Bøvl med cirkulation af varmt vand

Vi bøvler lidt med cirkulationen på vores varme vand. Vi har et fjernvarme anlæg med en pumpe som forsyner pumpen til vores gulvvarme fordi vandet skal ret langt og op.
Derfor plejer vi at slukke for pumpen om sommeren, hvilket ikke har påvirket vores brugsvand nævneværdigt.

For nyligt skulle jeg så trække nogle ledninger, og fik ved en fejl slukket for hele anlægget i et døgns tid.
Men efter jeg har sat strømmen til igen, virker cirkulationen af det varme vand ikke længere. Dvs. vi har varmt vand - men det tager nu evigheder inden det når frem til hanerne.
Vedhæftede billede viser bla. returløbet af det varme vand. 
Den røde pil er returløb fra huset og den blå pil er fremløb fra vandværket.
Så vidt jeg forstår, så styres temperaturen af det varme vand via den den lille hvide boks (markeret med grøn) som så sender et signal til "den anden boks" med det grønne låg (rød markering) - eller er det omvendt? Den hvide boks kan justeres i temperatur. 

Jeg tænker om et af komponenter måske ikke har kunnet klare strømsvigtet el.lign. men hvilke funktioner har den grønne og hvide boks i det hele taget?

Der er vedhæftet et billede af den grønne hvis det hjælper nogen med at gennemskue det  

Ser frem til at høre fra jer  
Vi bøvler lidt med cirkulationen på vores varme... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi vil gerne se et billede af termostaten uden låg, så forbindelserne kan ses. Den type termostater er typisk en enpolet afbryder styret af temperatur.

fase
Du kan ikke sige noget ud fra farven. Mine slanger til gulvvarme er "klare" som disse.
Hvis det er recirkulation vil det gå tilbage til varmeveksleren, det vil være specielt udført med ekstra indløb. Det ville et billede kunne afsløre.
GodeVen skrev den 12-07-2024 08:44:00

Hvis gulvarmen virker, får pumpen strøm. Prøv at have fokus på det varme vand, hvis det er problemet.

Det er pumpen til varmtvands cirk. der skrives om.

johnm skrev den 12-07-2024 13:00:13

GodeVen skrev den 12-07-2024 08:44:00

Hvis gulvarmen virker, får pumpen strøm. Prøv at have fokus på det varme vand, hvis det er problemet.

Det er pumpen til varmtvands cirk. der skrives om.

Du må ikke have læst tråden igennem, for en sådan pumpe findes ikke i følge trådstarter. Der er kun en pumpe og det er til gulvvarmen.

Tråde kan let blive roede, hvis der skrives om ting, der ikke findes.
Tror lige du skal læse tråden igen
Annonce
Citat fra trådstaters andet indlæg:
Jeg har konstateret at pumpen på mit anlæg kun er til gulvvarmen. Jeg kan ikke se nogen pumpe som skulle cirkulere brugsvandet.

Hvorfor mener du at det er relevant at skrive om en pumpe på brugsvandet?

Er vi enige om at billederne viser en brugsvandspumpe og en termostat der styrer den. Men igen læs nu hele tråden. 
Nej, det er ​vi ikke enige i.
Indtil nu har vi ikke set billeder af andet end pumpen til cirkulation af det varme vand. Det er vel det, vi skal forholde os til, så længe spørgeren ikke har vist os et billede af hele installationen. Det findes åbenbart ikke at være nødvendigt. I teksten henvises også til manglende temperatur på det varme vand. Det må vel være det problem, der skal gives løsninger på. Jeg ville også gerne have et billede af hele installationen, for at kunne se hvad der er hvad.

fase
Lige præcis
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis