Stikledningssikring springer igen og igen

Hej allesammen.
Kloge hoveder søges.
Min stikledningssikring (32A) er sprunget 2 gange på 14 dage, og kan ikke hitte ud af hvorfor. Det er L3.
Der er kun kogeplader, ovn, ventilation, vaskemaskine og fjernvarme på den leder, og der har ikke været andet end ventilation og fjernvarme der har kørt når den er sprunget.

Er der nogen bud, hvad der kan få sådan en krabat til at springe?

Det bliver selvfølgelig en elinstallatør der gør det - men dem jeg har talt med ind til videre siger - “det satme underligt” :-)

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Hej allesammen. Kloge hoveder søges. Min... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Modstanden skal under 10 ohm før end den kan trække 35 ampere. Hvis der var fejl af den type ville der være brændemærker, sammensmeltet isolering eller på anden måde være spor. Der kan ikke afsættes 8 kW i et punkt uden at det giver spor.

Vand kan ikke nedsætte modstanden i isolation til under 10 ohm.
karl smart skrev den 15-04-2024 10:12:40

Afmonter jordkablet i begge ender , og mål så på kablet , 0.5 M Ohm er mere end rigeligt  mellem faserne , noget lavere mellem faser og nul , der findes et nøjagtig måleudstyr  som på centimeter angiver en kabel fejl på jordkabler , hvis der er nogen .

Jordkablet? Nu bliver jeg forvirret. Er ret sikker på det er et jordspyd under bygningen

Og med de 0,5Mohm er mere end rigeligt mener du det er nok isolationsmodstand til at holde faserne adskilt?

Formodentligt betyder ‘jordkablet’ kablet der ligger i jord. Aka din stikledning.

Jeg er ikke enig med opfattelsen om at vand mellem faserne, eller vand mellem fase og den faktiske jord, ikke skulle kunne skabe tilstrækklig overgang.
Så snart der er overgang nok til gnist-dannelse sker ionisering af især luft, så falder modstanden og strømmen stiger og stiger.
S. Fabrin skrev den 15-04-2024 09:54:56

Der er også et andet fejlsøgningsværktøj, en skovl og spade.

Halvdelen af dem er nok🤣

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Piskeris skrev den 15-04-2024 15:58:21

Formodentligt betyder ‘jordkablet’ kablet der ligger i jord. Aka din stikledning.

Jeg er ikke enig med opfattelsen om at vand mellem faserne, eller vand mellem fase og den faktiske jord, ikke skulle kunne skabe tilstrækklig overgang.
Så snart der er overgang nok til gnist-dannelse sker ionisering af især luft, så falder modstanden og strømmen stiger og stiger.

Spændende som der er forskellige opfattelser af det :-) jeg går med stikledningen overfor forsikringen - min elektriker er i hvert fald ret sikker.Han sagde i dag at det der gjorde ham sikker på stikledningen, var at modstanden svingede mellem 9,8-12,4 og var faldende under måling. Han sagde det tydede på vand

Annonce
Er der nogen tanker ift. at det nu både er L2 og L3 der springer? Det var de to ledere der målte lavt på isolationsmodstand.

Er der andre plausible bud på hvad fejlen kan være?
Der blev nævnt noget med HPFI-relæerne? og installationen før HPFI.. Men er det ikke den der går til måleren?

Det er iflg. mig p….ligegyldigt hvilken eksakt teori der forårsager fejlen(e).
Et antal m fra en af enderne er der fejl på mindst en leder. Der findes måleudstyr, f.eks. dette, til i mange tilfælde at finde denne afstand. Om det kan bruges kan bruges her ved jeg ikke. Ellers er det sikkert frem med graveudstyret💪

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Lad nu din forsikring løse den opgave hvis du har forsikret stikledningen. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 15-04-2024 23:37:32

Lad nu din forsikring løse den opgave hvis du har forsikret stikledningen.

Det får de skam også lov til (hvis ellers de vil dække). Udfordringen er at den elektriker forsikringen sendte ikke mente der var et problem, fordi modstanden var “stor nok”.

At modstanden i kablet svinger kan være en kondensator effekt , vi har været ude for at vores stikledning var blevet såret af en sten nede i jorden , så der var en overgang mellem 2 faser , det virkede at lyset begynde at blinke og senere bang , 2 mastesikringen var gået , men den sidste holdt et par time mere så gik den også , og det var en total kortslutning , NESA  som det hed dengang prøvede at skifte sikringerne , men de sprang med det samme , man kunne på centimeter angive hvor fejlen var , og der v blev gravet op , kablet var totalt brændt i stykker , det er jo store strømme der skal til at slå  35 A  sikringer derfor tror jeg ikke at dit kabel fejler noget , få en anden elektriker til at se på sagen .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis