ev elmand skrev den 07-07-2024 22:13:55
Jeg kan prøve at svare på nogle af spørgsmålene-
1. Lægte mål er faktisk mål.
2. Taglæget er udmærkede til skillevægge, men skillerums lægter fjler jo heller ikke noget: personlig fortrækker jeg stållægter. De er altid lige. Ved stållægter skal der lægges en skillerums lægte inden i stållægten ved døre.
3. Fibergips kan monteres i begge retninger.
4. Fuksvans, rundsav, dyksav, eller skære med god hobbykniv og knække som ved giksplader.
OK. Jeg troede ikke at det var til at skære i, når der var fiber... Jeg tænker jeg bruger en gammel udskiftningsparat fuchsvans også...
5. Der skal være 45 cm afstand hvis gipsplader er 90 cm på den led. Det passer ofte bedst til lofthøjde da 2 x jo er som ofte er ok lofthøjde.
OK, fint. Så skal jeg bruge ca. 10 lodrette lægter. Tak.
6. Jeg mener ikke at man kan købe 2500 mm plader længere. Det er noget med vægt som tømrere må løfte. Jeg ser 12,5 mm i 2500 mm højde men ikke 15 og 18 mm. Du hører ikke mærkbar forskel på 12,5 mm og 18 mm. Det der betyder noget er at tætne til nabovægge, og at døren er tæt.
OK. Så går jeg efter 12,5mm
Vil du gøre det endnu bedre så sæt 2 hold skillerums lægter, så det ene hold bærer plader til den ene side og det andet holdt til den anden side. De skal være forskudt i tykkelse så der er nogle mm fra modstående lægte til skille rum på " din side"
Det lyder som for meget at gøre ud af det :-)
7 - 8 som jeg husker det 200 mm men tjek lige monterings anvisning. Jeg bruger skruer.
OK.
9 Jeg mener ikke karmskruer egner sig til opgaven. De laver gevind i både træ og muren så de trækker ikke lægten imod muren. Brug 8.10 mm plugs og 6 mm skruer
De laver måske gevind i træet, men her kan jeg vel bare forbore? Er det ikke sådan man gør når man monterer en dørkarm?
Jeg kan også prøve at lave noget med rawplugs. Men så er jeg bange for at det bliver lidt udfordrende at først forbore hul til rawplugs i muren og derefter prøve at forbore hul igennem træet som så skal ramme rawplugsen præcist... Det kan måske lade sig gøre med et hul. Måske to, men det bliver svært med flere, tror jeg...
Var det en ide at bruge sømplugs i stedet?
Jeg tænker sådan noget her:
https://www.bauhaus.dk/stabilit-somplug-nd-8x100-mm-8-stk?queryID=28a0249a435c7065546a6cd491539f5c&objectID=595191&indexName=nordic_production_dk_productsPs- jeg foretrækker retkant plader og lime dem med den specielle lim og limtud som hører til. Du limer på plade som er sat op og skyder så den nye plade imod. Det skal helst sidde der første gang og af og på igen. Den øverskydende limpølse som kommer ud holder du nallerne fra til dagen efter. Her kan den nemt hugges af med en spartel.
Det sjovt jeg var nede i byggemarked forleden for at tjekke materialer osv. Der sagde ham der stod dernede, at det var vigtigt at fjerne limen med det samme, da den ellers ville blive hård og svær at fjerne... 🤷
Fremgangsmåde:
5: det er fint med skruer skråt op/ned i top lægte. Overkill med beslag der..
Selvom det måske er overkill med beslag, så er der vel ikke noget forgjort med at bruge dem? Jeg tænker at det ville være let nok. Og jeg har en del beslagskruer liggende fra et andet projekt...
HVIS jeg bruger beslag ville det så tilstrækkeligt med denne type beslag:
https://www.harald-nyborg.dk/vinkelbeslag-40-x-60-x-40-mm-1-stk40x60x40mm ?
Der er plads til 10 skruer i hvert beslag, men hvis jeg nu nøjes med fx 2-3 skruer vandret + 2-3 skruer lodret - ville det så være tilstrækkeligt?
Alternativt disse:
https://www.harald-nyborg.dk/vinkelbeslag-70-x-55-x-70-mm-1-stk70x55x70mm
og så 2-3 skruer lodret og ditto vandret på hver beslag?
11 Du skal først spartle eventuelle revner og skrue hoveder. Lad tørre , slibe og så fuldspartle, og slibe. Du skal spartle tyndt med meget bred spartel ved fuldspartling og på sådan en måde at du trykke en smule mere på spartelen til den side som du ønsker at køre næste bane. På den måde undgår du furer/striber efter spartel kanten. Spartelen er også indrettet med asymetrisk håndtag så du automatisk trykker lidt skævt hvis du holder den rigtig.
Når der skal spartles ad 2 omgange så er det for at spartel massen altid synker en smule. Så ved rette lys kan skruehuller ses
Hvor meget spartel skal jeg regne med til 2 vægflader af 2,4x3,6m? 17,3 kvadratmeter i alt.
Og hvor mange mm spartel skal man typisk lægger på?
Og bør jeg købe den dyre spartelmasse fra f.eks. Sadolin eller Dana Lim? Eller går de billligere som fx Bauhaus' SwingColor også?
https://www.bauhaus.dk/swingcolor-letspartel-10-l?queryID=db62b6639838676967eb7a9c2bc4a33d&objectID=435489&indexName=nordic_production_dk_productsJeg kan se, at der findes rigtigt mange typer/navne spartelmasse. Der er f.eks. letspartel, sandspartel, håndspartel, osv.
Er det ikke "bare" letspartel medium, jeg skal bruge?
HUSK elinstallationer efter 1. lag gips.
Tak for tippet. Dog tænker jeg ikke der skal være nogen elinstallationer i denne væg da der ikke er noget el i den i forvejen (der er jo ingen væg her - det er midt på gulvet mellem to rum....