SSD og HDD master og slave?

Hej.
Jeg har endelig fået en SSD harddisk på min PC og har installeret Win 11. Det virker fint.

Jeg har afbrudt stikket til min HDD, som også er med Win 11 installeret. 

Hvordan kan jeg tilslutte og bruge HDD som "slave"? 
Før i tiden kunne man flytte en jumper på harddisken. Det findes ikke i dag. 

Jeg vil gerne beholde HDD med Windows11  som den er, fordi der er et par sammenhængende programmer, som jeg har brugt meget til på at få til at virke og som jeg muligvis får brug for, på et tidspunkt - så jeg bare kan bytte harddiske. 

Hej. Jeg har endelig fået en SSD harddisk på min... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Canon printer drivere downloades normalt som ZIP filer. De skal udpakkes først - før de installeres.
Jeg har den originale Canon driver på en DVD som jeg har installeret, men den virker ikke med en ny Win 11 instalation.

Kan I ikke anbefale et program til at klone HDD med?  
Jeg opretter konti for at downloade clone programmer, installerer og afinstallerer og de er ikke gratis i 30 dage, som de siger.
Det er en Western Digital HDD  ( WDC WD10EZEX/21M2NA0 ) som jeg vil klone over på en Samsung SSD.

Western Digital skriver at de bruger "Acronis True Image for Western Digital"
Men:
Backups created in Acronis True Image for Western Digital (2020 and later)
Acronis True Image 2020 introduced a new backup format - TIBX, which is even more reliable and
convenient.

Så kan jeg vel ikke bruge det? Jeg ved ikke hvor gammel min HDD er, men den købt i 2017 eller 2018.
Macrium reflect free - muligvis er klon ikke med free, men mindes at backup og restore virker ...

Tak, men jeg har oprettet konto hos  Macrium reflect men kunne ikke installere programet fordi siden med  koder/passwords til Free versionen har været blank. 
Jeg har fundet ud af, at den ikke er Free i 30 dage længere. 

Det lykkedes med Samsungs disk clone program. 
Source disk behøver ikke at være en Samsung, men Target disk skal være en Samsung. 
Jeg har valgt at den kun skal klone C: partition med Win 11. 
Jeg bruger den nu, så det virker  

Sikke noget....
Jeg har de 2 SSD diske. En Samsung 980 med Windows11 som er klon af min tidligere HDD - jeg bruger den ikke så meget.
Og så har jeg den nye Samsung 990 Pro med Windows 11 som jeg altid booter på. 

I dag er PC begyndt at genstarte af sig selv, to gange har jeg set det, med en kortvarig blå skærm, så jeg har ikke nået at læse hvad der står. 
Når den starter op igen, booter den på Samsung 980.
Den anden SSD disk, Samsung 990 Pro som jeg altid booter på er væk. 
Jeg har fundet den anden disk i Biosen efter et par genstarter, men PC genstarter af sig selv en gang imellem. 

Er der noget galt med den anden SSD?
På billederne Samsung 990 Pro er væk.
Vedrørende Macrium Reflection FREE.
Jeg har Macrium Reflection Free i årevis    - muligvis har jeg engang i stedet for at klone lavet en backup / Restore - men jeg er lykkedes med alt det jeg vil. Jeg kører version 8 den kan det jeg har brug for.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis