Hej LDS,
Jeg har for nyligt købt et sommerhus fra 1966 med eternittag med asbest. Jeg vil gerne skifte taget inden 1/1-25, så jeg selv kan nedtage pladerne og i samme ombæring lave så meget som muligt af det nye tag, inden jeg får en prof til at påføre tagpap, da finanserne er lidt knappe.
Planen er at lave tagpap med listedækning på underlag af rupløjede brædder. Det er et 11x6m sadeltag med 20 graders hældning.
Jeg er dog kommet gevaldigt i tvivl omkring konstruktionen af udhæng/ventilation og har forgæves søgt nettet tyndt de sidste dage uden rigtigt at blive klogere.
Det gamle tag har udhæng monteret oven på spærrene og tagpladerne monteret på tværliggende lægter hvilket så giver nødvendig luftspalte.
Jeg vil meget gerne bibeholde udhæng oven på spær, da tag og hus er meget lave og udhæng på undersiden af spær vil blokere en del for lysindfald, samt genere højere mennesker langs husmuren.
Jeg er dog i tvivl om hvordan en sådan konstruktion skal udføres i praksis; Hvis jeg sømmer tagbrædderne direkte oven på spær så vil et udhæng oven på spærrene ikke længere have luftspalte og sikre ventilation. Så, hvordan udføres en sådan konstruktion i praksis? Skal jeg have en form for afstandsstykke/påforing oven på de gamle spær og montere tagbrædderne på disse og hvordan monterer jeg i så fald udhængsbrædderne?
Jeg har vedhæftet billeder af nuværende tagkonstruktion og udhæng og sætter stor pris på jeres inputs!
Mvh
Morten
Hej LDS, Jeg har for nyligt købt et sommerhus fra...
Vis hele indlægget