Bøvl med cirkulation af varmt vand

Vi bøvler lidt med cirkulationen på vores varme vand. Vi har et fjernvarme anlæg med en pumpe som forsyner pumpen til vores gulvvarme fordi vandet skal ret langt og op.
Derfor plejer vi at slukke for pumpen om sommeren, hvilket ikke har påvirket vores brugsvand nævneværdigt.

For nyligt skulle jeg så trække nogle ledninger, og fik ved en fejl slukket for hele anlægget i et døgns tid.
Men efter jeg har sat strømmen til igen, virker cirkulationen af det varme vand ikke længere. Dvs. vi har varmt vand - men det tager nu evigheder inden det når frem til hanerne.
Vedhæftede billede viser bla. returløbet af det varme vand. 
Den røde pil er returløb fra huset og den blå pil er fremløb fra vandværket.
Så vidt jeg forstår, så styres temperaturen af det varme vand via den den lille hvide boks (markeret med grøn) som så sender et signal til "den anden boks" med det grønne låg (rød markering) - eller er det omvendt? Den hvide boks kan justeres i temperatur. 

Jeg tænker om et af komponenter måske ikke har kunnet klare strømsvigtet el.lign. men hvilke funktioner har den grønne og hvide boks i det hele taget?

Der er vedhæftet et billede af den grønne hvis det hjælper nogen med at gennemskue det  

Ser frem til at høre fra jer  
Vi bøvler lidt med cirkulationen på vores varme... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alle - tusind tak for de mange svar, og beklager mit sene svar, vi har gang i en del projekter for tiden, så det varme vand blev lidt nedprioriteret. Men det er lykkedes mig at gennemskue skidtet nu - tror jeg.
Den lille "grønne boks" er en intet mindre end en cirkulationspumpe! Jeg har fundet en tilsvarende lidt nyere model på inder-nettet. Anede ikke at en pumpe ku være så lille, men der skal nok ikke alverden til....
Så nu skal jeg bare have konstateret om der kommer strøm til den, og om den stadig kan snurre....

Jeg sku nok bare have googlet skidtet fra starten af - sorry drenge! Jeg giver en kvaje-bajer næste gang vi mødes....  
Det er da bare ok du var ikke den eneste der ikke havde fanget det 😃
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis