Skillevæg - afklarende spørsgmål

Hejsa

Jeg har tidligere nævnt at jeg har overtaget et 70erhus, hvor jeg skal opsætte en skillevæg. Projektet er imidlertid blevet udskudt lidt, hvorfor jeg først skal til at i gang nu.
(Tidligere post: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/251495/s/byggereetablere-skillevaeg-hvordan-goer )

Derfor har jeg nogle opklarende spørgsmål.

Rummets bredde er: 3,6m

Spørgsmål:
1: Når jeg køber lægter, er 38x73mm de faktiske mål – eller er et mål før høvling?

2: Bygma har taglægter I 38x73mm som hedder T1. Der står, at de er til tagkonstruktion og styrkesorteret. De skriver så, at man ikke skal bruge disse til skillevægge. Men gør det noget at bruge taglægter til skillevægge? Er de ikke bare “bedre”? Prisforskellen er ikke så stor.


3: Skal fibergipsplader monteres vandret eller lodret? Eller er det lige meget?

4: Hvordan skærer/saver jeg fibergips over? Fuchsvans? Stiksav eller noget andet?

5: Hvor stor afstand mellem lægterne trækonstruktionen? 90cm? 45cm? Andet? (Se også spørgsmål nedenfor om tykkelse)

6: Hvilken tykkelse fibergipsplade bør jeg benytte?
Jeg kan se, at nogen anbefaler 12,5mm, men tykkere giver jo bedre lyddæmpning. Så ville det være en ide at gå efter 15mm eller endda 18mm?
Som jeg læser specifikationen, så kan jeg med 18mm plader holde en afstand på 90cm mellem lægterne. Ville det være anbefalelsesværdigt?
Bliver 18mm plader I 90x250 alt for tunge?

7: Er det bedst at bruge fibergipsskruer eller leje en sømpistol til klammer?

8: Hvilken afstand skal skruer eller klammer sidde med?


9: Jeg tror, at den ene væg er mursten og den anden er gasbeton: Skal jeg bare bruge karmskruer til montering af sidelægter på begge typer underlag?
Jeg har ikke brugt karmskruer før. Kan jeg sætte dem I med alm. Batteriskruemaskine? Skal jeg forbore med slagboremaskine? Skal der bruges rawlplugs?


Min plan er som følger:

  1. Fjern stribe af gulvtæppe, hvor skillevæggen skal stå: skær med stanley kniv og riv af.
  2. Monter bundrem med træskruer igennem lægte ned i askegulv. (Ved ikke hvor tyk gulvet er, men mon ikke det er 10mm - så skrue på lægtetykkelse+10mm)
  3. Monter toprem med lange (90mm) træskruer igennem lægte op i limtræsbjælke
  4. Monter sidelægter i væggene med karmskruer. Skrue helt nederst og øverst samt en i midten (i side med vindue bliver det en lige under vinduet i stedet for midten)
  5. Montering af lodrette lægter med 45 eller 90cm afstand. Monteres med vinkelbeslag imod top og bundrem.
  6. Den ene side: Montering af fibergipsplader som tilskæres i toppen, så de passer med højden af rummet.
  7. Isolering med glasuld eller rockuld.
  8. Montering af fibergips på den anden side.
  9. Fugning med akrylfugemasse mod gulv og loft.
  10. Vente 1 dag på lim og fugemasse tørrer
  11. Fuldspartle hele væggen.
  12. Vente en dag på spartel tørrer/hærder.
  13. Male 1. gang
  14. Vente 4-6 timer.
  15. Male 2. gang.

Har jeg misset noget?




Billeder herunder.






19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan prøve at svare på nogle af spørgsmålene-
1. Lægte mål er faktisk mål. 
2. Taglæget er udmærkede til skillevægge, men skillerums lægter fjler jo heller ikke noget: personlig fortrækker jeg stållægter. De er altid lige. Ved stållægter skal der lægges en skillerums lægte inden i stållægten ved døre.
3. Fibergips kan monteres i begge retninger. 
4. Fuksvans, rundsav, dyksav, eller skære med god hobbykniv og knække som ved giksplader.
5. Der skal være 45 cm afstand hvis gipsplader er 90 cm på den led. Det passer ofte bedst til lofthøjde da 2 x  jo er som ofte er ok lofthøjde.  
6. Jeg mener ikke at man kan købe  2500 mm plader længere. Det er noget med vægt som tømrere må løfte. Jeg ser  12,5  mm i  2500 mm højde men ikke 15  og 18 mm. Du hører ikke mærkbar forskel på 12,5 mm og 18 mm. Det der betyder noget er at tætne til nabovægge, og at døren er tæt. 
Vil du gøre det endnu bedre så sæt 2 hold skillerums lægter, så det ene hold bærer plader til den ene side og det andet holdt til den anden side. De skal være forskudt i tykkelse så der er nogle mm fra modstående lægte til skille rum på " din side" ​
7 - 8 som jeg husker det 200 mm men tjek lige monterings anvisning. Jeg bruger skruer. 
9 Jeg mener ikke karmskruer egner sig til opgaven. De laver gevind i både træ og muren så de trækker ikke lægten imod muren. Brug 8.10 mm plugs og 6 mm skruer 
Ps- jeg foretrækker retkant plader og lime dem med den specielle lim og limtud som hører til. Du limer på plade som er sat op og skyder så den nye plade imod. Det skal helst sidde der første gang og af og på igen. Den øverskydende limpølse som kommer ud holder du nallerne fra til dagen efter. Her kan den nemt hugges af med en spartel. 
Fremgangsmåde:
5: det er fint med skruer skråt op/ned i top lægte. Overkill med beslag der..
 11 Du skal først spartle eventuelle revner og skrue hoveder. Lad tørre , slibe og så fuldspartle, og slibe. Du skal spartle tyndt med meget bred spartel ved fuldspartling og på sådan en måde at du trykke en smule mere på spartelen til den side som du ønsker at køre næste bane. På den måde undgår du furer/striber efter spartel kanten. Spartelen er også indrettet med asymetrisk håndtag så du automatisk trykker lidt skævt hvis du holder den rigtig.
Når der skal spartles ad 2 omgange så er det for at spartel massen altid synker en smule. Så ved rette lys kan skruehuller ses
HUSK elinstallationer efter 1. lag gips. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er flere tømmerhandler der har 250cm plader i både 12,5 og 15mm på lager, det er klart det nemmeste og sætte dem lodret når det er en alm forsatsvæg.
Det er rigtig at stållægter altid er lige, til gengæld kræver de lidt specialværktøj. Skruer er nemmere at få til at bide fast imod træ, stål kan være tricky da skruen både kan være besværlig at få til at gennembryde overfladen men også nemt trækker profilet i stykker før skruens hovede er trukket ind fordi de er så tynde i materialet.
Det er nemmere og hurtigere at bruge rullespartel (istedet for alm fuldspartling) efter man har plettet skruer og samlinger. Rullespartel er det samme som alm letspartel med lidt ekstra vand som du selv kan røre i.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du bruger alt for meget tid på planlægning !!
(Kender det for mig selv som akademiker :-))

Du skal bare gå i gang. Køb 38x73 mm lægter og 2½ gange væg-arealet i 12.5 mm gips (2 lag på hver side). 

NB: En god ide er at bruge krydsfiner som det inderst lag gips - så kan du meget nemmere hænge ting på væggen bagefter, uden at bruge special plugs.
Der skal ikke krydsfiner under fibergips. Det er skruefast i sig selv. 
Men ellers har du d ret. Det er lidt "bare kom i gang"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH skrev den 08-07-2024 00:18:01

Der er flere tømmerhandler der har 250cm plader i både 12,5 og 15mm på lager, det er klart det nemmeste og sætte dem lodret når det er en alm forsatsvæg.
Det er rigtig at stållægter altid er lige, til gengæld kræver de lidt specialværktøj. Skruer er nemmere at få til at bide fast imod træ, stål kan være tricky da skruen både kan være besværlig at få til at gennembryde overfladen men også nemt trækker profilet i stykker før skruens hovede er trukket ind fordi de er så tynde i materialet.
Det er nemmere og hurtigere at bruge rullespartel (istedet for alm fuldspartling) efter man har plettet skruer og samlinger. Rullespartel er det samme som alm letspartel med lidt ekstra vand som du selv kan røre i.

/BOFH 

 

Jeg har aldrig brugt rullespartel før, men har tidligere fuldspartlet et par vægge.

Nu hvor det kun er denne ene skillevæg og dermed kun to flader af cirka 3,6x2,4m så er det vel OK at bare spartle på alm vis?

Ellers skal jeg jo sikkert have fat i en eller anden særlig rulle og skaft osv, som jeg ikke får brug for igen. Og skal der ikke alligevel laves noget finish til sidst med alm spartel/pudsnining?

Hvordan regner man egentlig ud ​cirka hvor meget spartel der skal bruges pr. kvadradmeter væg?

Og hvor mange mm spartel lægges typisk på? (det er nok 10-15 år siden jeg spartlede sidst)



Annonce
ev elmand skrev den 07-07-2024 22:13:55

Jeg kan prøve at svare på nogle af spørgsmålene-
1. Lægte mål er faktisk mål.
2. Taglæget er udmærkede til skillevægge, men skillerums lægter fjler jo heller ikke noget: personlig fortrækker jeg stållægter. De er altid lige. Ved stållægter skal der lægges en skillerums lægte inden i stållægten ved døre.
3. Fibergips kan monteres i begge retninger.
4. Fuksvans, rundsav, dyksav, eller skære med god hobbykniv og knække som ved giksplader.

OK. Jeg troede ikke at det var til at skære i, når der var fiber... Jeg tænker jeg bruger en gammel udskiftningsparat fuchsvans også...



5. Der skal være 45 cm afstand hvis gipsplader er 90 cm på den led. Det passer ofte bedst til lofthøjde da 2 x  jo er som ofte er ok lofthøjde.  

OK, fint. Så skal jeg bruge ca. 10 lodrette lægter. Tak.



6. Jeg mener ikke at man kan købe  2500 mm plader længere. Det er noget med vægt som tømrere må løfte. Jeg ser  12,5  mm i  2500 mm højde men ikke 15  og 18 mm. Du hører ikke mærkbar forskel på 12,5 mm og 18 mm. Det der betyder noget er at tætne til nabovægge, og at døren er tæt. 
OK. Så går jeg efter 12,5mm



Vil du gøre det endnu bedre så sæt 2 hold skillerums lægter, så det ene hold bærer plader til den ene side og det andet holdt til den anden side. De skal være forskudt i tykkelse så der er nogle mm fra modstående lægte til skille rum på " din side" 

Det lyder som for meget at gøre ud af det :-)



7 - 8 som jeg husker det 200 mm men tjek lige monterings anvisning. Jeg bruger skruer. 

OK.



9 Jeg mener ikke karmskruer egner sig til opgaven. De laver gevind i både træ og muren så de trækker ikke lægten imod muren. Brug 8.10 mm plugs og 6 mm skruer 

De laver måske gevind i træet, men her kan jeg vel bare forbore? Er det ikke sådan man gør ​når man monterer en dørkarm?

Jeg kan også prøve at lave noget med rawplugs. Men så ​er jeg bange for at det bliver ​lidt udfordrende at først forbore hul til rawplugs i muren og derefter prøve at forbore hul igennem træet som så skal ramme rawplugsen præcist... Det kan måske lade sig gøre med et hul. Måske to, men det bliver ​svært med flere, tror jeg...
Var det ​en ide at bruge sømplugs i stedet?

Jeg tænker sådan noget her: https://www.bauhaus.dk/stabilit-somplug-nd-8x100-mm-8-stk?queryID=28a0249a435c7065546a6cd491539f5c&objectID=595191&indexName=nordic_production_dk_products


Ps- jeg foretrækker retkant plader og lime dem med den specielle lim og limtud som hører til. Du limer på plade som er sat op og skyder så den nye plade imod. Det skal helst sidde der første gang og af og på igen. Den øverskydende limpølse som kommer ud holder du nallerne fra til dagen efter. Her kan den nemt hugges af med en spartel.

Det sjovt jeg var nede i byggemarked forleden for at tjekke materialer osv. Der sagde ham der stod dernede, at det var vigtigt at fjerne limen med det samme, da den ellers ville blive hård og svær at fjerne... 🤷



Fremgangsmåde:
5: det er fint med skruer skråt op/ned i top lægte. Overkill med beslag der..

Selvom det måske er overkill med beslag, så er der vel ikke noget forgjort med at bruge dem? Jeg tænker at det ville være let nok. Og jeg har en del beslagskruer liggende fra et andet projekt...

HVIS jeg bruger beslag ville det så tilstrækkeligt med denne type beslag:
https://www.harald-nyborg.dk/vinkelbeslag-40-x-60-x-40-mm-1-stk

40x60x40mm ?

Der er plads til 10 skruer i hvert beslag, men hvis jeg nu nøjes med fx 2-3 skruer vandret + 2-3 skruer lodret - ville det så være tilstrækkeligt?

Alternativt disse:
https://www.harald-nyborg.dk/vinkelbeslag-70-x-55-x-70-mm-1-stk

70x55x70mm

og så 2-3 skruer lodret og ditto vandret på hver beslag?




 11 Du skal først spartle eventuelle revner og skrue hoveder. Lad tørre , slibe og så fuldspartle, og slibe. Du skal spartle tyndt med meget bred spartel ved fuldspartling og på sådan en måde at du trykke en smule mere på spartelen til den side som du ønsker at køre næste bane. På den måde undgår du furer/striber efter spartel kanten. Spartelen er også indrettet med asymetrisk håndtag så du automatisk trykker lidt skævt hvis du holder den rigtig.
Når der skal spartles ad 2 omgange så er det for at spartel massen altid synker en smule. Så ved rette lys kan skruehuller ses

​Hvor meget spartel skal jeg regne med til 2 vægflader af 2,4x3,6m? 17,3 kvadratmeter i alt.

Og hvor mange mm spartel skal man typisk lægger på?


Og ​bør jeg købe den dyre spartelmasse fra f.eks. Sadolin eller Dana Lim? Eller går de billligere som fx Bauhaus' SwingColor også?
https://www.bauhaus.dk/swingcolor-letspartel-10-l?queryID=db62b6639838676967eb7a9c2bc4a33d&objectID=435489&indexName=nordic_production_dk_products


Jeg kan se, at der findes rigtigt mange typer/navne spartelmasse. Der er f.eks. letspartel, sandspartel, håndspartel, osv.

Er det ikke "bare" letspartel medium, jeg skal bruge?







HUSK elinstallationer efter 1. lag gips.
Tak for tippet. Dog tænker jeg ikke der skal være nogen elinstallationer i denne væg da der ikke er noget el i den i forvejen (der er jo ingen væg her - det er midt på gulvet mellem to rum....

Nu ser jeg så, at der findes et (dyrt) produkt der hedder fibergipsspartel.

Er det vigtigt, at det er dét jeg bruger når jeg sætter fibergipsplader op?

Det koster 380kr for 15kg (ikke 15L)

https://www.bygma.dk/maling/malingtilbehor/spartel-og-spartelmasse/dana-lim-fibergipsspartel-630-15kg-100p142354/

Produktbeskrivelsen siger:
Spartling af Fibergipsplader stilles specielle krav om vedhæftning og styrke, hvorfor spartlingen ikke kan udføres med traditionelle færdigrørte spartelprodukter.
Men med Fibergipsspartel 630, som er en nyudviklet spartelmasse, findes der nu et færdigrørt produkt, som gør det sikkert og let at spartle samlinger samt fuldspartle fibergipsplader.
Produktet anbefales af Fermacell.


Nyt spørgsmål jeg er kommet i tvivl om: Jeg kan se, at jeg godt kan ​få 12,5x900x2500mm plader i Bygma: https://www.bygma.dk/byggematerialer/byggeplader/gipsplader/fibergips/fermacell-fibergips-125x900x2500mm---retkant100p200574/

Spørgsmålet er så, om jeg godt må "stille" disse plader på gulvet, når jeg sætter dem op? Eller skal der en lille revne "luft" under dem som så fyldes med akrylfuge bagefter?

PS. Jeg skal fuge i kanterne før jeg spartler, ikke?
Hold da op en roman  
Du kan forbore i træet så karmskruer ikke laver gevind. Ved vindues og dørmontering ønsker man netop gevind i træet for at kunne undgår kiler / klodser.
Det er meget nemt at få huller til at passe med rawplugs. Man borer blot igennem træet og ind i muren, Stikker plugs igennem, sætter skrue i og så et par dask af en hammer indtil skrue mangler 20 - 25 mm i at være på plads vupti så sidder plugs og skrue lige klar til at blive spænd fast. 
mht til lim så er det nok klogere at kigge på monterings anvisning end høre efter en lagermedhjælper. 
Man skal ikke lægge flere mm spartel på. Væggen er jo ganske lige så det er kun for st få det glat. Brug bare almindelig medium sand spartel. Og træk det på med en mindst 40 cm bred spartel. 
Du kan stille plader på gulvet, men du kan også lægge et par ispinde eller lidt mere under i forbindelse med montage. Så er der plads til en lille fuge. 
Kanter kan fuges før spartling, men er det hvide vægge og hvid fuge så kan det også klares bagefter. 
Når jeg tænker på elinstallationer, så fornemmer jeg du vil lave et rum om til 2. så kan der godt blive brug for ekstra stikkontakter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-07-2024 23:48:22

Hold da op en roman  

 


Det er meget nemt at få huller til at passe med rawplugs. Man borer blot igennem træet og ind i muren, Stikker plugs igennem, sætter skrue i og så et par dask af en hammer indtil skrue mangler 20 - 25 mm i at være på plads vupti så sidder plugs og skrue lige klar til at blive spænd fast.

OK. Det lyder ikke tosset.



mht til lim så er det nok klogere at kigge på monterings anvisning end høre efter en lagermedhjælper.
God pointe.



Man skal ikke lægge flere mm spartel på. Væggen er jo ganske lige så det er kun for st få det glat. Brug bare almindelig medium sand spartel. Og træk det på med en mindst 40 cm bred spartel.
OK.


Du kan stille plader på gulvet, men du kan også lægge et par ispinde eller lidt mere under i forbindelse med montage. Så er der plads til en lille fuge.
God ide med ispinde! Også en god undskyldning til at spise is i sommervarmen :-)


Der skal kun lim på kanterne af gipsplader, hvor de sættes sammen med andre gipsplader, ikke sandt?
Altså der skal ikke lim på gipspladerne der hvor de møder væg, gulv og loft, vel?



Når jeg tænker på elinstallationer, så fornemmer jeg du vil lave et rum om til 2. så kan der godt blive brug for ekstra stikkontakter. 

 

God pointe. Det har jeg slet ikke tænkt på. Så må jeg nok lige have fat i en elektriker...

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Køb din spartelmasse online på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis