Bygge/reetablere skillevæg: hvordan gør jeg?

Jeg har overtage et 70erhus. Her er to værelser slået sammen til et stort rum ved at ​den oprindelige skillevæg er fjernet.
Denne væg skal jeg have reetableret.

Er det en gør-det-selv-opgave? Eller skal man have fat i en tømrer til den slags?

Min ide er, at jeg burde kunne gøre det selv når der ikke er noget bærende.

Er det "bare" at opsætte en skelet er reglar og så opsætte dobbelt gipsplader på begge sider og rockwool imellem?

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Hvad med afstand mellem reglar og fastgørelse af reglar?

Råd ønskes!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er så nem en opgave at enhver kan lav det. Dog bør du skifte materialelisten ud til
1 lag 12,5 mm retkantet fibergips på begge sider i stedet for gips. Samlinger limes
75mm lægter i stedet for reglar.

Så får du en væg der er smallere og skruefast.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 22-01-2024 05:55:22

Ja, det er så nem en opgave at enhver kan lav det. Dog bør du skifte materialelisten ud til
1 lag 12,5 mm retkantet fibergips på begge sider i stedet for gips. Samlinger limes
75mm lægter i stedet for reglar.

Så får du en væg der er smallere og skruefast.

Tak for svar.

Jeg kender ikke fibergips, men er det sådan noget her?
https://www.bauhaus.dk/fermacell-fibergips-retkantet-1200x900-mm#go-to-description

Denne ser ud til at være 15mm. Har ikke kunnet finde nogen på 12,5mm.
Vil jeg kunne bruge ovenstående?

Jeg kan finde 73x38mm lægter. Går ud fra, at det er dem jeg skal bruge, og at de skal opsættes, så de har bredest afstand mellem gipspladerne - dvs. 73mm mellem gipspladerne (se tegning).

Kan du uddybe det med at samlinger limes på lægter? Det har jeg ikke lige hørt om før. Hvilken lim bruges?

Kan du give lidt fif ift. hvordan træskelettet opsættes? F.eks. hvilken afstand mellem lægterne? Vil det passe med en 45-50cm afstand?

Skal der kun to vandrette lægter til: en top og en bund? ​Resten lodrette. Ingen ting til at stabilisere ellers?

Hvordan samles lægterne? Skal jeg bruge vinkelbeslag som disse?
https://www.harald-nyborg.dk/bstrong-vinkelbeslag-50-x-50-x-35-x-15-mm-1-stk

Der skal ikke opsættes dampspærre vel?

Jeg har indsat billeder herunder som illuestrerer, hvordan jeg forestiller mig, det skal laves. Ser det rigtigt ud?

Stort set rigtigt. 15 mm fibergips kan sagtens bruges, men er 20 % tungere og bruges normalt til badeværelser. 12,5 mm plader er den almindelige størrelse.
Det er samlingerne der skal limes sammen. Ikke plader til lægter. Fermacell har en fin vejledning på hjemmesiden.

Afstanden mellem lægterne skal passe så det går op med pladernes bredde. Hvis du laver 450 mm mellemrum stopper pladen lige før lægtet.
Din beskrivelse af træskelettet er rigtig. Lægerne skrues sammen med skruer på skrå. Alternativt med en sømpistol.

Ingen dampspærre.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 22-01-2024 09:07:57

Stort set rigtigt. 15 mm fibergips kan sagtens bruges, men er 20 % tungere og bruges normalt til badeværelser. 12,5 mm plader er den almindelige størrelse.
Det er samlingerne der skal limes sammen. Ikke plader til lægter. Fermacell har en fin vejledning på hjemmesiden.

Afstanden mellem lægterne skal passe så det går op med pladernes bredde. Hvis du laver 450 mm mellemrum stopper pladen lige før lægtet.
Din beskrivelse af træskelettet er rigtig. Lægerne skrues sammen med skruer på skrå. Alternativt med en sømpistol.

Ingen dampspærre.

Super info!
Jeg prøver at finde 12,5mm plader et sted.

Mht. skruer på skrå, er det så sådan her du mener? (se billede) Jeg havde ellers troet, at vinkelbeslag ville være stærkere...

Hvad med forankring af top- og bund-lægte? Skal der bare nogle store skruer ned igennem?
I Gulvet er der nok beton under trægulvet. Så der skal jeg vel først bore igennem trægulvet og så bore i betonen og sætte en rawlplug i - og så måske skrue en lang fransk skrue i?

LennartBertelsen skrev den 22-01-2024 09:44:47

Superdiy skrev den 22-01-2024 09:07:57

Ingen dampspærre.

Super info!
Jeg prøver at finde 12,5mm plader et sted.

Mht. skruer på skrå, er det så sådan her du mener? (se billede) Jeg havde ellers troet, at vinkelbeslag ville være stærkere...

Hvad med forankring af top- og bund-lægte? Skal der bare nogle store skruer ned igennem?
I Gulvet er der nok beton under trægulvet. Så der skal jeg vel først bore igennem trægulvet og så bore i betonen og sætte en rawlplug i - og så måske skrue en lang fransk skrue i?

Lige et par indspark.

1) Vinkler ville uden tvivl være stærkere, men de skråskruer holder fint. 

2) 15 mm fibergips vil dæmpe lyden lidt bedre end 12,5 mm.  - Endnu mere lydisolering vil så være 12,5 mm i to lag. (Men det er dyrere og også mere besværligt. 
3) Du kan alt efter lofthøjden bruge fuldlængde plader fermacell. Så der kun er lodrette samlinger. 
https://www.bygma.dk/byggematerialer/byggeplader/gipsplader/fibergips/fermacell-fibergips-15x900x2500mm---retkant100p015078/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAwbitBhDIARIsABfFYIJ05jyTB3YQoYRTI0TcpTbPZfxayG4BizN4LNPfoNHPcenmgsG4sDgaAhYcEALw_wcB

4) Det er nemmest at bruge fermacells egne skruer. Andre mærker er af en mærkelig grund svære at få til at trække ind i pladerne. 
5) Husk at holde afstand langs med gulv, væg og loft når du sætter gipsen op. Ca 5 mm Det skal så fuges med akryl eller en anden elastisk fuge - selvfølgelig en der er overmalbar. 
6) Hvis du ikke har købt trælægter. Så overvej at bruge stålskelet - Det er nemmere at få helt lige. Trælægter er tit skæve eller har vredet sig. Hvis du vælger stål så skal kanterne laves med de lægter der er belagt med filt - Giver bedre lyddæmpning.
7) Ja langs kanterne skal det fæstnes med relevante skruer og ravplugs - Til betonen kan du også vælge karmskruer i stedet for plugs. Husk at være obs på evt. gulvarne 

Håber ovenstående giver mening, ellers så spørg gerne. 

Til inspiration kan du evt. se her: 
https://www.google.com/search?sca_esv=600366984&sxsrf=ACQVn08uRQgoJyMNfaHZdYCTIk4_c72uMQ:1705913937331&q=montage+af+ferma&tbm=vid&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwjbzoHS0PCDAxUv7rsIHVm6A74Q0pQJegQIDBAB&biw=1707&bih=820&dpr=1.13#fpstate=ive&vld=cid:97cb4a84,vid:E4tAVYsfLcw,st:0 
Annonce
Du kan få 12,5mm plader i jem og fusk, og også limfugen.

Skru lægterne sammen som vist på din tegning.

Hvis bundrem står på dit gulv, så fæstner du blot til gulvet direkte, med de samme skruer som du skruer lægterne sammen med. Du vælger træskruer med TX20, 90 el. 100mm. lange.

Og ja, kun fermacell skruer til pladerne.

90x120 er den rette størrelse plade når man arbejder alene, der bliver fuldplade for tungt.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 22-01-2024 11:55:08

Du kan få 12,5mm plader i jem og fusk, og også limfugen.

Skru lægterne sammen som vist på din tegning.

Hvis bundrem står på dit gulv, så fæstner du blot til gulvet direkte, med de samme skruer som du skruer lægterne sammen med. Du vælger træskruer med TX20, 90 el. 100mm. lange.

Og ja, kun fermacell skruer til pladerne.

90x120 er den rette størrelse plade når man arbejder alene, der bliver fuldplade for tungt.

Tak for svar.

Hvad så når pladerne er monteret, så skal der vel spartles ligesom på alm. gipsplader, eller hvad?

Nu har jeg kun tidligere arbejdet med lofter, hvor der var sådan en spartel-kant, hvor de var tyndere i samlingen.
​Ved ​disse fibergips forstår jeg, at kanterne er rette. Men de skal vel stadig spartles? Eller er det meningen at man opsætter filt/fuldspartler væggen bagefter?

Dagen efter limning skrabes limpølsen af med en metalspartel.

Så kan man fuldspartle pladerne og male.

Du behøver ikke filt, med mindre du ønsker strukturen.

Man bruger heller ikke tape og spartel i de retkantede samlinger, så der har du sparet en arbejdsgang.

Elektronikteknikeren
 x Den lim du bruger er beregnet til fermacel. Den har en speciel tud, så du lige bestemt lægger en pølse lim på kanen af pladen.  
Du skal lægge limen på den plade du har sat op, og så støde den løse plade ind imod. Der kommer så en lille pølse lim ud som du IKKE rører ved. Som der skrives så kan den hugges af næste dag med en spartel. 
Når det er færdig så slibes væggen et, så små knaster ved skruehoveder forsvinden, Så spartles huller og revner, der slibes dagen efter, og der fuldspartles meget tyndt. Så slibning og maling eller hvad du vælger.
Når der skal spartles 2 gange er det for at spartel synker lidt, og derfor ses hullerne efterfølgende hvis det komme rpå ad 1 gang. 
Det vi være en god ide at skære gulvet igennem på begge sider af den nye væg, og eventuel fjerne stumpen under væggen. Ellers vil du komme i problemer hvis du senere kommer i tanke om at skifte gulv i rummene. Her skal du så huske de 8 mm afstand som trægulve kræver
Jeg ville vælge plade størrelse 900 x 1200 mm. Jeg ved godt at der kommer en vandret samling mere men de er så meget nemmere at bære ind og arbejde med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også