Køb af hus, hvad og hvordan gribes det an ved et privat salg/køb?

Hej.

Jeg er i overvejelser af at købe et hus, det vil i givet fald blive en flexbolig. Det er nu en privatbolig, men jeg vil fremad anvende den som feriebolig, men beholde muligheden for at anvende den til helårsbolig, derfor flexbolig.

Det kan blive en handel mellem to private og uden der skal etableres lån. Hvordan griber man papir arbejdet an? Umiddelbart er det en handel uden tilstandsrapport (ingen ejerskifteforsikrings mulighed, hvilket er OK) Uden EL rapport og uden energimærke. Men er der krav om disse rapporter i forbindelse med en handel?
Tinglysningen af ejerskiftet, hvordan gør man og hvad koster det ish?

Andet jeg skal tage hensyn til og andre finurlige overvejelser jeg skal huske på inden et køb?

MVH Njord
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan da supplere med at der ikke findes et energimærke på huset i energimærke registret :-)

MVH Njord
Få en advokat indover. Det er for dyrt at lade være. 
Energimærkning er et krav - også ved et dødsbo.

Søren O
Energimærkekravet, hvor længe har det været der? Huset er nemlig handlet for mindre end 5 år siden, og der er ikke noget i det offentlige register. og adressen er ikke ændret.....

Hvad er forventningerne til advokat omkostning hvis jeg skal have en ind over? altså en handel hvor vi grundlæggende er enige om betingelser og pris....

Jeg lever fint uden en tilstands rapport, huset er ca 100 år gammel og ja der vil være noget der skal rettes på, men næppe noget en forsikring vil tage del i og sælger sparer en tilstandsrapport. Men er der et lovmæssigt krav i den forbindelse?

Og hvad med en EL rapport, er der krav om en sådan i forhold til lovgivning, forsikring osv?
Jeg ønsker en forsikring på huset efterfølgende, altså den alm hus ejer forsikring...

MVH Njord
Få en klog (læs: professionel) ind over.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
njord skrev den 08-06-2024 10:09:29

Energimærkekravet, hvor længe har det været der? Huset er nemlig handlet for mindre end 5 år siden, og der er ikke noget i det offentlige register. og adressen er ikke ændret.....

Hvad er forventningerne til advokat omkostning hvis jeg skal have en ind over? altså en handel hvor vi grundlæggende er enige om betingelser og pris....

Jeg lever fint uden en tilstands rapport, huset er ca 100 år gammel og ja der vil være noget der skal rettes på, men næppe noget en forsikring vil tage del i og sælger sparer en tilstandsrapport. Men er der et lovmæssigt krav i den forbindelse?

Og hvad med en EL rapport, er der krav om en sådan i forhold til lovgivning, forsikring osv?
Jeg ønsker en forsikring på huset efterfølgende, altså den alm hus ejer forsikring...

Det er sikkert privat handel som i familiehandel / arv / lignende. 

HrT skrev den 08-06-2024 12:08:37

Det er sikkert privat handel som i familiehandel / arv / lignende. 

Hverken familie eller anden relation ud over vi periferi har en fælles bekendt. Og denne bekendte har ingen andel, eller fordel, eller er på nogen måde impliceret i handlen.

Ala en handel via DBA, Marketplace på FB, eller et opslag hos købmanden. Her bare en mindre ældre bolig.

MVH Njord
Jeg ved nu ikke hvem der skulle opdage de manglende attester. Der er f.eks. mange lejeboliger der ikke har energiattest. Så hvis i skriver i salgspapirerne at køber er gjort opmærksom på de manglende attester, mon så ikke det går.

Søren O
Tag fat i en ejendomsmægler, de kan ordne alt papirarbejde med skøder osv, og oplyse om hvad krav der er, mener ikke tilstandsrapport  er et krav, nu når du ikke ønsker ejerskifteforsikring - men tag fat i en ejendomsmægler - tænker du når langt for 5000 for det hele..
Ang tilstandsrapport, ​læs her​​​

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis