Stikledningssikring springer igen og igen

Hej allesammen.
Kloge hoveder søges.
Min stikledningssikring (32A) er sprunget 2 gange på 14 dage, og kan ikke hitte ud af hvorfor. Det er L3.
Der er kun kogeplader, ovn, ventilation, vaskemaskine og fjernvarme på den leder, og der har ikke været andet end ventilation og fjernvarme der har kørt når den er sprunget.

Er der nogen bud, hvad der kan få sådan en krabat til at springe?

Det bliver selvfølgelig en elinstallatør der gør det - men dem jeg har talt med ind til videre siger - “det satme underligt” :-)

går det galt, så henter jeg manualen :-)
52 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver stikledningssikring tænker jeg på sikringen i kabelskabet. Er det den sikring? Den er forøvrigt sikkert på 35A. 
Du skriver også at ventilation og fjernvarme, der virker, når sikringen er sprunget. Det får mig til at tro, at det ikke er stikledningssikringen, der er sprunget. 
Kan du forklare lidt nærmere, hvor den sikring er placeret, siden noget af det tilsluttede virker?
Måske skulle gruppen med vaskemaskinen flyttes over på en anden fase.

fase
S. Fabrin skrev den 10-04-2024 08:40:58

Når du skriver stikledningssikring tænker jeg på sikringen i kabelskabet. Er det den sikring? Den er forøvrigt sikkert på 35A.
Du skriver også at ventilation og fjernvarme, der virker, når sikringen er sprunget. Det får mig til at tro, at det ikke er stikledningssikringen, der er sprunget.
Kan du forklare lidt nærmere, hvor den sikring er placeret, siden noget af det tilsluttede virker?
Måske skulle gruppen med vaskemaskinen flyttes over på en anden fase.

 Kan godt være det er 35A.


Nej, de apparater beskrevet er dem der fødes på L3. Den er sprunget i skabet - kan se på min watts app at lederen er “død”

De to gange sikringen er gået har vaskemaskinen ikke kørt. Ej heller ovn, kogeplader.
Det er kun ventilation og fjernvarmeunit der har været træk på.

Det er 10 dage siden sidst, og i mellemtiden har vaskemaskine mv kørt uden problemer.

Fejl på stikledning?

går det galt, så henter jeg manualen :-)
nichlasriise skrev den 10-04-2024 08:47:17

S. Fabrin skrev den 10-04-2024 08:40:58

Når du skriver stikledningssikring tænker jeg på sikringen i kabelskabet. Er det den sikring? Den er forøvrigt sikkert på 35A.
Du skriver også at ventilation og fjernvarme, der virker, når sikringen er sprunget. Det får mig til at tro, at det ikke er stikledningssikringen, der er sprunget.
Kan du forklare lidt nærmere, hvor den sikring er placeret, siden noget af det tilsluttede virker?
Måske skulle gruppen med vaskemaskinen flyttes over på en anden fase.

 Kan godt være det er 35A.


Nej, de apparater beskrevet er dem der fødes på L3. Den er sprunget i skabet - kan se på min watts app at lederen er “død”

De to gange sikringen er gået har vaskemaskinen ikke kørt. Ej heller ovn, kogeplader.
Det er kun ventilation og fjernvarmeunit der har været træk på.

Det er 10 dage siden sidst, og i mellemtiden har vaskemaskine mv kørt uden problemer.

Fejl på stikledning?

 Når du skriver at stikledningssikringen er sprunget, hvem har så skiftet den. Formentlig en installatør eller forsyningen. Hvis der er noget der virker, selvom din watts app siger L3 er død, er sikringen ikke sprunget. Kan du bruge de tilsluttede brugsgenstande, når watts app melder L3 død?


fase
De fleste moderne elmålere kan man se om der skulle mangle en fase, så er du sikker på at der reelt mangler en fase, hvis måleren viser det.

Men ellers må du få din stikledning målt igennem for evt overgang / fejl.


Vi prøver igen, i morgen --
Du har ikke svaret på hvor sikringen er placeret, du siger "i skabet", men hvor er skabet.
Er det skabet ude ved vejen / hækken, eller er skabet inde i huset?

Venlig hilsen
Knud
Det er i “gravstenen” ved vejen at sikringen er sprunget, og den er sprunget. L3 er død, pg de apparater der fødes på l3 virker i sagens natur jo så ikke :-)

Der kommer installatør i morgen og måler mellem skab og målet - samt mellem måler og tavle, fpr overgange etc

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Jeg har oplevet kortslutning i HFI uden at det kunne ses uden på denne. Så du kan være heldig at det kun er i den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-04-2024 00:00:59

Jeg har oplevet kortslutning i HFI uden at det kunne ses uden på denne. Så du kan være heldig at det kun er i den.

 Forsikringens elektriker har målt på stikledningen i dag og meddelt at fejlen er på hpfi.Hpfi er ny, med transientbeskyttelse og faktisk 2 tavler. Alle større enheder har nemlig egen gruppe.. har to kogeplader osv til jul.. 


Mén - altså tænker du en simpel kortslutning eller? Hvor relæet ikke slår fra? Tænker der jo skal en relativ stor træk på forsyningen før en så stor sikring brænder over i gravstenen.

går det galt, så henter jeg manualen :-)
 Forsikringens elektriker har målt på stikledningen i dag og meddelt at fejlen er på hpfi.Hpfi er ny, med transientbeskyttelse og faktisk 2 tavler. Alle større enheder har nemlig egen gruppe.. har to kogeplader osv til jul.. Mén - altså tænker du en simpel kortslutning eller? Hvor relæet ikke slår fra? Tænker der jo skal en relativ stor træk på forsyningen før en så stor sikring brænder over i gravstenen.

Du skal nok i første omgang se på installationen før gruppeafbryderne, hvis ingen af demn kobler ud.
Elektrikeren siger fejlen er på HPFI relæet. Det kunne også være en af transientbeskyttelsens VDR-modstande, der er fejl på. Prøv at få din installatør til at erstatte modstanden i transientbeskyttelsen med en ny eller for en kort bemærkning udelade modstanden. Hvis fejlen nu er væk, er fejlen ​fundet. Ellers er det måske HPFI relæet, selv om det er nyt.


fase
Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis