Ulovlig el

Hejsa,

Jeg har solgt min ejerlejlighed, som jeg renoverede inden da.
Sælger kommer nu 1 måned efter overtagelse og fortæller at han har haft en elektriker ude og kigge på det el der er lavet i køkkenet.

Der kommer disse 2 fejl ud at eltjekket:

Beskyttelsesleder var ikke tilsluttet eller fremført i installationer i nyt køkken.
Beskytttelseslederen kan ikke udelades, da køkkenet er udvidet med mere end 2 tilslutningssteder.

Der er etableret 2 nye stikkontakter over bordplade, samt ny stikkontakt for opvaskemaskine. Iht.
Til Bek 1082 §66 skal installationen fordeles på 2 lysgrupper når der udvides med mere end 2
stikkontakter.

Det skal siges at der er ikke ændret på noget af el delen i køkkenet. Vi har udelukkende brugt det gamle el som der var i køkkenet (som højest sandsynligt var ulovligt) vi har altså ikke lavet eller trukket nyt el.

Køber mener at vi skal dække kravet på svimlende 36.000 kr. som det vil koste at udbedre. Hvilket jeg også synes lyder alt for dyrt i forhold til de ting der skal laves..

Mit spørgsmål: ville i betale kravet, eller afvise det.
Det skal siges at køber havde ekstern advokat på købet og havde derfor rig mulighed for at lade lejligheden gennemgåes af byggesagkyndig
Hejsa, Jeg har solgt min ejerlejlighed, som jeg... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg hælder til du kun er erstatningsansvarlig for den del af elinstallationen du selv har ændret/udført - altså den ene nyetablerede stikkontakt.
Det virker ikke som om du kan gøres ansvarlig for installationer du selv bare har overtaget.
Men jeg ville nok søge noget retshjælp - især hvis du har fået et krav fra købers advokat.
Du kan evt. skrive til køber og forklare du kun har opsat 1 stikkontakt, og benægte kendskab til det øvrige arbejde.
En sag der ligner din
Hvis man har solgt en lejlighed med noget ulovlig installation, er man ansvarlig - også hvis det var lavet under den tidligere ejer. Man kan så gøre de tidligere ejere ansvarlige, da de på samme måde har ansvar. Det kan dog være problematisk at bevise hvornår noget er lavet.

Det er ikke sådan at hvis du køber noget med skjulte fejl, at du selv kommer til at stå for det, hvis det er lavet før den tidligere ejer selv købte det. Sælger er altid ansvarlig for det det der sælges.
Vi mangler klart svar på hvornår el installationer er ændret. Altså de 2 - 3 stikkontakter og hvornår el installationen er moderniseret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis