggende til at isolere med ca. 100-120mm papiruld.
Jeg vil dog gerne op omkring 150-200mm og er lidt i tvivl om jeg bør smide 70mm mineraluld i bunden for at sikre at papirulden ikke drysser ned mellem de halv-utætte profilbrædder i loftet eller om jeg bare skal smide ren papiruld derop.

Har I umiddelbart nogen anbefalinger eller råd for/imod? Evt erfaringer omkring hvorvidt papiruld drysser over tid hvis loftet ikke er helt tæt?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis