Overdækket terrasse

Jeg skal bygge en overdækket terrasse og er blevet inspireret af Willab Garden. Den skal være 4x5 meter. Remmen i 47x200 og tag spær i 47x150. Jeg vil gerne ha lidt højde på og skal derfor ha den over tagrenden på huset. Dels fordi det ellers bliver for lavt og fordi der er en terrassedør. Kan jeg gøre det på andre måde end at lave stolper til at understøtte remmen ind mod huset. Altså den bærende rem vil ikke blive skruet direkte på huset. Men løftes over tagrenden. Ved ikke om jeg forklare det godt nok.

Mvh
Lars
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er klart det nemmeste at sætte den på huset lige under tagrende. Men der er altid risiko for en smule slagregn kan komme ind. Du kan have et hak i spærene så terrasse tag kommer op til kant af tagrende.
Skal du over tagrende, så tager du tagrende, sternbræt og 1,5 - 2,0 m tag af huset. 
Din terrasse sættes så sammen med spærene, i den højde du ønsker. Så hæver du spærene på det stykke så der kan ligge  tagkrydsfiner ned imod terrassen. Oven på tagkrydsfiner og lidt ud over terrasse lægges tagpap, og tagplader / tagsten lægges på igen som pynt. 
Du kan også lave en konstruktion 20 cm lodret hvor tagrende har været og på samme måde beklæde med tagpap bagved  (  det kaldes skotrende ) Så kobles terrasse på det lodrette stykke
Men hvilken løsning der er bedst kommer an på højde, hvilken vej vandet løber i tagrende osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er noget skidt hvis taget går ind mod tagrenden, det havde jeg før det blev aldrig helt tæt.
Jeg valgte at sætte taget under tagrenden, nu er det 100 % tæt, det er et rias tag, de laver en speciel tætning der kan bruges ind mod en mur.
Det kom til at se sådan her ud, jeg lavede mindre fald på taget, så højden er det samme ​ude hvor der er lavest.

Vi prøver igen, i morgen --
Sternbrædt er det laveste jeg kan gå da jeg ellers kommer i ned i døren som flugter med udhæng. Jeg vil meget nødigt skulle ændre i tagkonstruktionen. Men jeg kan godt lide vedlagte konstruktion fra en udestue. Kan jeg ikke lade bagvæggen gå ned i tagrenden istedet for at skulle ændre i mit tag? Vedlagt er også et billede/tegning af det tag jeg havde tænkt at lave. Og et billede af vores hus hvor overdækket skal være. Jeg er godt klar det ikke bliver helt tæt. Men hvis det kun er i storm vejr eller lign så går det nok. Jeg har dog også et spørgsmål til hvordan klarer hjørnet og det andet udhæng.

Mvh
Lars
Det du viser på dit første billede jer er jo netop som jeg beskriver i mit indlæg.
Jeg skriver 20 cm lodret her på billedet er det så måske 50 cm og lidt skrå. Men det er en skotrende der er lavet med tagpap. Vandet fra skotrende løber netop ned i tagrende. 
Er det dit hus du har på sidste billede? Så vil det være en udmærket løsning hvis der allerede er tagnedløb både til højre for døren og længere om til venstre. Så kan overdækningen blive så høj at tagrende fra terrasse taget kan gå i tagrende til venstre. 
EN HELT ANDEN LØSNING. 
Du kan fæstne spær til terrasse på sternbræt, og så lade terrasse taget stige væk fra døren. Spærene har så delvis et hak til tagrende, og delvis skåret skråt nederst på sådan en måde at de ikke kommer under udhængs højde. Det er nedbøjning der bestemmer spær højde medens man godt kan gå ned i dimension ved understøtnings punktet. 
Du skal så have en lille skrå stykke væg sat ind til venstre Det kan beklædes med zinkplade som går ned i den tagende.  
Denne løsning vil give risiko for vand på terrasse i skybruds situationer eller når du har glemt at rense tagrende. Kan du leve med det så er det en fin løsning hvor du får ok højde på terrasse. 

Evt sådan her?​​​
Annonce
Det er netop sådan som Javis har gjort ved tagrende, jeg forsøger at forklare. 

Er det med modsat hældning/fald.?

Mvh
Lars
Ja det er buede spær 👍
Jeg vil nok ikke lave taget buet. Men jeg er lidt skeptisk omkring modsat hældning. Der vil være tilfælde hvor tagrenden ikke kan tage så meget vand. Er der ingen risiko for vand løber ind i muren? Har du monteret spær med bjælkesko på Stern?

Mvh
Lars
Hvad med dimensioner? Den skal være 5x4 meter. Dvs rem på 5 og spær på 4 m. Vil det være nok med spær c24 på 47x150 og rem på 47x200 

Mvh
Lars
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også