Stikledningssikring springer igen og igen

Hej allesammen.
Kloge hoveder søges.
Min stikledningssikring (32A) er sprunget 2 gange på 14 dage, og kan ikke hitte ud af hvorfor. Det er L3.
Der er kun kogeplader, ovn, ventilation, vaskemaskine og fjernvarme på den leder, og der har ikke været andet end ventilation og fjernvarme der har kørt når den er sprunget.

Er der nogen bud, hvad der kan få sådan en krabat til at springe?

Det bliver selvfølgelig en elinstallatør der gør det - men dem jeg har talt med ind til videre siger - “det satme underligt” :-)

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Hej allesammen. Kloge hoveder søges. Min... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 11-04-2024 17:54:55

 Forsikringens elektriker har målt på stikledningen i dag og meddelt at fejlen er på hpfi.Hpfi er ny, med transientbeskyttelse og faktisk 2 tavler. Alle større enheder har nemlig egen gruppe.. har to kogeplader osv til jul.. Mén - altså tænker du en simpel kortslutning eller? Hvor relæet ikke slår fra? Tænker der jo skal en relativ stor træk på forsyningen før en så stor sikring brænder over i gravstenen.

Du skal nok i første omgang se på installationen før gruppeafbryderne, hvis ingen af demn kobler ud.
Elektrikeren siger fejlen er på HPFI relæet. Det kunne også være en af transientbeskyttelsens VDR-modstande, der er fejl på. Prøv at få din installatør til at erstatte modstanden i transientbeskyttelsen med en ny eller for en kort bemærkning udelade modstanden. Hvis fejlen nu er væk, er fejlen fundet. Ellers er det måske HPFI relæet, selv om det er nyt.

 Spændende - tak !Hvis der er fejl på transientbeskyttelsen eller selve hpfi, kan det så springe en stikledningssikring, uden at hpfi, transient eller andet reagerer?

Tavlen står jo bare som om alt kører.
Fejlen er jo “periodisk”, idet der gik 10 dage inden sikringen sprang igen



går det galt, så henter jeg manualen :-)
nichlasriise skrev den 11-04-2024 18:07:23

S. Fabrin skrev den 11-04-2024 17:54:55

 Forsikringens elektriker har målt på stikledningen i dag og meddelt at fejlen er på hpfi.Hpfi er ny, med transientbeskyttelse og faktisk 2 tavler. Alle større enheder har nemlig egen gruppe.. har to kogeplader osv til jul.. Mén - altså tænker du en simpel kortslutning eller? Hvor relæet ikke slår fra? Tænker der jo skal en relativ stor træk på forsyningen før en så stor sikring brænder over i gravstenen.

Du skal nok i første omgang se på installationen før gruppeafbryderne, hvis ingen af demn kobler ud.
Elektrikeren siger fejlen er på HPFI relæet. Det kunne også være en af transientbeskyttelsens VDR-modstande, der er fejl på. Prøv at få din installatør til at erstatte modstanden i transientbeskyttelsen med en ny eller for en kort bemærkning udelade modstanden. Hvis fejlen nu er væk, er fejlen fundet. Ellers er det måske HPFI relæet, selv om det er nyt.

 Spændende - tak! Hvis der er fejl på transientbeskyttelsen eller selve hpfi, kan det så springe en stikledningssikring, uden at hpfi, transient eller andet reagerer?

Tavlen står jo bare som om alt kører.
Fejlen er jo “periodisk”, idet der gik 10 dage inden sikringen sprang igen.

Nu er periodiske fejl noget af det sværeste at finde. Ja, fejl på transientbeskyttelse og HPFI relæet kan få stikledningssikringen til at springe.


fase
Jeg siger ikke at det er fejl på dit HPFI eller transient beskuttelse. MEN det er en mulighed.
Ved en kortslutning på en af de 2 apparater springer mastesikring øjeblikkelig også uden at hpfi behøver at slå fra.
Men det med at der 10 dag imellem er jo også usandsynlig ved kabelfejl. Når først der er sket en kortslutning der, så er lederne forkullede og den næste kortslutning burde ske øjeblikkelig som ny sikring sættes i.
Det skal kobles fra enkeltvis, og kontrolleres med f.eks. megger. 
HPFI og transient beskyttelse er langt billigere at skifte end kabel ind til huset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-04-2024 18:16:37

Jeg siger ikke at det er fejl på dit HPFI eller transient beskuttelse. MEN det er en mulighed.
Ved en kortslutning på en af de 2 apparater springer mastesikring øjeblikkelig også uden at hpfi behøver at slå fra.
Men det med at der 10 dag imellem er jo også usandsynlig ved kabelfejl. Når først der er sket en kortslutning der, så er lederne forkullede og den næste kortslutning burde ske øjeblikkelig som ny sikring sættes i.
Det skal kobles fra enkeltvis, og kontrolleres med f.eks. megger.
HPFI og transient beskyttelse er langt billigere at skifte end kabel ind til huset. 

 Ja, er det tavlen er jeg ikke så bekymret for den udgift - mere tiden til at finde fejlen :)


Fedt med en masse kloge hoveder!

Kan godt se det logiske i det i skriver, det eneste der undrer mig, er at transientbeskyttelsen eller hpfi ikke slår fra ..

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Annonce
Transientbestyttelsen slår som sådan ikke fra, den leder ved overspænding strømmen til jord/nul. Det medfører så en strøm. Transientbeskyttelsen virker ved, at modstanden mindskes afhængig af spændingen, så en højere spænding giver faldende modstand. HPFI relæet kobler kun ud, når summen af strømme er forskellig fra nul (30 mA). Det optræder ved afledning til jord fra en brugsgenstand.

fase
Som du læser det så kan det sagtens være transient beskyttelse. De har netop til opgave at springe sikringer foran HVIS der kommer en større overspænding ( transient ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-04-2024 23:26:30

Som du læser det så kan det sagtens være transient beskyttelse. De har netop til opgave at springe sikringer foran HVIS der kommer en større overspænding ( transient ) 

 Okay. Så i det her tilfælde kan en fejl på transientbeskyttelsen forårsage den sprungne sikring, selvom der faktisk ikke kommer en overspænding. Lynet er i hvert fald ikke slået ned :-)


Der må en megger på :-)

Tak for det alle sammen :-)

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Jeg tror ikke du helt har forstået virkningen af transientbeskyttelsen (VDR modstand). Jeg ville tage den ud og se om fejlen stadig optræder. Hvis fejlen nu er væk, giver du transientbeskyttelsen skylden og sætter en ny i. Du har en i hver fase. Lynnedslag i kabelnet er sjældne.

fase
S. Fabrin skrev den 12-04-2024 08:26:44

Jeg tror ikke du helt har forstået virkningen af transientbeskyttelsen (VDR modstand). Jeg ville tage den ud og se om fejlen stadig optræder. Hvis fejlen nu er væk, giver du transientbeskyttelsen skylden og sætter en ny i. Du har en i hver fase. Lynnedslag i kabelnet er sjældne.

 Har snakket med elektrikeren her til morgen. Der sidder en transientbeskyttelse på alle ledere jo, så vi ytrer L2 og L3.Springer L2 om en uges tid har vi synderen.Springer L3 igen, så er det ikke transientbeskyttelsen :-)


går det galt, så henter jeg manualen :-)
Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis