Bøvl med cirkulation af varmt vand

Vi bøvler lidt med cirkulationen på vores varme vand. Vi har et fjernvarme anlæg med en pumpe som forsyner pumpen til vores gulvvarme fordi vandet skal ret langt og op.
Derfor plejer vi at slukke for pumpen om sommeren, hvilket ikke har påvirket vores brugsvand nævneværdigt.

For nyligt skulle jeg så trække nogle ledninger, og fik ved en fejl slukket for hele anlægget i et døgns tid.
Men efter jeg har sat strømmen til igen, virker cirkulationen af det varme vand ikke længere. Dvs. vi har varmt vand - men det tager nu evigheder inden det når frem til hanerne.
Vedhæftede billede viser bla. returløbet af det varme vand. 
Den røde pil er returløb fra huset og den blå pil er fremløb fra vandværket.
Så vidt jeg forstår, så styres temperaturen af det varme vand via den den lille hvide boks (markeret med grøn) som så sender et signal til "den anden boks" med det grønne låg (rød markering) - eller er det omvendt? Den hvide boks kan justeres i temperatur. 

Jeg tænker om et af komponenter måske ikke har kunnet klare strømsvigtet el.lign. men hvilke funktioner har den grønne og hvide boks i det hele taget?

Der er vedhæftet et billede af den grønne hvis det hjælper nogen med at gennemskue det  

Ser frem til at høre fra jer  
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det sker typisk fordi pumpen kun kan overvinde ca. 2 meters vandsøjle. Hvis der står en luft i et rør på vej ned til stueetagen - så kan pumpen ikke pressen denne luft væk.

Prøv at tage trykket af varmekredsen og udluft radiatorer. Derefter sæt tryk på kredsen på måske op til 2½ bar - så evt. luft presses sammen - herefter prøv så igen at se om der kommer recirkulering.
Jeg er ikke helt med på hvordan dit anlæg er.  Pumpe til varme i gulv, bør ikke have noget med tiden ​for det varme vand at komme frem til hanerne. Hvis der er pumpe på det varme vand vil det normalt cirkulere det tilbage til varmtvandsbeholderen. Hvis du har det sidste, må der være mindst 2 pumper. Får varmtvandshaner der sidder tæt på varmtvandsbeholderen / veksleren hurtigt varmt vand?
Du har to systemer. Her drejer det sig om cirkulation af det varme vand. Har du undersøgt om pumpen til det varme vand overhovedet kører? Din forklaring tyder på, at pumpen står stille. Der er to ledninger i den hvide boks. Går en af ledningerne til pumpen og er der en form for styring i boksen?

fase
hej, har rodet lidt med tingene, men desværre har det ikke løst problemet.
Jeg har konstateret at pumpen på mit anlæg kun er til gulvvarmen. Jeg kan ikke se nogen pumpe som skulle cirkulere brugsvandet.

@GodeVen : Vi har kun en veksler, ingen beholder - og vi har en hane meget tæt på som får vand ret hurtigt. Men jeg kan mærke at veksleren for brugsvand ofte er kold/kølig. Når vi så tænder for vandet bliver den varm.

@S.Fabrin: Der er rigtigt nok 2 ledninger i den hvide boks. 1 til 230v og den anden til "den grønne boks" på mit billede.
Den har ingen andre forbindelser, og den grønne boks forbinder ikke til noget som helst.
Jeg kan justere temperatur på boksen, men uanset hvilken side jeg drejer den til, så sker der intet. Der er strøm til den hvide boks (ser det ud til).

Så jeg vil tro at den hvide boks styrer temperaturen på det vand der cirkulerer, men hvad gør den grønne fætter der?
@S.Fabrin: Der er rigtigt nok 2 ledninger i den hvide boks. 1 til 230v og den anden til "den grønne boks" på mit billede.
Den har ingen andre forbindelser, og den grønne boks forbinder ikke til noget som helst.
Jeg kan justere temperatur på boksen, men uanset hvilken side jeg drejer den til, så sker der intet. Der er strøm til den hvide boks (ser det ud til).

Så jeg vil tro at den hvide boks styrer temperaturen på det vand der cirkulerer, men hvad gør den grønne fætter der?

Hvad mener du med den grønne fætter? Hvis du mener den i den røde markering er det med næsten 100% sikkerhed cirkulationspumpen til det varme vand. Din gulvvarmvarme har intet med det varme vand at gøre. Dit billede viser også, en tilslutning til det kolde vand. 
Hvad er der inde i den hvide boks? Prøv at lukke den op og tag et billede, så vi kan se indholdet.

fase
Annonce
Hvis du vil løse problemet med at det tager lang tid om at få varmt vand, skal du nok koncentrere dig om varmeveksleren og justeringerne, der hører til denne. Pumpen til gulvvarmen og reguleringen af pumpen har næppe noget med sagen at gøre. Som Fabrin skriver er din grønne Wilo fætter cirkulationspumpen, og det hvide er reguleringen til denne..Men som nævnt, det skal du ikke bekymre dig om ved dette problem.

Pga det mindre varmeforbrug om sommeren, vil det kunne tage længere tid at få varmt vand end om vinteren. Havde du samme problem sidste sommer?

Hvis du viste et billede af varmeveksleren og termostaten, kunne vi måske få nogle ideer til hvad du kan prøve. .

Den hvide er bare en simpel termostat der sender strøm til den grønne som er pumpen er strøm forsyning til termostat tilsluttet
johnm skrev den 11-07-2024 22:24:54

Den hvide er bare en simpel termostat der sender strøm til den grønne som er pumpen er strøm forsyning til termostat tilsluttet

Det lyder sandsynligt, og derfor skal det kontrolleres, om pumpen får strøm.

fase
Hvis gulvarmen virker, får pumpen strøm. Prøv at have ​fokus på det varme vand, hvis det er problemet.
Har set nærmere på fotoet - og da PEX-slangen ikke er sort - så må det være tale om cirkulationen af det varme brugsvand.

Du kan evt. prøve at forbinde 220V strøm direkte til pumpen - for at se om du kan få varmt brugsvand til at recirkulere - måske det er termostaten der er defekt. Evt. kan du sætte en timer på i stedet så pumpen ikke behøver at køre hele tiden.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis