Ulovlig el

Hejsa,

Jeg har solgt min ejerlejlighed, som jeg renoverede inden da.
Sælger kommer nu 1 måned efter overtagelse og fortæller at han har haft en elektriker ude og kigge på det el der er lavet i køkkenet.

Der kommer disse 2 fejl ud at eltjekket:

Beskyttelsesleder var ikke tilsluttet eller fremført i installationer i nyt køkken.
Beskytttelseslederen kan ikke udelades, da køkkenet er udvidet med mere end 2 tilslutningssteder.

Der er etableret 2 nye stikkontakter over bordplade, samt ny stikkontakt for opvaskemaskine. Iht.
Til Bek 1082 §66 skal installationen fordeles på 2 lysgrupper når der udvides med mere end 2
stikkontakter.

Det skal siges at der er ikke ændret på noget af el delen i køkkenet. Vi har udelukkende brugt det gamle el som der var i køkkenet (som højest sandsynligt var ulovligt) vi har altså ikke lavet eller trukket nyt el.

Køber mener at vi skal dække kravet på svimlende 36.000 kr. som det vil koste at udbedre. Hvilket jeg også synes lyder alt for dyrt i forhold til de ting der skal laves..

Mit spørgsmål: ville i betale kravet, eller afvise det.
Det skal siges at køber havde ekstern advokat på købet og havde derfor rig mulighed for at lade lejligheden gennemgåes af byggesagkyndig
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var der ikke lavet en el-rapport i forbindelse med salget?

Hvis der er det og fejlen er beskrevet, kan køber ikke efterfølgende klage.
Hvis der er lavet el-rapport og fejlen ikke er beskrevet, skal ejerskifte forsikringen dække. Hvis køber har undladt ejerskifteforsikring (som sælger betaler halvdelen af) , har han samtidigt afskrevet sig fra klagemulighed.

Hvis der ikke er lavet el-rapport, hænger du som udgangspunkt på omkostningerne. Måske kan du sende den videre til den tidligere ejer, men det kommer nok til at koste nogle grå hår.

Der er ikke lovkrav om elrapport ved ejerleglighed, men konsekvenserne er som udgangspunkt, som i min beskrivelse.
Der er etableret 2 nye stikkontakter over bordplade, samt ny stikkontakt for opvaskemaskine. Iht.
Til Bek 1082 §66 skal installationen fordeles på 2 lysgrupper når der udvides med mere end 2
stikkontakter.

Jeg hæfter mig ved at der lavet 2 nye stikkontakter samt en stikkontakt til opvaskemaskine. 
Mit spørgsmål er nu, om udvidelserne af installationen er lavet af en aut. installatør eller er det udført som en "vennetjeneste". Er arbejdet udført af en aut. installatør, så prøv at gøre vedkommende ansvarlig.

fase
Det er lavet som en vennetjeneste. Men det som er lavet var der også inden. Det er sltså kun en ny stikkontakt der er lavet 
@larsen56 Hvis lejligheden er solgt med  opvaskemaskine, så skal den virke.

Da det er en fejl som var der, da sælger købte lejligheden, skal krav gå til den tidligere sælger, som så kan gøre krav hos installatøren, hvis en sådan var brugt. Det er en lang vej, og de vil sikkert alle starte med at sige hus forbi.

Man burde selv kunne vælge en elektriker til at udføre opgaven. Man har ansvar for at det bliver lovliggjort, ikke for at betale købers regninger. Hvordan loven er rent praktisk, ved jeg dog intet om.  
Der er også et tids spørgsmål. Altså hvornår er det lavet.
Det er ikke så mange år siden at reglen om 2 grupper i køkken er lavet. 
Og i 1970 -80´rne skulle der kun være 1 stikkontakt i køkken med jord. 
Det er klart at skal der trækkes nye kabler i vægge som så skal efter repareres så koster det, men oftest i ældre lejligheder kan man trække en ny ledning med i rørene. 
Så prisen synes helt hen i skoven. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikke sådan det er forløbet. Hele køkkenet er renoveret med helt nye hårdehvidevare og alt virker fint. Han påpeger at det ikke er lovligt. Men vi har ikke ændret noget 
Jeg er ikke helt med, du skrev tidligere at ved renoveringen var der ikke ændret ved el. Hvornår er der lavet el med ekstra stikkontakter?

Hvis el er lavet på et tidspunkt, hvor det var lovligt uden jord, er det som ev elmand skriver lovlig og elektrikeren har ikke ret.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis