Skifte til kraftigere cirkulationspumpe

Jeg har en Grundfos Alpha 2 15-60 cirkulationspumpe, og den kæmper med at lave varme i alle radiatorer. Jeg overvejer derfor at skifte til en kraftigere pumpe, fx Alpha 2 25-60, men kan jeg blot udskifte den?
15-60’erens tilslutninger er på 1 tomme, mens 25-60’eren (vist nok) er på 1,5 tommer.
Selve tilslutningen kan klares med et par overgange/reduktioner, men kan det skabe problemer i fjernvarmeunitten, hvor pumpen sidder? Håber, spørgsmålet giver mening 😉
Jeg har en Grundfos Alpha 2 15-60... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sætte strøm til og noget vand og slange.
Din varmeveksler er formentlig stoppet til hvis det er et ældre anlæg eller ældre rør. Jeg har lige været igennem samme udfordring herhjemme. Pumpen blev skiftet til en større og mere energivenlig en, da jeg troede den gamle var stået af, det virkede ikke. Så prøvede jeg at skifte den gamle veksler, bum massere varme. Jeg tænker godt du kan prøve at afsyre veksleren først, varmevekslere er temmelig dyre. Efter jeg skiftede vores veksler kørte jeg vand igennem den gamle, der var næsten ikke noget flow, jeg prøvede efterfølgende at puste igennem, det kunne næsten ikke lade sig gøre, så jeg prøvede køre eddikesyre og vand igennem indtil det var klart, hvilket resulterede i en 20 liter spand fuld af sort slam. 
Så har jeg tjekket pumpen. Den kører fint rundt.
God ide at tjekke varmeveksleren. Det vil jeg forsøge …
Jeg opdager nu, at det ikke er Alpha2, men en Alpha1-pumpe, som er installeret. Har ellers hele tiden antaget, at det var en Alpha2-pumpe, fordi husets varmeinstallation er 2-strenget.

Men nu, hvor jeg så roder med pumpen, ser jeg, at det er en Alpha1 🤷‍♂️

Så vidt, jeg kan læse mig til på Grundfos’ hjemmeside, så er Alpha1 til 1-strenget systemer, mens Alpha2 og Alpha3 er til 2-strenget.

Kan det være derfor, at der mangler varme? Selv om det er en Alpha1-pumpe, så kører den jo trods alt …

Forskellen mellem Alpha 1 og 2 er antallet af specielle funktioner. Begge kan bruges til et- og to-strengede systemer. Du bør bruge proportionaltrykregulering.

https://www.wattoo.dk/media/catalog/product_files/1667797.pdf

Annonce
Men når jeg sætter den til proportionaltryk, så går pumpen ned i omdrejninger, og der kommer ingen varme til radiatorerne. På konstant tryk (højeste niveau) kan jeg i det mindste få varme på et par radiatorer. Kan dog læse mig til, at proportionaltrykket skal have op til en uge for at fungere optimalt. Det er bare meget lang tid ikke at have varme, og hvis det så ikke virker, så er jeg lige vidt …
Når du er nødt til at køre med højst muligt tryk er det en kraftig indikation på at der er en flaskehals/tilstopning et givet sted, mest sandsynlig varmeveksleren som Chrisbo så fint beskriver.

En varmeveksler har mange små kanaler som let kan stoppe til, særligt hvis det er et gl. anlæg hvor der i tidens morgen ikke blev sparet på pakkesalven samt der blev brugt alm. postevand, uden filtrering.
Så virker det sgu' :-) Det var varmeveksleren, der var stoppet, fuldstændigt som chrisbo skrev. 

Jeg pillede varmeveksleren ud af fjernvarmeunitten, satte en vandslange til, og der var næsten intet flow igennem. Så jeg kom noget eddikesyre i varmeveksleren, og lod det virke en times tid. Skyllede derefter veksleren igennem med rent vand, og der kom noget meget sort stads ud. Gentog flere gange, indtil der næsten ikke kom mere sort stads ud, og flowet var bedre.

Nu er veksleren tilsluttet, og systemet kører. Tak for hjælpen :-)
Dejligt at det virker igen

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis