Randfundament - fundablokke, beton, leca

Jeg har lidt svært ved at lure, hvad fordelene er udover pris ved at støbe randfundament alene med beton.

Men hvis man kigger på tid og nemhed. Er fundablokke så ikke overlegne?

Jeg har 13m der skal støbes i enten 15 eller 20 cm bredde. Hvis jeg graver ud og støber 10cm beton i bunden (som skal jeg - af hensyn til soklen - op i “grundniveau - (3 x 20 funda) - (2 x 20 leca) for at få en plan flade, skal jeg derpå “blot” stable  ~80 fundablokke med armering lagt i og derpå mure 2 lag lecablokke. Så er der en super plan og flot facade, kuldebro er håndteret og det er enklere.

Jeg kan se, at eks fundablokkene blot koster mig ~1500kr. Fordelen er, at de skal fyldes ud med væsentlig mindre beton - de afhænger ikke af min evne til at grave smalt og pænt. Ulempen er prisen at de koster penge.

Jeg tror ikke, at jeg kan undgå at grave mindst 5-10 cm for bredt. Mindst. Dvs omkring 0.5-1m3 beton. Dvs omkring 300-600 kr alle i cement (~200 kg pr m3).

Giver min tankerække mening?
Jeg har lidt svært ved at lure, hvad fordelene er... Vis hele indlægget
48 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 05-07-2024 07:45:00

Hvis du selv laver hele blandingen kan du bruge 1:4:7 cement, sand og sten. Det giver en udmærket betonstyrke på 10 MN.

Er det stærkt nok uden en stavvibrator? Det er fra 1:5 til 1:11 - det er vel et voldsomt spring?

3-2-1 passer ellers perfekt med 21L spande og den størrelse tromle, jeg har lejet. ​

Hvis du selv laver hele blandingen kan du bruge 1:4:7 cement, sand og sten. Det giver en udmærket betonstyrke på 10 MN.

Det er en hel del lavere end det normale blandingsforhold på 1:7 med støbemix. Er du sikker dine tal er rigtige?

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 05-07-2024 09:53:05

Det er en hel del lavere end det normale blandingsforhold på 1:7 med støbemix. Er du sikker dine tal er rigtige?

Der er støbt masser af sokler med blandingen 1:4:7 og de står endnu. 

fase
positiv service: de ombytter i dag. Det er service.

Skal jeg stadig gå med 1:7 ved støbemix? Det er 12,5L cement til 87,5L støbemix. Det bliver lidt over en halv spand cement til 4 spande støbemix med tromlens 100L kapacitet (145L tromle)
S. Fabrin skrev den 05-07-2024 10:24:55

Det kan godt være. Der er også lavet masser af huse med stofledninger der heller ikke er brændt ned endnu:-)

I gamle dage kunne man bygge en sokkel ved at fylde renden op med marksten og knuste tegl og pladre lidt betonvælling ud over. Det gør det heller ikke til en løsning man vælger at bruge i dag.

1:7 for sokkelbeton er det forhold betonproducenterne forskriver.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 05-07-2024 10:52:35

Det kan godt være. Der er også lavet masser af huse med stofledninger der heller ikke er brændt ned endnu:-)

I gamle dage kunne man bygge en sokkel ved at fylde renden op med marksten og knuste tegl og pladre lidt betonvælling ud over. Det gør det heller ikke til en løsning man vælger at bruge i dag.

Det med stofledninger kender jeg godt. Jeg har trukket 1000 vis af meter i jernrør. Det hedder ikke stofledninger men vulkaniserede ledninger, og kobberet var fortinnet for at beskytte kobberet mod angreb af den svovl, der var i vulkaniseringen, som bestod af gummi. 

Tilbage til støbning af sokkel. Selvfølgelig kan en 10MN blanding holde. Dit eksempel med marksten, knust tegl og lidt betonvælling viser bare hvor lidt praktisk kendskab, du har til beton. 

fase
S. Fabrin skrev den 05-07-2024 11:27:04

Superdiy skrev den 05-07-2024 10:52:35

Det med stofledninger kender jeg godt. Jeg har trukket 1000 vis af meter i jernrør. Det hedder ikke stofledninger men vulkaniserede ledninger, og kobberet var fortinnet for at beskytte kobberet mod angreb af den svovl, der var i vulkaniseringen, som bestod af gummi. 

Tilbage til støbning af sokkel. Selvfølgelig kan en 10MN blanding holde. Dit eksempel med marksten, knust tegl og lidt betonvælling viser bare hvor lidt praktisk kendskab, du har til beton. 

Jeg har aldrig sagt det ikke kan holde. Det følger bare ikke de standarder som man anvender i dag. Fuldstændig som stofledningerne.

Selvbygger med stort S. 
OK, så kommer vi måske til, at det sagtens kan holde. 

fase
efter en dags arbejde i lerjord (med maskine og fører), fortryder jeg næsten projektet. Hold. Da. Op. Lerjord er tungt, stenhårdt og der er immervæk langt ned. Og svært fordi det er mellem hus og naboens hegn.

inden jeg støber et spørgsmål: bør jeg bolte fundamentet til huset eller lade være?
inden jeg støber et spørgsmål: bør jeg bolte fundamentet til huset eller lade være?
Du skal ikke bolte fundamentet til huset.
Hvis du ikke er færdig med at grave i leren, er det en god ide at hælde noget vand i renden og lade det bløde leren op i nogle timer eller natten over. Der skal bare lige så meget vand til at det bliver optaget af jorden. Så er det nemmere at grave i.

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis