Skifte til kraftigere cirkulationspumpe

Jeg har en Grundfos Alpha 2 15-60 cirkulationspumpe, og den kæmper med at lave varme i alle radiatorer. Jeg overvejer derfor at skifte til en kraftigere pumpe, fx Alpha 2 25-60, men kan jeg blot udskifte den?
15-60’erens tilslutninger er på 1 tomme, mens 25-60’eren (vist nok) er på 1,5 tommer.
Selve tilslutningen kan klares med et par overgange/reduktioner, men kan det skabe problemer i fjernvarmeunitten, hvor pumpen sidder? Håber, spørgsmålet giver mening 😉
Jeg har en Grundfos Alpha 2 15-60... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes at du skulle finde fejlen i dit anlæg i stedet for at gøre noget i blinde. I et “så lille” hus skal det ikke være nødvendigt at bygge anlægget om, for at få dettil at virke. Prøv nu som det første at tjekke det snavsefilter i din unit.

Søren O
Har tjekket snavsefilteret, og har luftet ud …
Per-Novice skrev den 11-06-2024 07:08:08

Har tjekket snavsefilteret, og har luftet ud …

Hjalp det ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Prøv at tjekke pumpehjulet det kan være fyldt med snask
Du skriver at du har problemer, hvis mere end to radiatorer er tændt. Det siger ikke noget om hvad problemet er. Og det er ikke sikkert at det har noget med pumpe at gøre.

Når du har indirekte fjernvarme, vil varmeveksleren give en begrænsning i hvor meget varme-energi du kan få på samme tid. Hvis du har en kold første sal og åbner for alle radiatorer på samme tid, skal du ikke regne med at alle bliver lige så varme, som hvis du kun havde åbnet for en. En kraftigere cirkulationspumpe vil ikke kunne hjælpe på det. Hvis du ser det som et problem, skal du gå efter et overdimensioneret fjernvarmeunit.

Du har termostater på radiatorerne. De sørger for at der er et jævnt varmeforbrug tilpasset udetemperaturen.  Du skal teste dit anlæg ved at indstille termostaterne på en passende temperatur og så holde fingrene fra dem. Hvis der på en kold vinterdag ikke er varme nok, skal du undersøge hvor problemet ligger. Hvis rørene før cirkulationspumpen er gloende varme, men radiatorerne er kolde er cirkulationspumpen for lille, hvis rørene før cirkulationspumpen ikke er specielt varme, er varmeveksleren for lille.

Hvis det er en færdig-lavet fjernvarmeunit er pumpen helt sikkert tilpasset varmeveksleren.
Annonce
Tak for de mange gode råd. Det hjalp ikke at lufte ud, og der var ikke noget snavs i filteret. Har aldrig prøvet at skille en cirkulationspumpe ad, men det vil jeg forsøge at gøre.
Jeg har faktisk oplevet at pumpehjulet var løs i en pumpe. Så selv om akselen kørte fint rundt ( konstateret ved den store skrue forrest) så var der ingen cirkulation. Men det er en sjælden fejl. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så har jeg skilt pumpen ad. Alt så fint ud; intet snavs eller andet ...
Kan du afgrene omkring pumpen - eller tage den af - og så teste om den kan give flow.

Prøv evt. at spule med vand fra haveslangen igennem radiatorerne og ud retur til kloak.
Jeg kan godt tage pumpen af, men hvordan tester jeg flowet derefter?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis