Hejsa
Jeg har tidligere nævnt at jeg har overtaget et 70erhus, hvor jeg skal opsætte en skillevæg. Projektet er imidlertid blevet udskudt lidt, hvorfor jeg først skal til at i gang nu.
(Tidligere post:
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/251495/s/byggereetablere-skillevaeg-hvordan-goer )
Derfor har jeg nogle opklarende spørgsmål.
Rummets bredde er: 3,6m
Spørgsmål:
1: Når jeg køber lægter, er 38x73mm de faktiske mål – eller er et mål før høvling?
2: Bygma har taglægter I 38x73mm som hedder T1. Der står, at de er til tagkonstruktion og styrkesorteret. De skriver så, at man ikke skal bruge disse til skillevægge. Men gør det noget at bruge taglægter til skillevægge? Er de ikke bare “bedre”? Prisforskellen er ikke så stor.
3: Skal fibergipsplader monteres vandret eller lodret? Eller er det lige meget?
4: Hvordan skærer/saver jeg fibergips over? Fuchsvans? Stiksav eller noget andet?
5: Hvor stor afstand mellem lægterne trækonstruktionen? 90cm? 45cm? Andet? (Se også spørgsmål nedenfor om tykkelse)
6: Hvilken tykkelse fibergipsplade bør jeg benytte?
Jeg kan se, at nogen anbefaler 12,5mm, men tykkere giver jo bedre lyddæmpning. Så ville det være en ide at gå efter 15mm eller endda 18mm?
Som jeg læser specifikationen, så kan jeg med 18mm plader holde en afstand på 90cm mellem lægterne. Ville det være anbefalelsesværdigt?
Bliver 18mm plader I 90x250 alt for tunge?
7: Er det bedst at bruge fibergipsskruer eller leje en sømpistol til klammer?
8: Hvilken afstand skal skruer eller klammer sidde med?
9: Jeg tror, at den ene væg er mursten og den anden er gasbeton: Skal jeg bare bruge karmskruer til montering af sidelægter på begge typer underlag?
Jeg har ikke brugt karmskruer før. Kan jeg sætte dem I med alm. Batteriskruemaskine? Skal jeg forbore med slagboremaskine? Skal der bruges rawlplugs?
Min plan er som følger:
- Fjern stribe af gulvtæppe, hvor skillevæggen skal stå: skær med stanley kniv og riv af.
- Monter bundrem med træskruer igennem lægte ned i askegulv. (Ved ikke hvor tyk gulvet er, men mon ikke det er 10mm - så skrue på lægtetykkelse+10mm)
- Monter toprem med lange (90mm) træskruer igennem lægte op i limtræsbjælke
- Monter sidelægter i væggene med karmskruer. Skrue helt nederst og øverst samt en i midten (i side med vindue bliver det en lige under vinduet i stedet for midten)
- Montering af lodrette lægter med 45 eller 90cm afstand. Monteres med vinkelbeslag imod top og bundrem.
- Den ene side: Montering af fibergipsplader som tilskæres i toppen, så de passer med højden af rummet.
- Isolering med glasuld eller rockuld.
- Montering af fibergips på den anden side.
- Fugning med akrylfugemasse mod gulv og loft.
- Vente 1 dag på lim og fugemasse tørrer
- Fuldspartle hele væggen.
- Vente en dag på spartel tørrer/hærder.
- Male 1. gang
- Vente 4-6 timer.
- Male 2. gang.
Har jeg misset noget?
Billeder herunder.