SSD og HDD master og slave?

Hej.
Jeg har endelig fået en SSD harddisk på min PC og har installeret Win 11. Det virker fint.

Jeg har afbrudt stikket til min HDD, som også er med Win 11 installeret. 

Hvordan kan jeg tilslutte og bruge HDD som "slave"? 
Før i tiden kunne man flytte en jumper på harddisken. Det findes ikke i dag. 

Jeg vil gerne beholde HDD med Windows11  som den er, fordi der er et par sammenhængende programmer, som jeg har brugt meget til på at få til at virke og som jeg muligvis får brug for, på et tidspunkt - så jeg bare kan bytte harddiske. 

Hej. Jeg har endelig fået en SSD harddisk på min... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har noget på HD, som du skal bruge men ikke har på SSD, hvorfor cloner du så ikke HD til SSD. Så kan du bruge HD til data.

fase
S.Fabrin - tak for ideen, det vil jeg gerne prøve, at clone min HDD, men på en ekstra SSD ( som jeg ikke har endnu).  
Jeg har en ekstra M.2  socket, men den ligger gemt mellem bundkortet, grafikkortet og lige under grafikkortets PCB som virker som et låg. Grafikkortets blæser kommer sikkert også til at blæse varm luft på SSD
Bliver SSD ikke for varm?

Den Samsung 870 EVO som du har anbefalet er måske bedre, fordi den skal vist tilsluttes med SATA stik, hvor der er mere plads. 
Er Samsung 870 EVO som skal forbindes med SATA stik alligevel hurtigere end en HDD med motor? 

Prøv at bytte de 2 SATA kabler nede på bundkortet - så booter du op i en anden rækkefølge.
Jeg har kun en M.2 Samsung SSD med Win11 og en SATA HDD med Win11.

Der er en fejl i Windows på HDD, derfor ville jeg ikke clone den i første omgang. 
Jeg måtte oprette en Bruger for at fixe det.  
Men bla. min printer virker på HDD ( som er med opgraderet Windows, fra Win8 til Win 11), men printer virker ikke på ny Win 11 installation på SSD, fordi printeren er for gammel til Win 11, siger Canon. Jeg har lige købt 2 sæt blækpatroner, så skal de også bruges. 

Efter jeg har prøvet SSD, gider jeg ikke bruge HDD, så jeg vil clone HDD på en SSD og prøve om den kan Dual Boot'e på de to diske, begge med Win11. 
Hvilken Canon printer er det? model navn? Har du prøvet at hente en driver til win 10 eller til en ældre win version og se om ikke det virker alligevel? 
Jeg har flere gange installeret drivere til printere, hvor jeg måtte vælge ældre win systemer, men hvor det viste sig, at de så virkede alligevel.

Kurt B. Andersen
Annonce
Med hensyn til printeren skal den være gammel for ikke at kunne installeres. Prøv at gøre som kurta skriver.

fase
Det er Canon PIXMA iP3600. 
Den nye Win 11 kan godt se printeren i Enhedshåndtering og siger at enheden virker korrekt.

Men når jeg skal printe noget ud, og vælger Print, får jeg kun mulighed for at gemme dokument som PDF. 
Jeg har prøvet at installere de gamle originale drivere jeg har på en DVD, men det har ikke hjulpet, så jeg har afinstalleret dem igen.

Når du kun får muligheden for at gemme som PDF, har du så valgt canon printeren? Eller mener du at du kun får muligheden får at gemme/printe som PDF? Kan du ikke vælge Canon printeren i vælg printer?

fase
Jeg har prøvet diverse programmer til at printe med. Der er ikke en eneste printer med på listen. Der er kun "Gem som PDF".
Men der står også på Cannons hjemmeside, på mit sidste billede nederst, at Windows 8.1 er den sidste som min printer har virker med. 
Og på HDD har jeg en opgraderet Windows 8, 8.1, 10 og nu 11, så det er nok derfor at den virker på Windows 11 på HDD. 
Hvis din printer virker fra harddisken i Windows 11 er der tydeligvis en driver som er kompatibel.
Du kan se i enhedshåndteringen hvilken driver du bruger, også der du manuelt kan installere den. Letteste er nok at downloade den igen på win 11 ssd’en. Det er også muligt at kopiere driveren ud i en mappe og tilgå den derved fra din Windows på ssd’en - omend de kan være besværlige at lokalisere.
Skrevet med forbehold for at win11 ikke er ændret fundamentalt i forhold til 7, 8 & 10😄
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis