SSD og HDD master og slave?

Hej.
Jeg har endelig fået en SSD harddisk på min PC og har installeret Win 11. Det virker fint.

Jeg har afbrudt stikket til min HDD, som også er med Win 11 installeret. 

Hvordan kan jeg tilslutte og bruge HDD som "slave"? 
Før i tiden kunne man flytte en jumper på harddisken. Det findes ikke i dag. 

Jeg vil gerne beholde HDD med Windows11  som den er, fordi der er et par sammenhængende programmer, som jeg har brugt meget til på at få til at virke og som jeg muligvis får brug for, på et tidspunkt - så jeg bare kan bytte harddiske. 

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ind i din BIOS og lave ændringer der
I BIOS kan du vælge hvilket drev, der skal bootes fra primært. Mange moderne bundkort har desuden en "boot menu", som kan aktiveres ved at holde en tast nede, imens man tænder computeren. På mange bundkort er det F9, men det kan sagtens være noget andet.

Skal du have bedre hjælp, så skal du nok nævne hvilket bundkort (producent og model) du har.

Hellere leje end at bo på gaden.
Hej og tak. 
Jeg har kigget i BIOS'en men jeg kan ikke rigtig hvordan man kan vælge en "primær" disk. 
Den viser 2 SSD diske - muligvis fordi jeg har partitioneret den i 2 dele. 

HDD'en er ikke tilsluttet.  Tør ikke tilslutte 2 diske på samme tid, med WIn11 på hver. 

Jeg har ikke fundet en erstatning til Picassa3 endnu, så jeg ved ikke hvor store de vedhæftede billeder er :-) 

Du er i de rette billeder - Du kan ikke se disken før du tilslutter den. Jeg har 3 SSD og 4 HD på denne PC og vælger ved boot hvilken SSD den skal boote på. 2 WIN11 og 1 WIN10. En W11 og  w10 har biblioteker på same Harddisk - så billeder, dokumenter , videoer og overførsler peger samme sted hen.  Der er ikke noget farligt ved at have begge tilsluttet, men vær omhyggeligt når der skal formateres diske og lignende. Men med en disk kan du også lave alvorlige fejl.

Kan du ikke sætte både SSD og HDD i og så se hvilken en den booter op på ?

Hvis den booter op på HDD - så kan du også løse problemet ved at bytte rundt på de 2 SATA kabler nede på bundkortet.

Hvis ikke windows/BIOS har angivet andet - så vælger den port 0 = første stik.
Annonce
Jeg foretrækker nu at der rettes i bios ellers bruges BOOTMENU som Kolding75 foreslår. Og så køre dualboot og vælge fra gang til gang. Nu er 2 af mine SSD ikke sata - så jeg kan ikke bare bytte om på sata kabler.  Master / slave var de gamle ata diske med to diske på samme kabel (brede 'lakrids' båndskabler). Sata har kun en disk per kabel.

Som Thomas Mygind skriver, skal du tilslutte den gamle harddisk, før du vil kunne bestemme, hvilken af dem der bootes på. 
Det vil så være i dit billede 2, at du kan vælge hvilket drev du vil sætte til prioritet 1 - altså det drev den skal boote på.
Skulle den nå at boote på den forkerte disk, vil der intet ske ved det, da de jo begge virker.
Som Thomas også skriver, så booter den normalt på en bestemt port først, så hvis den nye harddisk sidder på den port, vil den nok fortsat boote på den, men ellers flytter du stikket til den port, hvor den gamle sad, og den gamle hd skal så bare på en af de andre porte. 
Men efterfølgende skal du alligevel lige gå i bios og se, om de står i rigtig rækkefølge.
Det vil du i øvrigt også kunne se, hvis du under boot trykker gentagne gange på F8, for så kommer bootmenuen fra bios frem, og der vil du også kunne se, hvilken hd den vil boote fra som standard.
Eftersom du vil bibeholde win 11 på den gamle, så er det også fremadrettet metoden med bare at trykke på F8 du skal bruge for at boote på den gamle. Det skal ikke byttes stik osv.

Kurt B. Andersen
Listen der hedder "Boot Priority" er et udtryk for, hvilken rækkefølge BIOS leder efter en boot-loader. Først prøves den øverste disk, hvis der ikke findes en boot-loader, så prøves den næste i listen og så videre. BIOS bliver ved indtil første disk med en brugbar boot-loader findes, hvorefter der bootes fra denne disk. Du skal derfor have begge diske tilsluttet, så du kan ændre boot prioritet ved at flytte op og ned på diskene i listen, så dit foretrukne system/disk er øverst.

Herefter kan du ifm. boot / opstart trykke på "F8" (som angivet nederst), hvorefter du vil få en menu frem, hvori du kan vælge en anden disk at boote fra. Bruger du boot menuen, så er valget midlertidigt, således at det ikke påvirker den boot prioritet, du har angivet.

Hellere leje end at bo på gaden.
Mange tak.  
Jeg har tilsluttet HDD og startet PC, men inden jeg har nået at trykke F2 for at komme ind i BIOS'en var den allerede begyndt at åbne Windows11.  Det er gået godt :-) 
Den har selv valgt at SSD skal skal boote først.  

Boot Priority ser ud som på billedet. 
1. SSD med Win11 
2. HDD med WIN 11 
Jeg siger tak for hjælpen :-)

Jeg kommer sikkert også til at prøve at boote på HDD - med F8  

Hej.
Jeg tror ikke det er så nemt som at trykke på F8 og så skifte til en anden disk med styresystem. 
Jeg har forsøgt i et par dage og får besked om at der er diskfejl,  den scanner og det tager 1 time at reparere, der skal køres genoprettelse, indsæt disk med styresystem, med flere.  Jeg har været 1 klik fra at installere ny Win 11.

Man kan skrive det her i Command Prompt: bcdedit /set {bootmgr} displaybootmenu yes  og så deaktivere hurtig start i Windows, så får man mulighed for at vælge mellem Windows versioner når man starter computeren, men siden jeg kun har Win 11 på begge diske, kan jeg kun vælge Windows 11 så den booter på SSD. 

Jeg kan ikke få det til at virke. Jeg ville printe noget på min ældre Canon Pixma printer og den kunne ikke se min printer på den ny SSD med Win 11. 
Cannon's support siger også at "enheden er ikke understøttet" med Win 11, køb en ny printer.

Til sidst har jeg tilsluttet HDD med win 11 ( opgraderet win8, 8.1, 10, 11) og har printet det ud.  

Der er mange vejledninger som viser hvordan man kører med forskellige styresystemer, men ikke med det samme styresystem på begge diske. 

Selv på Microsoft support side anbefaler de at bruge tredje parts programmer, hvis man har 2 diske med win 11.

"Dual booting two Windows 11 instances on two separate SSDs is possible, but it can be quite complex. The easiest way to do this is to use a third-party software such as Acronis Disk Director or Paragon Hard Disk Manager. These programs will allow you to create a dual-boot configuration and manage the two separate instances of Windows 11." 
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis