Køb af hus, hvad og hvordan gribes det an ved et privat salg/køb?

Hej.

Jeg er i overvejelser af at købe et hus, det vil i givet fald blive en flexbolig. Det er nu en privatbolig, men jeg vil fremad anvende den som feriebolig, men beholde muligheden for at anvende den til helårsbolig, derfor flexbolig.

Det kan blive en handel mellem to private og uden der skal etableres lån. Hvordan griber man papir arbejdet an? Umiddelbart er det en handel uden tilstandsrapport (ingen ejerskifteforsikrings mulighed, hvilket er OK) Uden EL rapport og uden energimærke. Men er der krav om disse rapporter i forbindelse med en handel?
Tinglysningen af ejerskiftet, hvordan gør man og hvad koster det ish?

Andet jeg skal tage hensyn til og andre finurlige overvejelser jeg skal huske på inden et køb?

MVH Njord
Hej. Jeg er i overvejelser af at købe et hus, det... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som andre også skriver : Få hjælp af en advokat eller ejendomsmægler for "glemte"  sager.

Gamle pantebreve, forurening, servituter, lokalplaner og al den slags.

Svendsen, Låsby solgte mange af den slags boliger.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er ikke krav om at lave tilstands- el.- rapport osv. når  man handler sommerhus, ejer lejlighed og andels boliger. Ved helårsboliger er det lovkrav og man kan ikke skrive sig ud af den ansvars fraskrivelse. 
Så er der flex boliger som ligger lidt ind i mellem. Jeg har forsøgt at læse lidt op på det min ikke fundet noget præcis.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er i hvert fald både et lovkrav og fornuftigt, at sikre juridisk rådgivning i en så stor investering med betydelige risici. Hvad hvis grunden er forurenet, skal eksproprieres, ejes af andre osv.

Hvis dokumentationen tillige ikke er korrekt udført, kan belåning næppe opnås.

Igen, den ultimative form for dovenskab og sparsommelighed er at gøre tingene rigtigt første gang. 
ev elmand skrev den 08-06-2024 23:01:37

Der er ikke krav om at lave tilstands- el.- rapport osv. når  man handler sommerhus, ejer lejlighed og andels boliger. Ved helårsboliger er det lovkrav og man kan ikke skrive sig ud af den ansvars fraskrivelse. 
Så er der flex boliger som ligger lidt ind i mellem. Jeg har forsøgt at læse lidt op på det min ikke fundet noget præcis.

Netop tilstandsrapporten er der ikke krav om, se link til det i tidligere svar.

Det jeg overvejer køb af er netop et ca 100 år gammelt helårshus, som i givet fald skak være en flexbolig. Fordelene her er at det kan anvendes helårs, som man ønsker, og vil kunne vælge at bo der fuldtids. Man er mindre bundet i anvendelsen end fx et sommerhus, her må man fx ikke udleje helårs...... skal have ejet en årrække før man må bo der fuldtids...

Så tænker da at krav om EL rapport og energimærke er ufravigelige krav..... måske en forsikring senere vil kunne tænkes at bruge den ved fraskriver af deres dækning hvis der bliver brand i el delen af huset...

Meget tyder på at der ikke er en vej uden om de 2 attester og en advokat. Gætter på.det hurtigt koster 20-25000. Måske nok udgifter der i et stort omfang skal dækkes af sælger, men reelt betyder det jo en højere købspris for mig.....

MVH Njord
HrT skrev den 09-06-2024 09:39:08

Det er i hvert fald både et lovkrav og fornuftigt, at sikre juridisk rådgivning i en så stor investering med betydelige risici. Hvad hvis grunden er forurenet, skal eksproprieres, ejes af andre osv.

Hvis dokumentationen tillige ikke er korrekt udført, kan belåning næppe opnås.

Igen, den ultimative form for dovenskab og sparsommelighed er at gøre tingene rigtigt første gang. 

Her snakker vi altså et lille, ældre hus i kanten af Danmark,  og en pris der er mindre end langt de fleste nye biler.... og har du rådgiver med her hvis du køber?

Belåning i kreditforening er helt sikkert ikke mulig, men det er alene pga ejendommens pris / værdi.
Og den del er jeg helt OK med.

MVH Njord
HrT skrev den 09-06-2024 09:39:08

Det er i hvert fald både et lovkrav og fornuftigt, at sikre juridisk rådgivning i en så stor investering med betydelige risici. 

Tror ikke rigtig på at juridisk rådgivning er et lovkrav.
Men er enig i at det kan være ret fornuftigt hvis man er i tvivl.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis