Stikledningssikring springer igen og igen

Hej allesammen.
Kloge hoveder søges.
Min stikledningssikring (32A) er sprunget 2 gange på 14 dage, og kan ikke hitte ud af hvorfor. Det er L3.
Der er kun kogeplader, ovn, ventilation, vaskemaskine og fjernvarme på den leder, og der har ikke været andet end ventilation og fjernvarme der har kørt når den er sprunget.

Er der nogen bud, hvad der kan få sådan en krabat til at springe?

Det bliver selvfølgelig en elinstallatør der gør det - men dem jeg har talt med ind til videre siger - “det satme underligt” :-)

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Hej allesammen. Kloge hoveder søges. Min... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For at finde fejlen er det nødvendigt at frakoble mulige årsager enkeltvis. Det vil sige overspændingsafledere for at se om fejlen stadig er der. Hvis ikke er fejlen fundet. Hvis fejlen stadig er der, frakobles HPFI relæet for at se om fejlen er der. Hvis fejlen nu er væk, er fejlen fundet. Hvis fejlen stadig er der, er fejlen måske i tilgangen til gruppeafbryderne. Det er formentlig undersøgt, eller hvordan? Fejl på måleren er forsyningsselskabet opgave. Det samme gælder fejl i afgangen fra tilslutningen i kabeskabet.
Du har ikke oplyst noget om, hvad elektrikeren har foretaget af fejlsøgning udover at der er byttet rund på overspændingsaflederne og der er målt isolationsmodstand på stikledningen.

fase
S. Fabrin skrev den 13-04-2024 11:53:25

For at finde fejlen er det nødvendigt at frakoble mulige årsager enkeltvis. Det vil sige overspændingsafledere for at se om fejlen stadig er der. Hvis ikke er fejlen fundet. Hvis fejlen stadig er der, frakobles HPFI relæet for at se om fejlen er der. Hvis fejlen nu er væk, er fejlen fundet. Hvis fejlen stadig er der, er fejlen måske i tilgangen til gruppeafbryderne. Det er formentlig undersøgt, eller hvordan? Fejl på måleren er forsyningsselskabet opgave. Det samme gælder fejl i afgangen fra tilslutningen i kabeskabet.
Du har ikke oplyst noget om, hvad elektrikeren har foretaget af fejlsøgning udover at der er byttet rund på overspændingsaflederne og der er målt isolationsmodstand på stikledningen.

Han har ikke gjort mere. Han har mål isolationsmodstand, og mener den er så lav at det indikere en periodisk fejl.Den målte F.eks 10,8 MOhm og faldt henover 10 sekunder.

Lige nu har alt virket i ca et døgn. Det er jo lidt svært når fejlen er periodisk.
Hans formodning er at der er er brud på stikledningens kappe.

Forsikringens elektriker mente det var transientbeskyttelsen, men det er ligesom udelukket efter vi byttede dem rundt, og L3 sprang igen alligevel.
Selve tavlen er kigget nøjsomt igennem ift om noget sad løst eller havde sod eller noget. Og alt ser super fint ud.

Udfordringen er jo lidt at man ikke rigtig kan fremkalde fejlen. Det kan jo være det ikke er stikledningen, for de 10 MOhm er jo sådan set ok. Elektrikerens påstand er bare at ​den falder periodisk (og formentlig kun i det våde halvår)
Bare bemærkelsesværdigt at den er 192MOhm på den ene leder :-)

Sagen er den, at elektrikeren laver rapport til forsikringen, som så gerne skulle dække derfra, med henblik på at skifte stikledning.

Enig med din elektriker, 10,8 Mega ohm lyder temmelig lavt - især i jord. Nye elkabler tester mere end 999 Mega ohm. Alt under testerens max bør i min optik undersøges.
Er stikledningen hakket igennem kappen, og der kommer vand mellem fase-fase / fase-nul er det meget muligt du kan knalde en maste-sikring.
Piskeris skrev den 13-04-2024 13:45:34

Enig med din elektriker, 10,8 Mega ohm lyder temmelig lavt - især i jord. Nye elkabler tester mere end 999 Mega ohm. Alt under testerens max bør i min optik undersøges.
Er stikledningen hakket igennem kappen, og der kommer vand mellem fase-fase / fase-nul er det meget muligt du kan knalde en maste-sikring.

Tjek. Ja og fordelingen er

L1 - 192Mohm
L2 - 16,8 Mohm
L3 - helt ned til 9,8 MOhm målte vi den.

Så selve differencen synes han var indikation på at 2 af lederne har brudt kappe.

Det interessante er jo så også at jeg fik fjernvarme gravet ned i sommer, samme rute som stikledning, og helt tæt på elmåler. Mastesikringen begynder at springe efter frosten

Tak for alle jeres bidrag. De var meget hjælpfulde da vi gik og fejlsøgte i går :-) jeg satser på forsikringen tager over herfra

Lovkravet er 0,5 M ohm førhen var det 1000 gange  drift spændingen altså 400,000 ohm  

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce
karl smart skrev den 13-04-2024 16:51:22

Lovkravet er 0,5 M ohm førhen var det 1000 gange  drift spændingen altså 400,000 ohm  

1 MΩ er den på nu, 0,5 lyder som SB. Men ja, meget lavt lovkrav.

Om det er 20 Mohm, 10 Mohm eller 0,5 Mohm er fuldstændigt ligegyldigt, når der ledes efter en fejl der brænder en 35 amperes sikring. Selv ved laveste værdi af isolationsmodstand kommer strømmen ikke over 1 mA, altså under en tusindedel del af en ampere.
GodeVen skrev den 15-04-2024 09:20:20

Om det er 20 Mohm, 10 Mohm eller 0,5 Mohm er fuldstændigt ligegyldigt, når der ledes efter en fejl der brænder en 35 amperes sikring. Selv ved laveste værdi af isolationsmodstand kommer strømmen ikke over 1 mA, altså under en tusindedel del af en ampere.

Heller ikke hvis der kommer vand mellem fase/nul?Den lave isolationsmodstand er ifølge min elektriker tegn på at kappen er brudt.

Update her til morgen faktisk: både L2 og L3 mastesikring sprang i nat mellem 00 og 02.

L2 var den anden leder med ret lav isolationsmodstand

Der er også et andet fejlsøgningsværktøj, en skovl og spade.

fase
Afmonter jordkablet i begge ender , og mål så på kablet , 0.5 M Ohm er mere end rigeligt  mellem faserne , noget lavere mellem faser og nul , der findes et nøjagtig måleudstyr  som på centimeter angiver en kabel fejl på jordkabler , hvis der er nogen .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis